Komentář Ondřeje Šmigola

Politika mezi superhrdiny. Boj o Captain Marvel

Komentář Ondřeje Šmigola
Politika mezi superhrdiny. Boj o Captain Marvel

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na čem jste byli naposledy v kině? Pokud je vám do 35 let, pravděpodobně vaše odpověď bude nějaký komiksový film od studia Marvel. Společnost Disney, která Marvel vlastní, je již čtvrtým rokem vládcem filmového byznysu. Na filmech podle komiksu nejvíce ujíždí generace mileniálů, která snímky konzumuje nejen jako diváci, ale také jako politruci. Jak dokazuje nedávno uvedený film Captain Marvel, pokud film signalizuje ty správné hodnoty, v jejich myslích se jeho uvedení může stát přelomovou událostí dosahující významem schválení volebního práva pro ženy. Captain Marvel je totiž první film od studia, kde je hlavní postava něžného pohlaví.

Studio Marvel při prezentování filmu, který v podstatě pojmenovalo po sobě, od začátku hrálo na progresivní notu. V upoutávce se slovo „ona“ (anglicky her) změní na „hrdinka“ (anglicky hero). Představitelka hlavní role Brie Larsonová prohlásila, že chce, aby její tiskovky k snímku byly co nejvíce rozmanité, čili aby se jich účastnilo co nejvíce minorit. Rozhodla se k tomu poté, co si všimla, že většina filmových novinářů jsou bílí muži.

Pohlaví hlavní hrdinky posloužilo i jako účinná zbraň proti nespokojeným kritikům. Poté, co první recenze na film byly spíše rozpačité, progresivisté začali naznačovat, že ti, kterým se film nelíbí, jsou automaticky sexisté. Objevily se návrhy, že recenze na něj by mohly psát jen ženy. Feministický web marysue.com zveřejnil článek s titulkem „Všichni kritici, kterým se Captain Marvel nelíbí, jsou muži“. Když celkem rychle vyšlo najevo, že film strhalo i několik žen, server článek stáhl.

Je také potřeba přiznat, že jistému mizogynnímu útoku film přece jenom čelil. Na pravici se objevily hlasy, které tvrdily, že nakonec převážily kladné recenze, jen protože se kritici bojí feministek. Na populární hodnoticí stránce RottenTomatoes.com Captain Marvel čelil útoku internetových robotů a uživatelů, kteří na protest proti výrokům Larsonové naschvál filmu snižovali skóre.

Nesporný finanční úspěch Captain Marvel (od 8. března, kdy byl snímek uveden do kin, vydělal 455 milionů dolarů) je na levici brán jako obří vítězství nad patriarchátem, potvrzení, že se podařilo odrazit armádu zpátečnických trollů. Spíše je to důkaz, že internet není reálný svět, kulturní války většinu lidí nezajímají a že Marvel je záruka jakési kvality.

Studio kraluje filmovým tržbám především díky tomu, že vypiplalo svůj koncept k dokonalosti. Jeho filmy nemají téměř žádné umělecké ambice, téměř vždy však obsahují skvělé bojové scény, mají vtipně napsaný scénář a jsou v nich známé komiksové postavy, se  kterými především americký divák vyrůstal. Člověk, který jde na marvelovský film do kina, ví, že může čekat akční spektákl, který rozhodně neurazí, naopak pomůže příjemně vypnout a dvě hodiny hodit veškeré problémy za hlavu. Autor článku Captain Marvel zatím neviděl, ale z recenzí se zdá, že se obsahově rozhodně nejedná o feministickou agitku, ale o dobře zvládnutý popcornový biják.

Captain Marvel není prvním případem, kdy se film stal měřítkem progresivní vyspělosti společnosti. Již předtím to potkalo snímek Black Panther, který byl první marvelovkou s hlavním černošským hrdinou, a Wonder Woman od konkurenčního studia DC, které Marvel předstihlo v uvedení první komiksové hrdinky na plátna kin. Oba filmy kritika i diváci ocenili, což se promítlo do jejich tržeb.

Podobnou událostí se stal i snímek Krotitelé duchů z roku 2016, remake stejnojmenné komedie z osmdesátých let, tentokrát však s ženským obsazením. Kritika ho sepsula a diváci do kin nepřišli. Levice za viníka debaklu označila „toxickou maskulinitu“, sexismus a možná i muže obecně. Pravdou je, že to prostě nebyl dobrý film. Zdá se, že u běžného filmového diváka kvalita, i když spíše popkulturního rázu, stále předčí politiku.

 

 

13. března 2019