Babiš na sněmu urazil svého exministra dopravy, spojil ho s korupcí. Ten žádá omluvu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Před ministrem dopravy Danem Ťokem se na dálniční zakázky platilo v hotovosti bokem až sedm procent. Tímto výrokem popudil předseda vlády Andrej Babiš bývalého ministra dopravy za hnutí ANO Antonína Prachaře. Podle něj by měl premiér svá slova dokázat, nebo se za ně omluvit. „Pan premiér si vůbec neuvědomuje, že hnutí ANO bylo na ministerstvu dopravy od ledna 2014,“ řekl pro Echo24 Antonín Prachař.
Lídr hnutí ANO Andrej Babiš se ve svém sněmovním projevu snažil obhajovat kritizovaného ministra dopravy Dana Ťoka. „Je velice zajímavé, že lidé, kteří se podíleli na tom celém období v rámci třiceti let, dnes kritizují například pana Ťoka za výstavbu dálnic. Ale podnikatelé ze stavebního průmyslu si samozřejmě dobře pamatují, kolik procent v hotovosti se údajně platilo bokem na zakázky na dálnice. Údajně čtyři až sedm procent. Důkazy ale samozřejmě nejsou. Byl vybudován skvělý klientelistický systém, aby se nikdy nic nevyšetřilo,“ řekl Andrej Babiš před delegáty.
Premiér také připomněl období, kdy vládl na ministerstvu dopravy Aleš Řebíček. „Víte kolik stál jeden kilometr dálnice za Řebíčka, když to stavěl vlastní firmou? 350 milionů. Dnes to pan ministr soutěží za 150 až 200 milionů. Takže buďme objektivní,“ řekl Babiš.
Jeho slova však nadzvedla bývalého ministra dopravy Antonína Prachaře, který byl v čele resortu necelý rok. „Já to nevnímám jako útok na svou osobu ale jako nedopatření. Mě se to dotýká, protože mě hodil do stejného pytle jako Řebíčka a ostatní, o jejichž transparentnosti se dodnes vedou veřejné diskuze,“ řekl pro Echo24 Antonín Prachař.
Bývalý ministr dopravy proto zaslal Andrej Babišovi dopis, ve kterém ho žádá o veřejnou omluvu, nebo dodání důkazů. „Od ledna 2014 do prosince 2014 jsem měl tu čest zastávat úřad ministra dopravy a nejsem si vědom jediné zakázky, která by byla takovým způsobem řízena. Naopak jsme učinili s tehdejším vedením podřízených organizací maximální opatření k zabránění jakýchkoliv podezření ve výběrových řízeních,“ uvedl Prachař v dopise.
Děkuji za podporu ve snaze očistit své jméno z nařčení premiéra o podivných provizich z veřejných zakázek na MD před nástupem pana Ťoka . Jeho působení posoudí občane s odstupem krátkého času . Dnes jsem požádal premiéra o veřejnou omluvu za jeho prohlášení na sněmu ANO pic.twitter.com/EIrGjMMT1l
— Antonín Prachař (@antonin_prachar) 18. února 2019
Prachař je v současné době stále aktivním politikem, když byl v komunálních volbách zvolen do zastupitelstva města Přerova. Babišův výrok ho tak prý poškodil v očích veřejnosti a žádá premiéra, aby se mu veřejně omluvil. „Počkám na odpověď pana premiéra. Podle mého je slušnost počkat do třiceti dnů a poté případně zvážím další postup,“ řekl dále Prachař. Premiér Andrej Babiš na dotaz deníku Echo24 jak se k omluvě postaví zatím neodpověděl.
Současný ministr dopravy Dan Ťok svého předchůdce podpořil, i když si do něj rýpnul. „Mohu potvrdit, že Prachař žádné peníze na zakázky nebral. Ani nemohl. Za jeho působení na ministerstvu dopravy se nic nesoutěžilo ani nestavělo. Jen si nejsem jistý, zda se mu za to má premiér omluvit,“ uvedl Dan Ťok.
Mohu potvrdit, že Prachař žádné peníze za zakázky nebral. Ani nemohl. Za jeho působení na MD se nic nesoutěžilo ani nestavělo. Jen si nejsem jistý, zda se mu za to má premiér omluvit.
— Dan Tok (@tok5934) 18. února 2019
Ťok se do Prachaře strefil také kvůli tomu, že ho exministr označil ve svém příspěvku na Twitteru jako muže s kontroverzní minulostí. „Sto milionů od Skansky do Geosanu za generálního ředitele pana Ťoka však dodnes neobjasnil,“ uvedl exministr dopravy Antonín Prachař.
Stavební společnost Skanska podle tehdejších informací čelila v roce 2011 podezření z korupce. Stavební firmu přitom vedl právě Dan Ťok. Švédští interní auditoři v roce 2011 zjistili, že česká pobočka vyvedla ze svého hospodaření nejméně 100 miliónů korun. Peníze údajně putovaly do firmy, se kterou Skanska spolupracovala na dostavbě silnice R7. Dan Ťok i Skanska odmítli, že by šlo o korupční jednání.