most na Výtoni

Zachovat ikonický most, nebo postavit nový? Správa železnic potřebuje tři koleje

most na Výtoni
Zachovat ikonický most, nebo postavit nový? Správa železnic potřebuje tři koleje

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Rozhodnutí ministerstva kultury zachovat památkovou ochranu pro železniční most na Výtoni zkomplikovalo plány Správy železnic, které potřebuje rozšířit trať ze dvou kolejí na tři. Proto by zřejmě spíše preferovala výstavbu nového mostu, který by měl zachovat přibližnou podobu současného. Zachování stávajícího mostu by znamenalo, že se bude muset vybudovat v jeho blízkosti most nový pro plánovanou třetí kolej.

„Rozhodnutí Ministerstva kultury o zachování památkové ochrany soumostí na Výtoni jsme obdrželi a studujeme jej. S největší pravděpodobností proti němu nebudeme podávat rozklad. Během čtvrtka také proběhlo jednání se zástupci hl. m. Prahy a NPÚ. Je jasné, že nové přemostění řeky musí mít tři koleje. Správa železnic trvale zastává názor, že konstrukce mostů přes Vltavu musí být nové, což podle našeho názoru nevylučuje ani vydané rozhodnutí ministerstva,“ uvedla pro Echo24 Nela Friebová za Správu železnic.

„V dohodě s Magistrátem hlavního města Prahy budeme vypisovat soutěž na podobu nových mostů, která musí respektovat požadavky železničního provozu stejně jako architektonicky, vizuálně a designově akceptovatelné řešení,“ dodala. „Nutnost tříkolejného spojení je jednoznačná, a myslím, že už o ní nikdo nepochybuje,“ uvedl také vloni Roman Koucký, vedoucí Kanceláře metropolitního plánu IPR, která představený návrh vypracovala.

Potvrzuje to také Praha. „Hlavní město trvá na 3 veřejných zájmech, rozšíření o třetí kolej, vznik nové zastávky a naleznutí takového řešení, které bude v souladu se soudobými principy památkové péče a UNESCA. Ano třetí kolej bude nejspíše nejvhodnější na samostatném novém mostě dle soudobé architektury, tak aby svou subtilní konstrukcí nezastínil původní most,“ potvrdil pro Echo24 náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Kloknerův ústav ČVUT vloni doporučil Správě železnic neopravovat současný most a nahradit jej novým. Most posuzoval také švýcarský odborník profesor Eugen Brühwiler, který uvedl, že most má smysl opravovat jen v případě, že nebude rozebírána konstrukce a vyjde to levněji než novostavba. Most, který je kulturní památkou, je dlouhodobě ve špatném stavu.

Ministerstvo kultury ale odmítlo památkovou ochranu mostu zrušit. Rozhodnutí ministerstva zatím není pravomocné a běží lhůta na odvolání, sdělila mluvčí ministerstva kultury Michaela Lagronová. „Na základě všech shromážděných podkladů dospělo ministerstvo k závěru, že soubor železničních mostů na trati Praha-Smíchov a Praha hlavní nádraží vykazuje znaky kulturní památky a nezbytná oprava ocelové konstrukce jedné či dvou částí soumostí neznamená zásadní ztrátu památkové hodnoty soumostí jako celku,“ uvádí ministerstvo.

Podle jeho památkářů je železniční most pod Vyšehradem celorepublikově jedinečnou technickou památkou svého druhu a zaujímá přední místo v soustavě historických pražských mostů přes Vltavu. Je podle nich i součástí pražského panoramatu s pohledem na Pražský hrad i Vyšehrad. „Celé soumostí, zbudované ve stylu pozdního klasicismu, je architektonicky, urbanisticky i technicky vysoce kvalitním dokladem historického vývoje železničního stavitelství a rozvoje železniční sítě v Praze,“ uvedla mluvčí.

Oprava je možná, tvrdí ministerstvo

Ministerstvo také vedlo, že obnova soumostí jako památky je možná, aniž by soubor pozbyl památkové hodnoty či přestal sloužit svému účelu. „Z podkladů shromážděných ve správním řízení je zřejmé, že špatný technický stav ocelové konstrukce mostu přes Vltavu je řešitelný, aniž by byla zásadním způsobem narušena památková hodnota soumostí či vyloučena původní funkce mostu,“ uvedla mluvčí. Třetí kolej může podle ministerstva vzniknout výstavbou nového jednokolejného mostu vedle mostu přes Vltavu.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Most však stejně jako většina pražských přemostění Vltavy potřebuje podle odborníků opravu.

V minulosti se objevilo několik variant řešení. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta, výstavba repliky nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci. Kloknerův ústav ČVUT doporučil loni železniční správě most neopravovat a nahradit jej novým.

„Dnes je možné si pokládat lehce provokativní otázku, zda by nebylo lepší postavit most nový, který by nevadil výhledu na Vyšehrad. Most můžeme na jednu stranu vnímat jako vstupní bránu do Prahy, naopak však musíme připustit, že přetrhl vizuální kontakt mezi Vyšehradem a Pražským hradem. Do jisté míry Vyšehradu ublížil. Dnes vnímáme spíše ty estetické hodnoty, ale tehdy ty ryze technické stavby byly vnímané stejně, jak bychom dnes vnímali třeba nějaký dálniční most,“ uvedl dříve pro Echo24 architekt Petr Kučera.

„O tom svědčí fakt, že dodnes nemá most žádné jméno. Železniční mosty se totiž původně všeobecně nepojmenovávaly. Proto se píše ‚železniční most‘ s malým písmenem, nejmenuje se totiž ‚Železniční‘, ale je to most železniční, jako jsou mosty dálniční či silniční. V různých mapách se tudíž objevují jiné názvy – železniční most pod Vyšehradem, vyšehradský most, železniční most, nebo třeba most spojovací dráhy,“ dodal.

Vojtěch Šeliga

8. března 2020