Trh s ojetinami loni vzrostl o 18 miliard na 152 miliard Kč

Trh s ojetinami loni vzrostl o 18 miliard na 152 miliard Kč

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V Česku se loni prodala ojetá auta za 152 miliard korun, což je o 18 miliard více, než v roce 2016. Počet prodaných ojetin stoupl o sedm procent na 750 000. Vyplývá to z údajů společnosti Cebia.

Loni bylo individuálně dovezeno a zaregistrováno 170.634 ojetých aut, tedy o čtyři procenta meziročně více. Zbývajících 579 366 ojetých vozidel bylo koupeno v tuzemsku. Prodej ojetin s tuzemským původem rostl dvakrát rychleji než ojetin dovážených.

Zhruba 55 procent ojetých aut bylo prodáno mezi soukromými osobami a 45 procent prodali obchodníci. Z prodejců ojetých vozidel prodaly 252 500 vozidel autobazary a autorizovaní prodejci vozidel, kteří prodávají i ojetiny, dalších zhruba 80 000 ojetých vozidel pak prodali autorizovaní prodejci vozidel v rámci importérských certifikovaných programů a zbytek (5 000 ks) leasingové a splátkové společnosti.

Orientace zákazníků na tuzemské ojetiny je podle ředitele Cebie Martina Pajera pozitivní trend, protože dovážené ojetiny jsou rizikovější. Důvodem je především hůře dohledatelná historie a původ. Dovážené ojetiny jsou dvakrát častěji stáčené a velmi často ve skutečnosti pocházejí z jiné země, než uvádí prodejce. Rovněž hrozí riziko, že jde o odcizená vozidla, nebo vozidla po totální škodě. Nejvíc aut se dováží z Německa, Itálie, Rakouska a Francie.

„Češi začínají vnímat koupi ojetiny z ciziny jako více rizikovou. Preferují vozy s českým původem, kde leze daleko lépe dohledat veškerou servisní historii. Již dávno neplatí, že auta z Německa jsou kvalitnější a bez hrozby stočeného tachometru,“ uvedl předseda Asociace obchodu s ojetými automobily Jiří Grund.

Čtvrtina prodaných ojetých vozidel na českém trhu je značky Škoda s velkým náskokem na ostatní značky. Ojeté vozy Škoda vloni ještě meziročně posílily podíl na trhu o dva procentní body. Na druhé a třetí pozici následují tradiční značky oblasti ojetin – Volkswagen a Ford s podílem 11 respektive osm procent. Nejprodávanější modelem je Škoda Octavia před Fabií.

Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla 202 400 Kč, což je o 10 000 Kč víc, než v roce 2016. Zhruba 38 procent aut se prodalo za cenu mezi 100 000 a 200 000 Kč.

Průměrná hodnota udávaná na tachometru v roce 2017 byla 172 000 kilometrů. Vzhledem k tomu, že zhruba 40 procent vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100 000 kilometrů, lze dopočítat skutečný průměrný stav najetých kilometrů u prodávaných vozidel na 217 000 kilometrů. Tato hodnota také odpovídá průměrnému stáří vloni prodaných ojetin 10,1 roku.

Převažují dieselové motory s podílem 59 procent, benzinový pohon má 38 procent trhu. V ČR se v roce 2017 prodalo 7,5 procenta vozidel bez platné STK.

,

15. ledna 2018