Plány na metro D

Společná firma s Pentou nebude. Problém s výkupem pozemků pro metro D zůstává

Plány na metro D
Společná firma s Pentou nebude. Problém s výkupem pozemků pro metro D zůstává

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pražští radní neudělili souhlas dopravnímu podniku (DPP) založit společný podnik s dceřinou společností Penty NOPOCZ01 na stavbu metra D. Projednávání materiálu přerušili a odložili. Uvedl to mluvčí magistrátu Vít Hofman. Společný podnik chce Praha a DPP založit kvůli problémům s výkupy pozemků. Letos by měly začít přípravné práce. Plán založit firmu kritizují například Piráti, ale námitky má i Trojkoalice (Zelení, STAN, KDU-ČSL), která spolu s ANO a ČSSD v hlavním městě vládne. Jako první se má stavět úsek Pankrác-Písnice za asi 40 miliard Kč.

Kdyby radní projednávaný dokument schválili, udělili by tím podle znění dokumentu představenstvu DPP souhlas, aby se rozhodlo, zda podnik založí. Vedení podniku by podle dokumentu mělo mít plně v kompetenci všechny záležitosti, třeba výši kapitálu nebo vstup a podíl jiného subjektu. „Je zcela na místě, aby veškeré právní i ekonomické aspekty projektu byly plně v rukou vedení společnosti,“ píše se v dokumentu.

Podnik ani Praha nemohou vykupovat pozemky za jiné než odhadní ceny. Jenže majitelé parcel chtějí často mnohem vyšší částky. Společný podnik s Pentou by tuto překážku odstranil. Dceřiná společnost Penty by měla ve společném podniku podíl 51 procent a DPP 49 procent. DPP by budoval tunely a stanice a společný podnik by pak vykupoval pozemky a podílel se na výstavbě na povrchu.

Právnička Hana Marvanová, která je jedničkou Starostů pro komunální volby, označila plán za potenciální novou opencard. Není podle ní například jasné, proč by měl mít soukromý partner většinu a město nemělo nijak garantovaný podíl ze zisku vzniklého rozvojem okolí stanic. Náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice) v minulosti uvedla, že Praha nebude mít nad společností dostatečnou kontrolu.

Stavba trasy v úseku z Pankráce do Depa Písnice by měla vyjít na 39,7 miliardy. Nejvíc peněz spolkne výstavba tunelů a vestibulů, a to 21 miliard. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. V první fázi má vzniknout úsek Pankrác – Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pak do konečné Depo Písnice. Následovat má úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede odtud, zatím není rozhodnuto.

Geologický průzkum pro stavbu by měl začít 1. června a práce mají skončit nejpozději 31. srpna 2019. Průzkum se uskuteční na čtyřech místech a vyjde asi na jednu miliardu korun. Kromě linky D magistrát nedávno oprášil plány na vybudování metra na letiště. Nechal si od firmy Metroprojekt vypracovat analýzu, podle které by jeho stavba vyšla na 26,8 miliardy korun a trvala by 11 let. Analýza zahrnuje i další zvažovanou trasu, a to z Letňan do Čakovic. Tam by stavba trvala 12 let a stála by 16 miliard korun. Žádné rozhodnutí vedení města v návaznosti na analýzu zatím neučinilo.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Zavře klíčové metro, nepojedou tramvaje. Prahu čeká víkend uzavírek

Praha si musí vybrat: nová trasa metra, nebo vnitřní okruh

,

9. května 2018