Předvolební obchodování s jízdným. Radnice od září chystají výrazné slevy
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Praha, Brno i další krajská města se připravují na změny v systémech městské hromadné dopravy, které následují vládní nařízení o slevách na jízdném z konce března tohoto roku. Studenti a senioři se asi měsíc před říjnovými komunálními volbami mnohde dočkají slevy 75 procent, v Českých Budějovicích bude dokonce většina cestujících majících nárok na zlevněné jízdenky jezdit zdarma. Radnice většinou předpokládají, že náklady navíc zvládnou pokrýt ze svých rozpočtů.
Nařízení vlády zahrnuje cestující starší 65 let a studenty do 26 let. Původně měly slevy pro studenty a důchodce platit od 10. června. Vzhledem k námitkám dopravců, že tak brzký termín je pro zavedení slev nereálný, se vláda ovšem rozhodla odsunout platnost svého nařízení na září. Stejně tak lednové programové prohlášení vlády původně slibovalo jízdné na železnici pro seniory a studenty úplně zdarma.
V Praze se mají zkrátit intervaly metra
V hlavním městě se snížení jízdného týká studentů od 15 do 26 let, jimž kabinet slibuje snížit roční jízdné na symbolických 365 korun. Desetiměsíční kupón je nyní stojí 2400 korun. „Když se podíváme na balík černých pasažérů, často jsou to mladí lidé, studenti. Myslím si, že je lepší, než aby byli zatíženi neřešenými pokutami a exekucemi, tak aby se naučili legálně jezdit MHD,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (za ČSSD).
Kvůli vytíženosti se pražský magistrát také rozhodl zkrátit víkendové intervaly mezi jednotlivými soupravami metra na linkách B a C. Na trase C proto bude interval nově pět minut. „Na druhé nejvytíženější, na lince B, jej ze 7,5 minuty zkrátíme na šest minut. Na lince A bychom zachovali současný interval 7,5 minuty, kromě nedělních dopoledních hodin, kdy se z 10 zkrátí na 7,5 minuty,“ řekl Dolínek.
Výpadek ze zlevněného jízdného by mohl být až 300 milionů. „Já jsem životní optimista. Při zlevnění ročního kuponu se tehdy čekal výpadek 750 milionů a bylo to 120 milionů, tady to bude obdobné. Výpadek čekáme nižší,“ oponuje Dolínek.
Brno chce náklady zaplatit z úspor dopravního podniku
V souvislosti s vládním plánem chystají změny rovněž brněnští radní. Děti do deseti let budou v Brně od září nadále cestovat zdarma, starší od 10 do 15 let budou moct jezdit místo za polovic se slevou 75 procent. Zlevní předplatní i jednorázové jízdenky. Například roční tak zlevní z 2375 korun na 1187. Jednorázové budou stát místo 12 a deseti korun šest a pět korun. Výraznou slevu obdrží také důchodci mezi 65 a 70 lety. Roční jízdenka je bude stát 1187 místo 2950 korun.
Roční náklady těchto slev, které zaplatí město, jsou 20 milionů korun. Podle primátora města Petra Vokřála (ANO) je předpoklad, že se zaplatí z provozních úspor dopravního podniku. „Jde například o úspory na pohonných hmotách, protože díky přechodu z nafty na zemní plyn jsou provozní náklady autobusové dopravy nižší,“ řekl Vokřál.
Pardubice zvýhodní důchodce
Nemalá sleva se připravuje i pro seniory nad 70 let v Pardubicích. Roční jízdenka je od září vyjde na pouhých 30 korun, namísto dřívějších 430 korun. Žadatelé musí vlastnit Pardubickou kartu a vyplnit formulář.
„Musíme motivovat obyvatele, aby víc využívali MHD. Proto se před dvěma lety výrazně snížilo jízdné pro žáky do 15 let, počet vydaných ročních jízdenek pak stoupl několikanásobně,“ sdělil náměstek pardubického primátora Jakub Rychtecký (ČSSD).
Roční předplatné pro seniory město podpoří maximální částkou devět milionů korun. Dosud ho stálo dotování jízdného tři miliony korun. Město očekává, že díky tomu se sníží i automobilová doprava.
Děti a senioři v Českých Budějovicích zdarma
Zcela zdarma budou moci jezdit v českobudějovické MHD počínaje 1. zářím děti do 15 let a senioři nad 65 let. Stejné výhody budou moct využívat zasloužilí dárci krve, schválila rada města. „Znamená to pro město 20 milionů, které ho to bude stát navíc. U dárců krve je to ocenění, u dětí vidíme asi největší potenciál, že když začnou jezdit, tak to může mít vliv i na rodiče. A tím, že si zvyknou jezdit autobusem, je velká šance, že ji budou využívat dál, že ji nebudou považovat za nějakou socku, jak si někdo myslí, uvedl náměstek primátora František Konečný (ANO).
„U seniorů je to nyní docela finanční zatížení, tak jim chceme dát najevo, že si jich vážíme. Je to pomoc seniorům,“ dodal. Město si od jízdného zdarma pro děti slibuje i to, že část rodičů je přestane vozit auty do škol, čímž podle něj klesne množství nebezpečných dopravních situací, které ráno u škol vznikají.
Slevy by se obecně měly vztahovat i na ty linky MHD, které vyjíždějí za hranice měst.