Havlíček v čele dvou resortů? ANO je v personální nouzi, kritizuje opozice
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
O personální vyprahlosti hnutí ANO hovoří v úterý opoziční strany v souvislosti s návrhem, aby vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) po odvolání šéfa dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) vedle ministerstva průmyslu vedl dlouhodobě i dopravu. Skeptičtí byli na tiskových konferencích ve sněmovně představitelé opozice i ke zvažovanému sloučení obou úřadů, podle Starostů jde o pouhý aktuální nápad, který není podložen žádným strategickým rozhodnutím. Havlíček se brání tím, že bude schopen sestavit silný tým. Podle premiéra Andreje Babiš dává smysl nejen sloučení resortů průmyslu a dopravy, ale i práce a zdravotnictví.
Předseda KDU-ČSL Marek Výborný řekl, že Kremlík sice manažersky selhal u zakázky na informační systém pro elektronické dálniční známky, odpovědnost ale nese premiér, který si ho vybral. Nominace Havlíčka podle Výborného svědčí o personálním vyprázdnění a nouzi ANO o kompetentní lidi. „Řešení mě také nenaplňuje nadšením, a to s respektem k panu Havlíčkovi,“ konstatoval Výborný.
Končící ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) by mohl zůstat v resortu a zabývat se některými konkrétními projekty. Premiér Andrej Babiš (ANO) to v úterý řekl novinářům při návštěvě Veselí nad Moravou. „On (Kremlík) je velice dobrý právník a možná, i s panem Havlíčkem jsme o tom mluvili, že by zůstal v resortu a měl na starosti nějaké konkrétní projekty,“ řekl Babiš.
Připomněl, že Havlíček se stará i o vědu, výzkum a inovace. „Ministerstvo dopravy chce manažerské nasazení, toto řešení není ku prospěchu resortu,“ uvedl Výborný. Nápad spojit ministerstva se objevuje na základě kompetenční a personální nouze, přitom podobné změně by měla předcházet širší diskuse, míní.
Místopředseda TOP 09 Jan Jakob uvedl, že odvolání Kremlíka je krok správným směrem. „Ale byl to právě premiér, kdo si ho před pár měsíci vybral,“ uvedl. Připomněl, že ANO vede resort už šest let, což je nejdéle, co ho některý politický subjekt ovládá. „Považujeme za neodpovědné, aby toto klíčové ministerstvo řídil ministr, který má na starosti i další resort. Vypovídá to o personální vyprahlosti ANO,“ řekl.
Šéf STAN Vít Rakušan uvedl, že Babišem zmiňované perspektivní spojení resortů dopravy a průmyslu je jen aktuálním nápadem. Paradoxně podle něj návrh přišel na stejném zasedání, kde kabinet „bez hlubší analýzy“ odmítl poslanecký návrh STAN na sloučení ministerstev zemědělství a životního prostředí. „Vláda sama přijde v ten samý den s myšlenkou, že spojíme dvě obrovské agendy do jednoho baráku a začne to zázračně fungovat,“ dodal. Babiš je jen v personální nouzi, míní.
Havlíček: Sestavím silný tým
Ministerstva dopravy a průmyslu mají spoustu společných průsečíků, je proto možné je řídit obě zároveň a jejich agendu sbližovat do eventuálního spojení, uvedl v úterý Havlíček, který má oba resorty dlouhodobě vést. Personální otázky komentovat před svým uvedením do funkce nechtěl, uvedl pouze, že chce kolem sebe na ministerstvu dopravy sestavit silný tým náměstků a odborných ředitelů a posílit marketing.
„Je to o klíčových lidech, je to o tom, že tam musí být lidi ochotní nejenom odborně, ale i manažersky, personálně a fyzicky tomu něco dát. Chci lidi, kteří jsou srdcaři, kteří budou tím resortem žít,“ podotkl. Havlíček tvrdí, že na ministerstvu průmyslu a obchodu se od loňského dubna, kdy začal úřad řídit, takový tým sestavit podařilo.
Oborové asociace upozorňují, že Havlíček bude řízením obou ministerstev velmi vytížen. Sám vicepremiér to připouští také, podotkl ale, že konkrétně v agendě ministerstva dopravy týkající se silniční dopravy a železnic je hodně aktivní i Babiš. „Je tam v relativně velkém detailu,“ uvedl.
Cílem podle něj je vybudovat dva špičkové resorty dopravy a průmyslu, případně do budoucna jeden velký hospodářský. „Je tam průnik v oblasti stavebnictví, v oblasti budování infrastruktury pro automobilový průmysl – myslím tím například autonomní řízení, pro čistou mobilitu. Je tam také pochopitelně vše, co se týká propojení energetických staveb, je tam propojení vodního hospodářství na vodní energetiku, je tam kosmický a letecký průmysl nebo například oblast telematiky a telekomunikací,“ dodal Havlíček.