rozsáhlá koroze

Další most na odstřel. SŽDC tvrdí, že železniční most pod Vyšehradem je neopravitelný

rozsáhlá koroze
Další most na odstřel. SŽDC tvrdí, že železniční most pod Vyšehradem je neopravitelný

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Železničnímu mostu pod Vyšehradem hrozí demolice. Navrhuje to studie projektantské firmy Sudop, kterou si objednala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Informoval o tom server iDNES.cz a Strana zelených, informaci potvrdila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Hlavním problémem památkově chráněného mostu mezi Výtoní a Smíchovem je podle Šubové rozsáhlá koroze ocelové konstrukce. Oprava je podle ní téměř nemožná. „Použitá ocel je z dnešního pohledu pro dynamicky namáhané mostní konstrukce zcela nevhodná a v rámci rekonstrukce je nutné vyměnit minimálně 60 procent prvků stávající ocelové konstrukce s efektem prodloužení životnosti nosné konstrukce o pouhých 30 let,“ řekla Šubová. Most podle ní již nejméně deset let přesluhuje.

Most měl být původně kompletně opraven a jeho životnost prodloužena o dalších 30 let. Podle Šubové však detailní průzkum ukázal, že most je ve výrazně horším stavu, než se předpokládalo. SŽDC tak chce sejmout památkovou ochranu, kterou most v současnosti má, a místo současné ocelové konstrukce vybudovat novou s ponecháním nynější spodní stavby. Ta by však musela projít rozsáhlou rekonstrukcí. Státní organizace pro tento postup zadala novou studii. Kdy bude hotová zatím mluvčí nedokázala odhadnout.

Výtoňský most je nyní památkově chráněn. Před jeho případným zbouráním, tak musí nejdřív SŽDC dosáhnout sejmutí památkové ochrany. O zbavení památkové ochrany rozhoduje ministerstvo kultury, vyjadřují se k tomu i magistrátní památkáři a Národní památkový ústav (NPÚ). Ten ale plán železničářů odmítl komentovat. „Dokud neproběhne správní řízení, nemůžeme věc komentovat,“ řekla mluvčí NPÚ v Praze Andrea Holasová serveru idnes.cz.

SŽDC v minulých měsících zkontrolovala všechny železniční mosty, které má spravuje. Kontroly ukázaly, že více než 4000 mostů vyžadují opravy. Rozsáhlé revize všech mostů v České republice vyvolaly obavy o jejich stav po pádu lávky v pražské Troji v závěru loňského roku.

,

24. května 2018