Deloitte: České banky jsou na PSD2 v regionu nejlépe připravené

Deloitte: České banky jsou na PSD2 v regionu nejlépe připravené

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

České banky jsou na evropskou směrnici o platebních službách PSD2 nejlépe připravené ve střední a východní Evropě. Čeští uživatelé zároveň využívají digitální bankovnictví nejvíce v celém regionu. Vyplývá to ze dvou průzkumů Deloitte mezi bankami v Evropě a mezi klienty bank ve střední a východní Evropě. Směrnice platí v ČR a většině evropských zemí od soboty 13. ledna.

PSD2 zakazuje například účtovat poplatky za platbu kartou a přináší řadu změn v ochraně klientů a jejich práv. Umožní lidem mít lepší přehled o jejich financích, protože banky budou muset zpřístupnit účty jiným finančním institucím. Největší dopad směrnice se proto očekává v retailovém bankovnictví, u platebních služeb a spotřebitelských úvěrů.

Banky sice vidí riziko v nových digitálních protějšcích, průzkum přesto ukázal, že velké technologické firmy jako Google či Amazon navzdory jejich schopnosti zavádět inovativní platební řešení nejsou jako konkurence příliš vnímány. Mnoho bank ale přesto zvažuje spolupráci s takzvanými fintech společnostmi či jinými třetími stranami. FinTech je odvětví finančního sektoru propojující moderní technologie se světem financí.

Přes vysoký průnik internetu a chytrých telefonů v řadě zemí je více než 11 milionů klientů ve střední a východní Evropě (z toho 1,3 milionu v Česku) nadále ‚rukojmími‘ poboček či internetového bankovnictví. Jde o uživatele, kteří jednoznačně preferují dělat veškeré bankovní činnosti online nebo prostřednictvím mobilní aplikace, avšak musí využít pobočku nebo internetové bankovnictví, protože mnohé transakce dosud banky nedigitalizovaly či je v aplikaci mobilního bankovnictví nepodporují.

Celkem 42 procent klientů bank v regionu střední Evropy preferujících multikanálovou nebo digitální komunikaci přitom uvedlo pokročilejší nabídku digitálních služeb jako jeden z pěti hlavních důvodů pro přechod k jinému poskytovateli finančních služeb. Zároveň až 35 procent bankovních klientů uvedlo, že by jim nevadilo sdílet informace o svých účtech s jinou bankou výměnou za nabídku inovativních online služeb. Česko však v tomto ohledu s 18 procenty klientů představuje nejkonzervativnější zemi.

Většina bank z regionu i v západní Evropě očekává, že největší dopady nové směrnice PSD2 budou za jeden až tři roky od data účinnosti. Některé západoevropské banky jsou optimističtější a očekávají, že dopady budou patrné již během prvního roku, a to díky rozvinutějšímu fintech sektoru v regionu. „Neočekává se, že by směrnice PSD2 znamenala okamžitý ‚velký třesk‘ v sektoru finančních služeb. Její tržní dopad bude spíše postupný, nicméně nezvratný. Agilní hráči s ambicí profitovat z možností nabízených PSD2 budou muset investovat do budování důvěry a obecného povědomí klientů o výhodách nových služeb, aby mohli využít nabízené tržní příležitosti,“ řekl ředitel PSD2 programu společnosti Deloitte Central Europe Petr Brich.

,

15. ledna 2018