Hruška z Beskyd
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Z malé moravskoslezské obce na úpatí Beskyd se stává celorepublikový pojem. Přestože zde žije pouze dva a půl tisíce obyvatel, najdeme v Trojanovicích hned několik výjimečných realizací, které bychom v obci podobné velikosti nečekali. Po bok dalších mimořádných projektů se nyní zařadila kompletní přestavba prodejny místních potravin řetězce Hruška – a příklad by si z nich mohly vzít samoobsluhy po celém Česku.
Dlouhodobá spolupráce
Trojanovice ve svém rozvoji významně těží z kontinuity své politické reprezentace. Vede je totiž již čtvrtým volebním obdobím starosta Jiří Novotný, který v Trojanovicích a jejich okolí inicioval již řadu významných stavebních projektů. Patří mezi ně oceňovaná zvonička a hostinec Rekovice na nedalekých Horečkách či rekonstrukce a přestavby několika objektů přímo v Trojanovicích. Na všech těchto projektech přitom pracoval jeden z nejpozoruhodnějších českých architektů dneška Kamil Mrva, který již přes osmnáct let vede vlastní architektonické studio v přespolní Kopřivnici.
Budovám prodejen potravin se obvykle velká pozornost nevěnuje. Utápí se tak v záplavě reklamních poutačů upozorňujících na zlevněné zboží, jejich výlohy zatemňují nepřehlédnutelné nápisy – nakoupit a odejít. Nový trojanovický obchod oproti tomu svým řešením dokonce přitahuje obyvatele okolních obcí, což také výrazně zvyšuje zisky provozovatele, obrat se prý po rekonstrukci zvýšil dvojnásobně.
Naplňování vize
Rekonstrukci prodejny potravin totiž pojali starosta Novotný a architekt Mrva nikoli jako nutnou stavební úpravu pro zvětšení prodejní plochy, ale jako mnohem významnější projekt pro rozvoj celé obce. V jejím okolí má totiž vzniknout nové centrum (či spíše náves) koncentrující každodenní život obyvatel. Vzhledem k tomu přistoupili architekti k rekonstrukci s náležitou pozorností. Sto padesát let starou budovu se rozhodli kompletně očistit, opatřit jednotnou bílou fasádou s novými okny a rozšířit o přístavbu, která se svým zpracováním od staré budovy výrazně odlišuje. Pohledový beton a rozměrné tabule skla jednoznačně poukazují na dobu vzniku, což bylo také podstatným záměrem architekta. Právě rozměrné výlohy zároveň hrají důležitou roli v propojení prodejny s okolím. „I když nakupujete, můžete být součástí obce,“ zdůrazňuje architekt.
Jednoduše řešený a přehledný interiér scelují kromě jednotné podlahy také podhledové dřevěné latě. Vstupní chodbu doplňuje dřevěná lavička zasazená do niky, nad kterou ze stěny vystupuje odhalený historický nápis Restaurace. Na ni pak navazuje samotný prostor prodejny umístěný v přístavbě. Ten dokonale osvětlují skleněné stěny, které nezastiňuje jediná reklamní cedule. Vedení obce coby majitel nemovitosti má totiž s provozovatelem dohodu o reklamě a na prodejnu upozorňuje pouze jeden reklamní poutač při silnici, který jako součást projektu navrhli rovněž architekti. Kromě samoobsluhy pak v budově vznikly také další pronajímatelné prostory sloužící dnes například jako kadeřnictví nebo zubní ordinace.
Hned naproti polyfunkčnímu domu dokončilo minulý rok studio Kamila Mrvy také přestavbu obecních garáží na komerční prostory, ve kterých vznikla kavárna i řeznictví. Vedle by pak mělo vzniknout (rovněž přestavbou staré budovy) nové infocentrum s poštou a malou knihovnou. Všechny tyto projekty již mají jednoznačný potenciál vytvořit nový společenský středobod obce, kde se budou dennodenně potkávat všichni obyvatelé a díky příjemnému prostředí snad i trávit volný čas. Díky postupnému naplňování konkrétní dlouhodobé vize se to může Trojanovicím podařit. Přesvědčit se ostatně můžete sami, třeba při výletě na Pustevny.