Další rozkol ve vedení Prahy. TOP 09 hlasovala s opozicí a dala zelenou nové ranveji na Ruzyni
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pražští radní ve složení Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil opět předvedli svou nejednotnost, když se nechali přehlasovat zastupitelstvem, které podpořilo výstavbu paralelní ranveje na ruzyňském letišti. Zastupitelé hlasy koaliční TOP 09 a opozičních ODS a ANO tak podpořili návrh náměstka primátora Petra Hlaváčka (za TOP 09), kterým zrušili nedávno přijaté nesouhlasné stanovisko rady. Schválili také změnu územního plánu nutnou pro stavbu, kterou radní nedoporučili. Šéf zastupitelů Spojených sil pro Prahu Jiří Pospíšil (TOP 09) ale odmítá, že by šlo o zradu ve vedení města. TOP 09 se nikdy nezavázala, že bude v této věci postupovat jako její koaliční partneři, uvedl Pospíšil pro deník Echo24.
Stavbu paralelní ranveje namísto nynější příčné má podle letiště od roku 2027 umožnit posílení provozu ve špičkách, naopak mají být zrušeny noční lety. Odpůrci stavby argumentovali zejména ekologickými dopady, přemrštěným turistickým ruchem v metropoli a zhoršením kvality života obyvatel města.
S investicí do letiště ostře nesouhlasí Piráti. „Město teď nutně potřebuje spíš více zákonných pravomocí pro regulaci Airbnb a podobných platforem. Nebo to město rozežere zevnitř,“ uvedl primátor v reakci pro deník Echo24 s tím, že Praha už není schopná pojmout více turistů. I další odpůrci ranveje pak obecně navrhují využívat okolní menší letiště a investovat více do železnice.
Podle náměstka primátora Petra Hlubučka (STAN), který je zároveň starostou Lysolají a v radě města prosadil zrušené nesouhlasné stanovisko, nevychází dokumentace ke stavbě z aktuálních údajů. Posudek vlivu na životní prostředí EIA podle něj pracuje s daty z roku 2005 a samotný plán stavby je starý 50 let. Stavba podle něj neodpovídá ekonomickým, sociálním a ekologickým potřebám dneška, navíc i s ohledem na koronavirovou krizi, která leteckou dopravu promění. Upozornil také na negativní důsledky turismu v metropoli.
„Letecká doprava má své místo v životě Prahy, ale rozvíjet letiště lze i bez paralelní dráhy. Současné kapacity umožňují nárůst pasažérů až o 20% oproti roku 2019. V době krize je potřeba dobře rozmýšlet, jak efektivně utratit desítky miliard – třeba metro D, okruh, železnice,“ vyjádřil se Hlubuček na svém Twitteru.
Letecká doprava má své místo v životě Prahy, ale rozvíjet letiště lze i bez paralelní dráhy. Současné kapacity umožňují nárůst pasažérů až o 20% oproti roku 2019. V době krize je potřeba dobře rozmýšlet, jak efektivně utratit desítky miliard – třeba metro D, okruh, železnice.
— Petr Hlubuček (@p_hlubucek) December 17, 2020
Nestrkáme hlavu do písku jako Piráti, tvrdí Pospíšil
Předkladatel přijatého usnesení Hlaváček z koaliční TOP 09 naopak uvedl, že nová dráha nemá zvýšit celkovou kapacitu letiště, která je nyní omezena na 21 milionů cestujících ročně, ale má umožnit odbavení více letadel v nejžádanější ranní a večerní časy. Dodal, že podle pražských zásad územního rozvoje má být po stavbě provoz celého letiště zastaven mezi půlnocí a půl šestou ranní a nová ranvej má fungovat jen mezi šestou ráno a desátou hodinou večer.
„Nechceme před tím problémem strkat hlavu do písku jako naši koaliční partneři. Současné letiště má naplněné kapacity ve všech těch klíčových časech, dopoledne i odpoledne je letiště přetížené, takže letadla musí kroužit na Prahou, než mohou přistát. Ta negativa výstavby dráhy pak musí posoudit vláda,“ řekl redakci Pospíšil a zdůraznil, že výstavba je možná pouze za určitých podmínek, jako je například právě to, že v noci se bude letiště vypínat.
„Pro náš není důležité, s kým jsme hlasovali, ale jak jsme hlasovali, a to podle našeho nejlepšího svědomí. V duchu toho, že tady stát, nikoliv Praha, chce do budoucna postavit paralelní dráhu a po městě Praze chce změnu územního plánu, aby tento projekt mohl dále pokračovat. A aby se třeba jednou ta dráha postavila. Není to tedy plán Prahy, není to spor v koalici. Nám ale připadá populistické a krátkozraké od našich kolegů, kteří místo toho aby řešili zájem této země, a ne pouze Prahy, tak chtějí znemožnit budoucí české vládě v rozhodnutí, zda paralelní dráhu postaví,“ uvedl v reakci pro Echo24 Pospíšil.
Negativně se na jednání k plánu vyjádřili zástupci veřejnosti, starostové Nebušic a Suchdola, zástupci České zemědělské univerzity (ČZU) a Akademie věd, senátor Marek Hilšer reprezentující sdružení pražských senátorů, organizátoři petice proti stavbě se zhruba 1200 podpisy či ředitel pražské zoo Miroslav Bobek. Padly argumenty ohledně vyšších emisí, přiblížení dráhy k obytné zástavbě, zvýšení hluku nebo nedostatečného dopravního napojení letiště.
Výstavbu nové ranveje naopak podpořila Hospodářská komora. Podle ní je nezbytná pro další rozvoj letiště, a tím i celé české ekonomiky. Bez ranveje se podle komory stane pražské letiště druhořadým letištěm a profitovat na tom budou okolní země. „Musíme si také uvědomit, že kromě turismu letiště slouží i jako klíčové kapacity pro obchodní cesty. Pokud Praha při rozvoji svého letiště zaspí, bude to mít negativní vliv na vnímání naší země jako dostupné byznysové destinace,“ uvedl viceprezident komory Radek Jakubský.
Dopady mohou pocítit lidé v Suchdole a v Lysolajích
Podle ekologické organizace Arnika rozhodnutím Praha zcela zpochybnila vlastní klimatický závazek snížit emise skleníkových plynů o 45 procent do roku 2030. „Není možné snižovat uhlíkové emise a zároveň létat víc,“ uvedla Martina Valášková z Arniky. Záměr podle organizace přiblíží letiště o 1,6 kilometru k hustě obydleným částem a centru Prahy a negativně ovlivní život dalších 20 tisíc obyvatel.
Ředitel letiště Václav Řehoř v reakci na kritiku uvedl, že letiště tu není jen pro Prahu, ale pro celou republiku. Dodal, že negativní dopad nové dráhy se skutečně projeví v Lysolajích, ke kterým se dráha přiblíží, a v kampusu ČZU v Suchdole. Situace se tak podle něj zhorší pro několik tisíc lidí, zatímco zrušením nynější příčné ranveje přestanou letadla přelétávat nad městem, kde to nyní zasahuje až statisíce lidí. Potvrdil, že letiště je po stavbě připraveno zrušit noční lety, které jinak bude nutné naopak posílit.
Letiště Praha plánuje na příštích 30 let investice přibližně za 55 miliard korun. Vedle výstavby nové ranveje chce za 16 miliard korun rozšířit druhý terminál, který nyní slouží pro lety do zemí schengenského prostoru. Hotovo by mělo být do roku 2028.
Letiště již zažádalo o územní rozhodnutí ke stavbě druhé dráhy. To je však nyní přerušené kvůli tomu, že soud na návrh městských částí Nebušice a Suchdol zrušil aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje, v nichž se vymezovala plocha pro stavbu. Letiště podalo spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic proti rozhodnutí kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, o které zatím nebylo rozhodnuto.