HLAS MHD

Pražské autobusy a tramvaje mají nový hlas. Cestující nově bude doprovázet Jan Vondráček

HLAS MHD
Pražské autobusy a tramvaje mají nový hlas. Cestující nově bude doprovázet Jan Vondráček

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Po skoro 30 letech Pražany čeká změna, v autobusech a tramvajích je bude doprovázet nově místo ženského hlasu mužský hlas. Pomyslnou štafetu po Dagmar Hazdrové přebírá herec, dabér a hlasatel Jan Vondráček, kterého lidé vybrali v anketě ze čtyř anonymních hlasů. Na twitteru to oznámil pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

O novém hlasu lidé rozhodli na základě ankety, kterou Pražský dopravní podnik spustil na konci května. Lidé mohli hlasovat mezi 4 audionahrávkami, 2 patřily ženským hlasům a 2 mužským. „Nejspíše se vám budou zdát povědomé, slyšeli jste je v dabingu nebo na divadelních představeních. Jejich identitu ale odhalíme až po skončení ankety, aby jména neovlivňovala vaše rozhodnutí,“ uvedl již dříve dopravce.

V anketě nakonec lidé vybrali Jana Vondráčka, jehož hlas mohli poznat například z filmu Báječná léta pod psa či Pokoj v duši nebo z Divadla v Dlouhé. V anketě hlasovalo 200 013 lidí. Vondráček získal 124 316 hlasů. Nahrazuje tak osmaosmdesátiletou rozhlasovou hlasatelku Dagmar Hazdrovou, která provozní hlášení a názvy zastávek pražské MHD nahrává od roku 1996 a před časem rozhodla skončit. Nahrávky zastávek se musí průběžně doplňovat, hlášení vznikají postupně podle potřeby.

Vondráček v nadsázce řekl, že si připadá jak po prezidentské volbě. „Akorát já nemusel objíždět republiku v karavanu. Chci poděkovat všem, kteří mě volili a za tu příležitost, kterou jsem dostal. Ti, co mě nevolili, ale nemají sklapnout, pokusím se být dobrým hlasem pro všechny,“ řekl. Svou novou roli následně přirovnal k polidšťování strojů. „Ten stroj (autobus a tramvaj) má dva lidské aspekty, řidiče a pak je to hlas, který řekne, na kterou stanici dorazil,“ dodal.

Podnik s Vondráčkem podepíše v příštím týdnu smlouvu a v srpnu začne herec natáčet první nahrávky, a to jak názvy stanic, tak provozní hlášení. Na podzim se pak nahrávky objeví v tramvajích. Do konce letošního roku bude Vondráček namlouvat názvy autobusových zastávek, které se pak v provozu objeví v příštím roce. Pro tramvaje a autobusy v PID je potřeba 7793 nahrávek.

Nový hlas do městské dopravy vybírali cestující ze čtyř nahrávek. Čtveřici hlasů mohli slyšet přímo v autobusech a tramvajích. Předvýběr udělala porota, ve které byli nejen zástupci DPP a magistrátu, ale také odborníci, například fonetik.

Hlášení stanic původně v MHD vůbec nebylo. První pokusy začaly až v 50. letech 20. století, kdy je do mikrofonu hlásil řidič. „První větší zlom byl v roce 1974, kdy jsme otevřeli první linku metra a kde byly nasazeny první vlakové rozhlasy,“ řekl dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek. První kazetové přehrávače se pak v tramvajích objevily v roce 1987. O rok později zahájil DPP první pokusy s digitálními hlásiči, v roce 1995 byl první celoplošně zaveden v metru. V autobusech a tramvajích se objevily v roce 1996.

Svůj hlas má i každá ze tří linek pražského metra. Na lince A hlásí názvy stanic a další pokyny Světlana Lavičková, na lince B zní hlas zesnulé Evy Jurinové, hlášení na lince C namluvil Tomáš Černý. Letos zahájil dopravní podnik stavbu nové linky D, která má vést z Pankráce do Písnice.

, lnv

28. července 2022