Nejen auta, ale nejsou pračky, počítače, mobily. A nebudou ani do Vánoc. Možná až za rok
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Na českém trhu je vinou koronavirové pandemie nedostatek spotřební elektroniky. Na některé modely notebooků, mobilů, tiskáren nebo praček musí zákazníci čekat dlouhé měsíce, v některých případech až rok. Dodávky komplikuje jak nedostatečná kapacita letecké a lodní dopravy, tak i nedostatek čipů. Dodávky zpomaluje i fakt, že v Číně zatím stále neobnovili provoz v některých továrnách. K tomu ještě násobně stoupá cena dopravy.
Problémy s dodávkami popsala pro deník Echo24 mluvčí řetězce Datart Eva Kočicová. Zákazníci podle ní na některé modely spotřebičů musí čekat i několik měsíců. „Důvody jsou dva. První je nedostatečná kapacita kontejnerů na lodní a letecké přepravě, druhý pak nedostatek čipů, což narušilo dodavatelský řetězec a některé zboží má výpadky půl roku až rok – jde třeba o mobilní telefony, notebooky, tiskárny, monitory a podobně,“ řekla Kočicová. Problém je hlavně s oblíbenými modely, ty z nabídky vypadávají nejrychleji.
Na trhu chybějí i velké spotřebiče. „Zpoždění má v podstatě všechno i velké domácí spotřebiče. Tam je to z toho důvodu, že některé továrny v Číně ještě po covidové pandemii neobnovily plný provoz. Když se pak čeká na jednu komponentu, tak se tím pádem zbrzdí i celá dodávka,“ vysvětluje. „Nepočítáme s tím, že by se tyto problémy do konce roku vyřešily, proto také zákazníkům doporučujeme, aby i vánoční nákupy začali řešit už teď,“ dodala.
Kromě zmiňovaných problémů roste několikanásobně i cena dopravy, kterou platí prodejci za dopravu zboží. Podle Kočicové 5 až 7krát. „Snažíme se to eliminovat tak, aby to koncový zákazník na ceně nepoznal, ale otázka je, jak dlouho to bude udržitelné, to nemohu říct,“ řekla.
Kolaps dodávek se týká celého trhu
S problémy se potýká i řetězec Alza. „Pandemie výrazně narušila výrobní i logistický řetězec a důsledkem toho se projevuje celosvětový nedostatek některého zboží. Typickým příkladem je nedostatek polovodičů, které dnes najdeme již téměř ve všem. V některých segmentech zboží, jako jsou například levnější notebooky, ale i velké domácí spotřebiče jako myčky nádobí, se tak již pár měsíců prodlužují dodací lhůty nebo se projevuje jejich omezená dostupnost u výrobců,“ řekla pro Echo24 za řetězec Alza Daniela Chovancová. Naopak se podle ní již zlepšuje situace v oblasti čipů v podobě grafických karet, tedy komponentů do PC, které jsou již mnohem lépe dostupné a jejich ceny se snižují.
U některých notebooků došlo k prodloužení dodací lhůty až na několik měsíců. „Podle kolegů, kteří mají na starosti kategorii notebooků, je situace s dodávkami poměrně nepřehledná a mění se často ze dne na den. Došlo k prodloužení dodacích lhůt za řádu týdnů na několik měsíců,“ dodala Chovancová.
„Zákazníci mohou zaznamenat omezenější výběr notebooků v ceně po 15 tisíc korun s displejem 15,6 place způsobený mimo jiné nedostupností 15.6“ panelů, SSD a dalších komponent. Notebooky s cenovkou kolem 10 000 korun se objevuji jen výjimečně. Výrobci totiž dávají přednost strojům s vyššími specifikacemi, něž aby použili nedostatkové panely do základních modelů. Konec roku 2021 ani první čtvrtletí 2022 nebudou podle našich informací o moc lepší, u nejžádanějších modelů bude nadále docházet k mírnému zdražování a dostupnost se zlepší zřejmě až během druhého čtvrtletí příštího roku. Od ledna 2020 v této kategorii pozorujeme průměrné zdražení o cca 15 % (liší se to ale výrobce od výrobce),“ upřesnila.
Lidé si počkají delší dobu i na mobilní telefony, hlavně na nejnovější modely, po kterých je velká poptávka. „Již delší dobu se potýkáme s tím, že dodávky zboží nepokrývají v dostatečné míře naši poptávku. U některých značek je situace velmi vážná a snažíme se pro naše zákazníky získat co nejvyšší počet kusů, které do České republiky dorazí. Omezení dodávek se týká bohužel i nově představených modelů, po kterých je vysoká poptávka. Další vývoj nelze aktuálně předvídat, situace se mění každým dnem, přičemž potíže s nedostatkem čipů jsou globálním a dlouhodobým problémem. Lze tak téměř s jistotou očekávat, že nějakou dobu tato omezení ještě budou přetrvávat,“ řekla Chovancová.
Nedostatkem čipů trpí i automobilový průmysl
Nedostatek mikročipů poznamenal také automobilový průmysl po celém světě. Stejný problém narušil i výrobní aktivity Škody Auto, která musela ve svých výrobních závodech na čas pozastavit provoz.
Německé Centrum pro automobilový výzkum (CAR) odhadlo, že se letos kvůli nedostatku čipů nevyrobí 5,2 milionu osobních aut. Podle CAR bude automobilové odvětví s nedostatkem čipů bojovat až do roku 2023 a celkově bude výpadek výroby kvůli nedostatku čipů mezi roky 2021 a 2023 činit 8,1 milionu vozů, upozornil časopis Forbes.