Proti hysterikům vám nepomůže ani kolaborace
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Málokdy se v jeden den sejdou dvě zprávy, které se tak dokonale doplňují. Německo hlásí, že ve druhém čtvrtletí se o jednu desetinu procenta zmenšil jeho HDP – a tato ekonomika se zásadním vlivem na ekonomiku českou je tak možná jen čtvrt roku od recese. Druhá zpráva je, že před sídlem Volkswagenu ve Wolfsburgu (Dolní Sasko) proběhla v úterý úspěšná blokáda železničního mostu, přes který vlak odvážel zákazníkům nová auta.
Německé hospodářství na autech do jisté míry stojí, automobilky vytvářejí pět procent HDP, dodavatelský průmysl v to nepočítaje. Jenom v prvním pololetí letošního roku klesla výroba aut v Německu o dvanáct procent. Menší zájem pociťujeme i v České republice, kde je podíl automobilového průmyslu na HDP ještě dvakrát větší než v Německu. I u nás už výroba klesá. Dostupná čísla jsou zatím jen za první čtvrtletí, kdy výroba aut v ČR v meziročním srovnání spadla téměř o čtyři procenta, byť z loňských rekordních hodnot. Ale pokud by krize automobilového průmyslu v Evropě pokračovala, pocítí to česká ekonomika zcela jistě.
Evropská unie na automobilky klade větší a větší nároky, budoucí limity pro emise oxidů uhličitých vedou už dnes k tomu, že automobilky byly přinuceny vrhnout podstatnou část své energie do vývoje elektroaut. Jen tak mají šanci vyhnout se drastickým pokutám z EU. Volkswagen byl v tomto ohledu zprvu zdrženlivý, nicméně během posledního půl roku provedl otočku a horlivě se postavil do čela tažení za elektroauta.
Veřejně vyzývá spolkovou vládu, aby zrušila veškeré nepřímé výhody pro vozy se spalovacím motorem (tedy daňové úlevy pro diesely) a podporu směřovala pouze k elektromobilitě. VW si tím nadělal zlou krev u Daimleru a hlavně u BMW. Za tímto radikálním obratem stojí Herbert Diess, který se před rokem stal předsedou představenstva VW, a. s., (a mj. i předsedou dozorčí rady Škodovky) a který je prý tak důsledný, že z něho dokonce i zástupci státu (20 procent akcií ve firmě má vláda Dolního Saska) dostali strach. Protože jestli riskantní sázka na e-auta nevyjde, zaniknou v Dolním Sasku desítky tisíc pracovních míst.
Takže si VW před čtvrtrokem na svou valnou hromadu v Berlíně pozval německou obdobu Grety Thunbergové, osmnáctiletou Claru Mayerovou, aby tam manažerům obligátně vynadala, že pro záchranu klimatu nedělají dost. Takže Diess v centrále koncernu pohostí předsedu Zelených Roberta Habecka, nechají se společně vyzpovídat pro noviny – a stejně nakonec Habeck před novináři Diessovi zaprorokuje, že pokud do pěti let nebudou na trhu elektrovozy v kategorii levných aut, firma prý na trhu ztroskotá. A stejně se v úterý třicítka „klimaaktivistů“ rozhodla na železničním mostě zablokovat příjezd a výjezd z wolfsburského areálu.
Skupina žádá okamžitou revoluci v dopravě a jeden z plakátů, jimiž ověsila most, zrušení kapitalismu. Mluvčí skupiny prozradil, že cílem této akce bylo zpomalit v továrně výrobu. A co na to policie? Její mluvčí ještě o půl čtvrté odpoledne konstatoval, že policisté na místě sledují situaci, ale „důvod k zásahu zatím není“. Provoz státní Deutsche Bahn blokádou nijak poškozen nebyl, blokáda je tedy zřejmě něco na úrovni osobního sporu mezi dvěma soukromými subjekty. Vítejte v právní džungli. Mluvčí Volkswagenu několik kritických hodin nebyl pro jistotu k sehnání. Až po několika hodinách policie demonstranty z mostu odvedla a hned pustila.
Z automobilového průmyslu v největší evropské ekonomice se stává voodoo panenka, jakýsi třídní ňouma, do kterého si každý může beztrestně kopnout. Němci mají i nadále rádi auta, ale zanevřeli na ty, kdo je pro ně vyrábějí. Otázka je, zda by ona hospodářská recese aspoň v postoji vůči automobilovému průmyslu vedla k vystřízlivění a obratu od sebevražedné politiky deindustrializace.