KOMENTÁŘ

Na Polsko jsme už před čtyřiceti lety neměli

KOMENTÁŘ
Na Polsko jsme už před čtyřiceti lety neměli

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Připomíná-li si Polsko v těchto dnech (31. srpna 1980 podepsali představitelé vlády s Lechem Wałęsou a jeho druhy tzv. gdaňské dohody) čtyřicáté výročí vzniku nezávislých odborů Solidarita, toho jedinečného dějinného okamžiku, jímž začala demontáž komunistických režimů, můžeme si my připomenout, co toto hnutí za svobodu a důstojnost společnosti vzbudilo u nás.

Nebyly to podobné pokusy v továrnách, nebyly to solidární stávky či demonstrace, nýbrž jistý druh slovesné tvořivosti. Na začátku let osmdesátých let se vyprávěly třeba takovéto anekdoty: „Slyšel jste, pane, že Poláci vrátili vlak plný bot? – Ne, a proč? – Protože byly pracovní.“ Nebo tahle, ještě typičtější: „Víte, že v Praze zatkli skupinu Poláků? – Skutečně? A co udělali? – Fetovali uzené maso.“ Hahaha.

Podobných vtipů byla celá řada, v podstatě se v nich opakovalo stejné schéma a ponaučení: lepší je si nevyskakovat. Buďte rádi, že máme, co máme. Polák, synonymum pro šmelináře, to s tím stávkováním (jímž zakrýval lenost) dotáhl tak daleko, že nyní čichá v Praze salám, kterého je u nás nadbytek, dokonce ve třech modifikacích – gothaj, polský (sic!) a šunkový. Implicitně takový vtip sděloval, že Čech se naopak vyznačuje pracovitostí, díky níž se těší salámovému blahobytu.

Doplňkem k takovému vtipu byl povzdech, že nás ta polská revolta stejně přijde draho, neboť kdo jiný to zaplatí než zase my.

Jaká estébácko-propagandistická úderka takové anekdoty asi vymýšlela? V jakých mozkových sedlinách takový humor vznikal? Byla za nimi reálná tvář autora, nějaký vtipem nadaný fízl, který za každou novou dostal od náčelníka odměnu? Či se takové vtipy skutečně rodily z kolektivního nevědomí, z hlubin „génia“ národa? A zobrazily se v nich historické zkušenosti z let 1968–69, kdy se polské jednotky zúčastnily zakročení proti pražskému jaru, nebo šlo hlavně o projev staré české protipolské averze, k níž se v Česku vždy nějaký důvod našel?

Ty vtipy byly blbé a nespravedlivé a objektivně sloužily zdejšímu potlačovatelskému režimu. Dá-li se to o vtipu říct, pak to byly vtipy vyloženě reakční, kontrarevoluční a protilidové. Ale stejně se masově šířily a měly úspěch. Každý je znal, z hospody, z fabriky, od rodinné večeře. Převládly načas i nad vtipy o cikánech, policajtech i nad tehdy velmi oblíbenými frky Ivana Mládka. Konkurovaly vtipům erotickým. Jen málokomu vadilo, že hecovaly zdejší národ proti jinému, který se nalézal v nadějné, ale i těžké situaci. A komu vadily, ten žil v odtržení od zdejšího lidu.

Vtip ovšem není od toho, aby byl spravedlivý. Vtip slouží jako plebejská reakce na věci a hodnoty, které jsou „nad námi“, které člověka přesahují, na které prostě nemá. Československo na přelomu 70. a 80. let na Polsko nemělo. Obě země se nacházely v protikladných mentálních amplitudách. U nás nejhlubší letargie a apatie, epidemie chataření a seriálové narkomanie, éra Michala Davida, rok spartakiády a moskevské olympiády. V Polsku vyústění cyklických revolt, měsíce euforie z vyvzdorované svobody, čas duchovního povznesení z polského papeže, ale i doba zmatků a chaosu, mizerného zásobování a bot na příděl. Václav Havel seděl už rok spolu s dalšími disidenty z procesu s VONSem (Výbor na obranu nespravedlivě stíhaných, inspirovaný polským KORem – Výborem na obranu dělníků) ve vězení, odkud ho propustili až v březnu 1983. A ve varšavském Teatru Powszechnym v té době nastudovali tři jeho aktovky, což český tisk komentoval jako další z protičeskoslovenských provokací. V prosinci 1981, pár dní po vyhlášení výjimečného stavu, si Jan Zábrana zapsal do svého deníku: „Popůlnoční zprávy oznámily, že v Polsku ,pořádkové síly‘ zastřelily v Katovicích sedm lidí, že v Gdaňsku byly stovky raněných, ve Varšavě rozhánění a ranění lidé – načež začali hrát břesknou dechovku. Venku je desetistupňový mráz.“ Co kdyby mu tak někdo přišel vyprávět vtip o Polácích?

30. srpna 2020