Slovenskem hýbou zakázané průzkumy. Lidé si je rozesílají e-mailem
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Vrcholící tvrdá kampaň politických stran na Slovensku je doprovázená průzkumy preferencí, které však měly být 14 dní před konáním volby zakázané. Přesněji řečeno slovenské noviny ani jejich webové portály nesmějí uveřejňovat výsledky průzkumů. Iniciativa 50dni.sk proto rozjela mezi lidmi sbírku, která za vybrané peníze pořídila dva průzkumy veřejného mínění od agentur AKO a Focus. Kritici upozorňují, že moratorium na zveřejňování průzkumů bylo vytvořeno z toho důvodu, že se v minulosti s výsledky stranických preferencí kšeftovalo.
Poslední z průzkumů přinesl překvapení v podobě excentrického podnikatele Igora Matoviče a jeho strany Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti, který přeskočil dosud vládnoucí Směr Roberta Fica. Průzkum preferencí přinesla iniciativa 50dni.sk, která reagovala na kontroverzní novelu, pro kterou hlasovala vládní většina. Ta nařizovala, aby se moratorium prodloužilo z dosavadních 14 dní na 50 dní před volbami. Předloha sice prošla parlamentem, prezidentka Zuzana Čaputová podala k Ústavnímu soudu stížnost a platnost novely je tak pozastavená.
Iniciativa proto navrhla, aby se občané Slovenska složili na průzkum, který však nebude veřejný a bude platícím zájemcům odeslán prostřednictvím e-mailu. Zájemců nakonec bylo přes 9 tisíc a vybrané prostředky daleko převýšily cílovou částku.
„Nejdůležitější období z pohledu rozhodování voličů je jeden až dva týdny před volbami, primárně se tedy zaměříme na tento časový úsek. Průzkumy veřejného mínění budou realizovat renomované agentury Focus a AKO, dohromady budou stát 31 tisíc eur,“ uvádějí zakladatelé iniciativy. Nakonec se podařila vybrat částka přes 46 tisíc eur.
Kromě překvapení v podobě Igora Matoviče přinesl průzkum také znatelný pokles bývalého prezidenta Andreje Kisky a jeho strany Za lidi. Ta se propadla na 6,6 procent. Třetím v pořadí by se stala Lidová strana Naše Slovensko nacionalisty Mariána Kotleby s 9,8 procenty.
Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti – Igor Matovič (19,1 %)
Směr – Robert Fico (15,6 %)
Lidová strana Naše Slovensko – Marián Kotleba (9,8 %)
Progresivní Slovensko/SPOLU – Michal Truban/Miroslav Beblavý (9,4 %)
Jsme rodina – Boris Kollár (7,2 %)
Svoboda a solidarita – Richard Sulík (7 %)
Za lidi – Andrej Kiska (6,6 %)
Křesťanská demokracie – Alojz Hlina (4,8 %)
Dobrá volba – Tomáš Drucker (4,1 %)
Most-Híd – Béla Bugár (3,9 %)
MKO-MKS – Gyula Bárdos (3,5 %)
Slovenská národní strana – Andrej Danko (3,4 %)
Hranice pro vstup stran do parlamentu je na 5 procentech. Koalice Progresivní Slovensko a SPOLU potřebuje minimálně 7 procent hlasů.
Zdroj volebních preferencí: agentura Focus a AKO
Novinář a redaktor deníku Postoj Jaroslav Daniška však varuje, že moratoritum bylo zavedené kvůli manipulaci s výsledky. Několikrát se prý prokázalo, že agentury výsledky upravovaly podle přání zadavatelů. „Současné volby jsou specifické tím, že je velké množství nerozhodnutých voličů. Ti se budou klonit ke stranám podle nálad a také i podle výsledků průzkumů. Zpravidla se totiž přidávají k nejsilnějším stranám,“ řekl pro Echo24 Daniška.
Podle něj se tak pořadí na špici nemusí změnit, v ohrožení jsou ale malé strany, které se pohybují okolo pěti procent. To je příklad i Kiskovy strany nebo současných vládních stran Slovenská národní strana a Most-Híd.
Tvrdá kampaň
Předvolební klání doprovázela i tvrdá kampaň ze strany vládních i opozičních stran. Kabinet premiéra Petera Pellegriniho tak například stačil schválit v úterý 13. důchody, další dárky v podobě zrušení dálničních známek koalice nestihla. V parlamentu také skupina opozičních poslanců blokovala jednání, kdy se střídala u řečnického pultu a bránila v konání schůze.
Předvolební kampaň dosáhla i do slovenských deníků, kdy se nejčtenější týdeník Plus 7 dní musel obejít bez své šéfredaktorky. Ta rezignovala kvůli zásahu vydavatele do rozhovoru s premiérem, kdy se redaktor ptal na Pellegriniho sexuální orientaci.
Kromě vládních stran se útoku dočkal i bývalý prezident a podnikatel Andrej Kiska, na kterého se objevilo video, jak se má bavit s Michalem Šuligou o nákupu pozemků. Ve videu tak měl vědět, že nemovitosti jsou kradené. Podle Kisky bylo video zveřejněné lidmi okolo Roberta Fica za to, že bývalého premiéra nejmenoval do funkce předsedy ústavního soudu. „Moc se bojí další prohry ve volbách, proto jsem dlouhodobě hlavní terčem Směru i v této předvolební kampani,“ uvedl Kiska.