A najednou v ANO děláme ryze populistickou politiku
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Rozhovor s ministrem dopravy Danem Ťokem vznikal uprostřed zpráv o tom, že se mu už „nechce“ být v další vládě Andreje Babiše. Ťok se v posledních letech musel bránit proti trvající kritice, že málo staví. Současně se vysílil přípravou veřejné soutěže o dálniční mýto. Po několika odkladech nakonec zorganizoval soutěž, v níž místo rakouského provozovatele mýtných bran Kapsch vyhrálo satelitní mýtné česko-francouzského konsorcia s podílem skupiny PPF. Pro údajné chyby při zadávání dokumentace však tendr před dvěma týdny zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Součástí tendru bylo zpoplatnění dalších, tentokrát 900 kilometrů silnic první třídy, proti čemuž se zdvihá odpor na politické scéně, mezi hejtmany i organizovanými dopravci. Stal se ministr Ťok pro svého premiéra koulí na noze?
Je pravda, že odcházíte z vlády?
Z dnešní vlády, která sama vládne v demisi, bych demisi podávat snad ani nemohl. A na otázku, jestli budu v nějaké příští vládě, odpovídám, že záleží na tom, jak by ta vláda vypadala. Za sebe mohu říci, že pokud se proti mně vymezuje pan Zimola z ČSSD nebo komunisté, tak mě to vlastně těší. Když mě tu nechtějí, já své místo s radostí uvolním někomu, kdo jim tu zařídí jejich zájmy. Na ministerstvu jsme udělali velký kus práce, a přestože se říká, že se nestaví, tak se staví. Poprvé se vyřešilo mýto.
Počkejte, vždyť vám tu soutěž shodil antimonopolní úřad.
Jak to víte? Antimonopolní úřad udělal administrativní opatření a to lze přezkoumat jak rozkladem, tak ještě soudem. Že to bude někdo zdržovat a budou se dělat další brykule, to je samozřejmě možné. Ale za svými slovy o vyřešení mýta si stojím. Musíte to vidět v širším kontextu. Tady přece kdosi v roce 2006 podepsal kontrakt, který byl dodatky upraven tak, aby byl strašně nevýhodný pro Českou republiku. My jsme vypsali soutěž, prokázali jsme, že mýto se dá vybírat o miliardu ročně levněji, no a teď už chybí jen politická vůle, aby naše transparentní soutěž mohla být zakončena úspěšně. Tedy fascinuje mě, že přijdeme s řešením, které daňovým poplatníkům ušetří jednu miliardu ročně, a pak zjišťujeme, že o něj snad nikdo nemá zájem.
Kde všude tu politickou podporu postrádáte?
Budu-li upřímný, v podstatě všude. Zájem neměnit systém cítím víc od opozice, ale mám pocit, že se za mě pořádně nepostavilo ani vlastní hnutí.
Jak si to máme vysvětlit, když přece premiér tvrdí, že jeho mise v politice je přinést pořádek do fungování státu? Vy mu přinesete úsporu miliardy korun ročně, a on se za vás nepostaví?
Ale já jsem přesvědčen, že on to udělat chce. Na druhé straně jeho styl práce je, že si to resortní ministr má zařídit sám. Já to, co jsem si mohl zařídit sám, jsem si taky sám zařídil. Jenže některé věci si sám člověk nezařídí. Z jednoho bodu – teď myslím tu firmu tady za silnicí (sídlo Kapsche a ministerstvo dopravy dělí pražská magistrála – pozn. red.) – vychází tlak. Tomu je třeba vystavit protitlak. A já nemůžu chodit po světě samotinký a říkat: Koukejte, jak jsem to udělal dobře. Někdo si uměl zařídit, že se celá věc vykládá jinak, obcházejí si média, vyjadřují se různé politické strany, jak jsme to všechno zpackali.
Asi vás hodně poškozuje i to zpoplatnění 900 kilometrů silnic první třídy.
A je komické a pikantní, že mě za to kritizují zrovna ty strany, které rozšíření o 900 kilometrů prosadily. Panebože, to je usnesení minulé vlády, a já usnesení vlády plním. Ale to usnesení vlády si opravdu zařídila sociální demokracie. Pod usnesením, že se vybere rozšíření mýta někde v intervalu 850–1300 kilometrů, jsou podepsány všechny tři koaliční strany. Byl to kompromis, na rozšíření tlačili lidovci a sociální demokraté. Náš původní návrh byl nula.
Proč se k nule nevrátíte, když máte jednobarevnou vládu?
Nemůžu. Mně teď všichni radí, abych zrušil soutěž a vypsal ji znova, čímž mě de facto posílají do kriminálu. Do konce platnosti dodatku smlouvy s Kapschem zbývá 18 měsíců. Čtrnáct měsíců trvá vybudování systému. Takže na soutěž mi zbývají čtyři měsíce. Ve státní správě něco vysoutěžit trvá rok, rok a půl.
Myslíte, že Kapsch má tak obšlápnuté politické strany, že mu jdou na ruku?
Já nechci nikoho obviňovat, ale kladu si otázky. Kapsch tu měl super zakázku. Doneslo se ke mně, že i jeho lidé Českou republiku berou jako slepici, která jim snáší zlaté vejce. Měli tu zřejmě kolem miliardy čistého zisku ročně. Z takových peněz můžete provádět spoustu věcí. Můžete dělat dobro pro lidi, například sponzorovat sport. Víte, že přes podporu sportu se u nás v minulosti dala vyřešit spousta věcí. Kapsch měl deset let čas přesvědčovat místní prostředí, že jejich systém je super a že se nadto chovají jako good citizen, kteří podporují vývoj České republiky, takže se republice vyplatí si je tu udržet. Nevím, jestli vůle je tu udržet byla za něco, nebo jestli si jenom vytvořili takhle dobrý píár. I to je možné.
Proč vás premiér v celé věci víc nepodpoří?
Ale pan premiér se mě docela zastal, když řekl, že to není prohra moje. Není. Před mým nástupem nebylo pro soutěž o mýtném nachystáno vůbec nic. Respektive pokud něco nachystáno bylo, tak se to vůbec nedalo použít. Já jsem na tom začal pracovat.
Druhá věc, na níž se měří přínos ANO v dopravě, je stavba silnic a dálnic.
Tak kdysi lidovecký ministr dopravy Milan Šimonovský zahájil 113 a otevřel 83 kilometrů. Aleš Řebíček, o kterém se říká, že stavěl nejvíc, zahájil 97 a otevřel 88 kilometrů. Pak přišel Vít Bárta, který výstavbu zastavil, po něm šel rychlý sled dalších ministrů. Až za mě se rozestavělo 156 a otevřelo 97 kilometrů. V kilometrech jsem druhý za Šimonovským. V cenách první, my stavíme za polovinu toho, co se stavělo tehdy.
Vy si ale do své kilometráže počítáte i opravu D1.
Modernizace D1 je pro nás nová silnice, protože tam máme celé stavební řízení včetně možnosti odvolání se ekologických organizací. Staví se sice ve stejné stopě, ale je to úplně nová dálnice, a ještě stavěná za provozu. Náročnější, než když stavíte na zelené louce. Fakt je, že odpadá výkup pozemků. Ale bez opravy by se D1 rozpadla, přestalo by se na ní jezdit. Já se vůbec nemám za co stydět. Vít Bárta svého času zastavil přípravu nových dálnic, a pak ji nikdo pořádně nerozjel. Dokonce pan Prachař (podobně jako Ťok byl jeho předchůdce Antonín Prachař nominantem ANO – pozn. red.) dal na přípravu nejmíň peněz. Když jsem sem přišel, příprava nových dálnic byla v troskách. Za necelý rok pana Prachaře se vedení ŘSD vyměnilo čtyřikrát. Já jsem tam po příchodu nainstaloval nového šéfa, který je tam doposud. Dneska pracujeme tak, že jsou vyprodané všechny projekční kapacity, projektanti neprojektují, jsou přeplnění. Za chvíli se do stejné situace dostanou stavební firmy. Na šestnáctý úsek dálnice D1 nám podala nabídku jen jedna firma. Kdo je aspoň krapátek objektivní, uzná, že posledních deset patnáct let se v České republice takhle intenzivně nestavělo.
No, v roce 2009, kdy už byla krize, šlo do fondu dopravní infrastruktury 88 miliard korun. Vy máte konjunkturu a za loňský rok v dopravním fondu 82 miliard.
Ta čísla jsou ale velmi šalebná. Když se dělaly projekty na dálnice v letech 2005 až 2008, tak já si to pamatuji z druhé strany. Stavební firmy slušně vydělávaly. Kilometr nové dálnice byl tehdy zhruba za 600 milionů. Dneska je pod 300 milionů. Teď jsem otevíral nový úsek na D11. V roce 2008 byla na D11 stanovena expertní cena 100 miliard korun. ŘSD ji snížilo o 30 procent a se 70 miliardami šlo do soutěže. A vítěz vysoutěžil dálnici za 67 procent snížené ceny. Dohromady pod polovinou expertní ceny roku 2008. Nastolili jsme prostě transparentní soutěžení. Bohužel firmy jdou až na krev, nabízejí v podstatě cenu, která jim tak akorát pokryje náklady. Což není dlouhodobě dobré, protože je tím pádem musíme víc kontrolovat. Ale pro daňového poplatníka je to skvělá zpráva.
Proč pořád vzniká dojem, že se vaší mocenské garnituře nedaří investovat? To nejsou jen dálnice a vláda, ale taky třeba pražský magistrát vedený vaší primátorkou Adrianou Krnáčovou.
Prahu s ministerstvem dopravy vůbec nemůžete srovnávat. Praha po Blance nepokračovala s ničím. Teď tedy rozhodli, že budou pokračovat s malým městským okruhem, no, to mohli rozhodnout taky už před třemi lety. Nechci nikoho kritizovat, ale vůbec nemůžete srovnávat paní primátorku Krnáčovou a vedení Prahy s tím, jak se staví na dopravní infrastruktuře. My stavíme a vyčerpáme všechno, co dostaneme. Občas nás kritizuje Svaz podnikatelů ve stavebnictví, že stát málo investuje a málo staví. Ale uvědomte si, že výstavba dopravní infrastruktury je jen jedna čtvrtina koláče státních investic do stavebnictví. Je tam i výstavba, průmyslová infrastruktura. Tady investice úplně vymizely. Největším státním investorem v minulosti býval ČEZ. Za minulý rok bylo největším státním investorem Ředitelství silnic a dálnic. Ano, hlavně Sobotkova vláda obecně neinvestovala. Nechci se navážet do žádného z kolegů, ale jaký velký infrastrukturální projekt kromě dálnic a schválené koncepce vysokorychlostních spojení tady máme?
Řekl byste alespoň, že hnutí ANO se daří efektivněji hospodařit?
Tam, kde mělo přímý vliv, tak ano. Říkají mi to i lidé z firem, které znám z minulosti, že tak férově se v republice nesoutěžilo snad nikdy.
Babiš se jako ministr a jako premiér osvědčil?
To mi dáváte příliš osobní otázky. Zejména v minulém období jsem s ním spolupracoval velmi efektivně. On mi nechával hodně prostoru, což mi vyhovovalo. Že bych měl kritické poznámky, to ano, i k němu, asi jako ke každému. Ale řekl bych je spíš jemu než vám.
Mosty nepálíte?
Ne, já jen říkám, že by pro mě byl velký problém sedět ve vládě, která by byla podporovaná Okamurou, a začíná být pro mě velkým problémem sedět ve vládě spolu s někým, kdo mně říká, že mýto dělám blbě, protože se má nechat Kapschi. To mi vzkazují jak pan Kováčik, tak pan Zimola. A dnes nám komunisté říkají, že se máme stáhnout z podpory spojenců a dalších věcí. Já prostě začínám mít problém legalizovat komunistickou stranu, která by se dostala k většímu vlivu.
A není tady chyba i na vaší straně? Proč tak lpíte na tom, aby premiérem byla trestně stíhaná osoba? Tím pádem jste si zavřeli podporu od tradičnějších stran.
Trošku je to celé vyfabulovaná situace. Nejsem si jistý, jestli to trestní stíhání je věc, která je opravdu tak strašně vážná.
Pomyslel jste si někdy: Co když se jednou ukáže, že jsem dělal stafáž brutálnímu mocenskému projektu?
Všechny moje osobní zkušenosti mě vedou k přesvědčení, že Babiš to nedělá jako byznysový projekt pro sebe. Že opravdu chce pomoci. Teď je to otázka toho, že si chci být jistý, že to tak zůstane i do budoucna, že se nepřekračují některé věci, které bych jako osoba překročit nechtěl. To je ta spolupráce s extremisty.
Zvenčí to vypadá, že v policii a v inspekci probíhají čistky na neuralgických místech z pohledu vyšetřování Čapího hnízda. To vás neznepokojuje?
Dostávám spoustu informací v režimu důvěrné. Z nich mi vyplývá, že některé věci na vnitru, ale třeba i v rozvědce prostě nebyly v pořádku. Možná že všichni ti lidé na vnitru mají pocit, že co oni někdy dělali jiným, teď zase jiní budou dělat jim. A slyší trávu růst. Nechme těm věcem čas. Myslím si, že se to jednou odtajní.
Jak se ANO za čtyři roky, co jste ho zastupoval ve vládě, změnilo?
Když jsem vstupoval do vlády, bylo ANO ještě liberální, středopravicové, podporovalo podnikatele. Najednou vedle kroků ryze liberálních děláme i kroky ryze populistické. Zrovna v době, kdy se ekonomice daří, tak my rušíme karenční dobu a dáme podnikatelům ťafku, kterou si nezaslouží. Dneska pan Babiš říká: ANO je hnutí pro každého. Ale to dlouhodobě není udržitelné. Jestli chcete vyjít vstříc všem, tak se může stát, že jednou nevyjdete vstříc nikomu. Je normální, že někomu vyhovujete a někomu ne. Proto je víc politických stran. Jinak by mohla být jedna.
Není změna v pozicích ANO daná i tím, že se vám posunul elektorát hodně doleva?
Je to možné, já politiku hnutí ANO nedělám. Ale mám obavy, kam by se větší spoluprací s komunisty a třeba i SPD ještě mohlo dostat.
Čím to, že většina první skvadry v exekutivě už končí nebo skončila? Jak to, že Andrej Babiš má tak vysokou spotřebu materiálu?
Zaprvé se ukazuje, že čtyři léta ministrování docela stačí. To je na jednoho člověka docela velký zápřah. Druhý důvod vám zkusím ukázat na příkladu kolegy Pelikána. Debatoval jsem s ním, vyprávěl mi, jak se mu občas nelíbily debaty na poslaneckém klubu. Pokud tam někteří říkají, že SPD není problém, tak pro mě tedy problém je. No a po čtyřech letech tvrdé práce najednou pro takové věci nemáte tolik pochopení, jako kdybyste byl čerstvý.