Sdílená auta

Praha zvýhodňuje elektromobily. Zaparkují kdekoliv skoro zadarmo

Sdílená auta
Praha zvýhodňuje elektromobily. Zaparkují kdekoliv skoro zadarmo

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Vlastníci elektromobilu mohou v Praze parkovat v zónách pro rezidenty skoro zadarmo. Po zaplacení poplatku sto korun za vyřízení mohou elektromobily parkovat na modrých či fialových zónách. Možnosti tak může využít i mimopražský řidič nebo cizinec, protože se povolení nevztahuje pouze na trvalé bydliště v jedné městské části. Velkou výhodu tak má začínající carsharing Re.volt, který spustil půjčování elektromobilů. Ty půjdou odemknout chytrým telefonem a za kilometr zaplatí uživatel čtyři koruny.

Výhodu parkování elektromobilů mohou Pražané využívat už skoro celý rok. Magistrát takovým vozidlům umožnil, aby za zaplacení registračního poplatku 100 korun mohl elektromobil kdekoliv zaparkovat. Tedy i na modrých a fialových zónách. Služba se zatím vztahuje pouze na elektromobily, nikoliv na hybridní vozy.

Parkovací oprávnění pak nemá podobu kartičky, ale je vázáno na registrační značku elektromobilu. Tu si pochvalují zejména policisté, kteří porovnávají registrační značky s databází parkovacích oprávnění. Službu skoro bezplatného parkování tak využívá nová služba, která spouští projekt prvního carsharingu. Za čtyři koruny za minutu můžete využít malé čínské autíčko Si-an, které odemknete chytrým telefonem.

Zvláštností elektromobilů je, že jsou homologovány jako čtyřkolka. Nemusí tak mít stabilizační systém nebo ABS. Ředitel společnosti Pavel Kuchta prodává stejný typ vozidel a nyní ho nabídne na carsharing.

Pro půjčení auta si bude nutné nejprve stáhnout aplikaci, podle typu telefonu. Pro registraci bude nutné vyplnit e-mailovou adresu, telefon, heslo pro svůj účet a odsouhlasení obchodních podmínek. V dalším kroku bude nutné poslat okopírovaný občanský a řidičský průkaz z obou stran. „Informace přijdou našemu validátorovi, operátor to zkontroluje a schválí. Tento proces by měl trvat jeden den. Poté už si autíčko můžete půjčit, kdy si na mapě vůz najdete a odemknete ho telefonem,“ řekl ředitel půjčovny Pavel Kuchta.

Inspirace u sdílených kol

Registrace pak bude bezplatná a společnost po uživateli nebude chtít peníze předem. „Zvolili jsme formu, kdy lidem budeme důvěřovat, tak snad se nespálíme,“ řekl Pavel Kuchta. Po jízdě se autíčko zamkne také telefonem a aplikace nasměruje řidiče automaticky na platební bránu. Parkovat však bude muset na určitých místech. „To vám sečte dobu jízdy, která se bude účtovat podle minut. Poté částku zaplatíte v GoPay bráně, kam budete ihned přesměrováni,“ řekl pro Echo24 Pavel Kuchta.

Ředitel společnosti zatím čeká na půlku srpna, kdy dorazí většina elektromobilů. V současnosti jsou k dispozici dva. Čínských čtyřkolek by se pak měly v Praze prohánět na dvě desítky. Parkování zatím bude možné jen v prvních třech pražských obvodech. Za hranice těchto částí bude možné jezdit, parkovat ovšem musí na Praze 1,2 nebo 3.

Žlutá autíčka tak budou fungovat na stejném principu jako růžová Rekola. V Praze jich jsou k dispozici přes tři stovky. Nově mohou bikesharing využívat i v Brně, Českých Budějovicích, Olomouci, Teplicích a Liberci. V Praze jsou k dispozici i čínská žlutá kola značky ofo. Počítá se s tím, že se objeví i další celosvětové společnosti.

Půjčování kol je však zatím dál než první půjčování aut. Praha dokonce připravovala veřejnou zakázku za 100 milionů na provoz vlastního bikesharingového systému, ten však magistrát nakonec zrušil poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže našel v zadání zakázky několik chyb. Systém počítal s pevnými stanicemi pro půjčování a vracení kol.

Parametry vozidlaDélka: 2,2 m
Šířka: 1,3 m
Výška: 1,6 m
Dojezd: 120 km
Max. rychlost: 80 km/h
Prostor: 2 místa + kufr
Lithiová baterie: 140 Ah á 72V
Vybavení:
Dotykový palubní PC,
klimatizace, topení,
střešní okno,
couvací kamera,
12 V USB port a čtečka karet,
vyhřívaná a el. nastavitelná zpětná zrcátka,
posilovač řízení a brzd