DOKUMENT: Senát považuje rozhodnutí prezidenta za nepřijatelné obsahem, odůvodněním, politicky i právně
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Senát ve středu rozhodl o tom, že milost, kterou udělil prezident Miloš Zeman řediteli Lesní správy Lány Miloši Balákovi je nepřijatelná. Prezidentovo rozhodnutí je podle horní komory nepřijatelné obsahem i odůvodněním, politicky i právně. Usnesení Senátu k rozhodnutí prezidenta republiky omilostnit ředitele Lesní správy Lány přinášíme v plném znění:
Senát Parlamentu České republiky v reakci na rozhodnutí prezidenta republiky omilostnit ředitele Lesní správy Lány
I. považuje rozhodnutí prezidenta republiky o udělení milosti řediteli Lesní správy Lány ze dne 26. března t. r. za nepřijatelné obsahem i odůvodněním, politicky i právně;
II. konstatuje, že
a) institut individuální milosti hlavy státu je výjimečným prostředkem k zohlednění zdravotních, sociálních či humanitárních skutečností, který umožňuje zmírňovat případnou tvrdost zákona;
b) milost, nesvévolná, morální integritou prezidenta republiky garantovaná a respektující základní principy demokratického právního státu, plní funkci pro-systémovou, zvyšuje citlivost výkonu veřejné moci vůči mimořádným okolnostem a přispívá důvěře veřejnosti v její vnímavost a empatii;
III. je přesvědčen, že milost udělená řediteli Lesní správy Lány takovou bohužel není, a to proto, že:
a) prezident republiky porušil své vlastní rozhodnutí č. 378/2013 Sb., o přenesení pravomoci v řízení o udělení milosti, protože rozhodl bez návrhu ministerstva spravedlnosti a bez naplnění zdravotních důvodů;
b) prezident republiky rozhodl bezprostředně po rozhodnutí krajského soudu, bez znalosti jeho písemného odůvodnění;
c) prezident republiky omilostnil svého spolupracovníka, který byl pravomocně odsouzen za trestnou činnost související právě s úředním postavením, čímž vytváří z „Hradu“ prostředí vyňaté z dosahu trestní spravedlnosti, prostředí jsoucí nad zákonem;
d) odůvodnění udělené milosti, založené na kritériu osobní známosti, opět zasívá nedůvěru v soudní systém České republiky, neboť se dovozuje, že přísně trestán je někdo jen proto, že slouží prezidentu republiky, což je ze strany nejvyššího ústavního činitele nepřijatelné;
e) demotivuje ostatní občany, kteří mají povinnost zachovávat zákony a pravidla občanského soužití a čestně plnit povinnosti ke státu a společnosti.
IV. vyzývá prezidenta republiky, aby v posledních měsících svého volebního období vykonával svůj úřad v souladu s literou a principy ústavního pořádku, ku prospěchu České republiky a jejích občanů;
V. žádá Stálou komisi Senátu pro Ústavu ČR a parlamentní procedury, aby učinila součástí debaty se Stálou komisí Poslanecké sněmovny pro Ústavu ČR rovněž reflexi ústavního postavení prezidenta republiky, a to především z hlediska důvodnosti a zneužitelnosti jednotlivých kompetencí.