Češí vědci rozporují výhodu elektromobilů. „Mají množství nedostatků, o kterých se nesmí mluvit“
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Velký rozruch vyvolaly otevřené dopisy podepsané více jak stovkou odborníků a vědců, kteří rozporují výhody elektromobilů na životní prostředí. Zejména Evropská unie se snaží delší dobu bojovat proti autům se spalovacími motory a prosazuje elektromobilitu jako jedinou správnou cestu. To se nelíbí i dvěma českým zástupcům z ČVUT, konkrétně profesoru Janu Mackovi a docentu Oldřichovi Vítkovi ze strojní fakulty. Ti pro Echo24 uvedli, že se problém ideologizuje a nemluví se o nevýhodách, které elektromobily mají.
Odborná veřejnost se proti jednostrannému zaměření Evropské unie pro elektromobilitu poprvé výrazněji ohradila ve formě otevřených dopisů. Ty mířily k zástupcům Evropské komise, která při svém příchodu tvrdě prosazuje Green Deal a s tím spojený přechod k udržitelným a zeleným projektům. To se týká i automobilového průmyslu, který by podle komise měl zezelenat k elektromobilitě.
Tlačení elektromobilů jako jediného správného řešení ale naráží u odborníků a vědců z Mezinárodní asociace pro vývoj udržitelných pohonných ústrojí a vozidel IASTEC. Asociace totiž odeslala Evropské komisi dva otevřené dopisy, které rozporují samotné výpočty o výhodách elektromobilů na životní prostředí. Podle vědců totiž s vyšší poptávkou po energii dochází k vyššímu výkonu a zároveň rostou emise oxidu uhličitého právě z výroby elektřiny.
Dopis podepsalo na 171 vědců a odborníků z Evropy. Mezi nimi i čeští zástupci z Českého vysokého učení technického v Praze – profesor Jan Macek a docent Oldřich Vítek. Podle Vítka je problematický způsob prosazování elektromobility jako jediného technického řešení ze strany Evropské unie. „To je proti obecným zásadám o výzkumu a vývoji, který má své jasné cíle a cesta k jejich dosažení je předmětem právě tohoto výzkumu a vývoje. Navíc elektromobilita má poměrně velké množství nevýhod a nedostatků, o kterých se ‚nesmí mluvit‘,“ řekl pro Echo24 Vítek.
Svůj pohled nastínil také Jan Macek, který se k problematice elektromobilů vyjadřuje již delší dobu. „Vadí mi velice ideologizace problému a jeho prosazování lidmi, kteří věci rozumějí velmi málo. Navíc nařízení komise z poslední doby vedou k opačným účinkům, než se zamýšlelo, jde o zjevnou i implicitní dotaci a prodej elektromobilů jen bohatým. To je hodně výbušný materiál,“ řekl pro Echo24 Macek.
Ten také uvádí, že s ostatními vědci a odborníky z evropských sdružení European Automotive Research Partners Association (EARPA), European Road Transport Advisory Committee (ERTRAC) a European Green Vehicle Initiative Association (EGVIA) mají výborné zkušenosti a kolegové z Německa je k podpisu sami oslovili.
„Máme za to, že jsme v dobré společnosti, a to i kolegů z Rakouska a Švýcarska. Velmi neradi bychom viděli, jak se EU noří do sociálních a ekonomických zmatků kvůli nekvalifikovaným politickým rozhodnutím, nebo se dokonce rozpadá. Máme volbu mezi změnou klimatu a rozvojem společnosti, volíme velmi pochybné omezení změny a budeme mít regres v rozvoji. To je živná půda pro populismus,“ řekl Macek.