Pražské autobusy a tramvaje mají nový hlas. Cestující nově bude doprovázet Jan Vondráček
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Po skoro 30 letech Pražany čeká změna, v autobusech a tramvajích je bude doprovázet nově místo ženského hlasu mužský hlas. Pomyslnou štafetu po Dagmar Hazdrové přebírá herec, dabér a hlasatel Jan Vondráček, kterého lidé vybrali v anketě ze čtyř anonymních hlasů. Na twitteru to oznámil pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.
O novém hlasu lidé rozhodli na základě ankety, kterou Pražský dopravní podnik spustil na konci května. Lidé mohli hlasovat mezi 4 audionahrávkami, 2 patřily ženským hlasům a 2 mužským. „Nejspíše se vám budou zdát povědomé, slyšeli jste je v dabingu nebo na divadelních představeních. Jejich identitu ale odhalíme až po skončení ankety, aby jména neovlivňovala vaše rozhodnutí,“ uvedl již dříve dopravce.
Pražané rozhodli o novém hlasu pražských autobusů a tramvají. Bude jím dabér, hlasatel a herec Jan Vondráček. Chci moc poděkovat paní Dagmar Hazdrové, jejíž hlas skoro 30 let patřil k pražské povrchové dopravě. Panu Vondráčkovi přeji hodně štěstí v nové práci! :)
— Adam Scheinherr (@Adam_Scheinherr) July 28, 2022
V anketě nakonec lidé vybrali Jana Vondráčka, jehož hlas mohli poznat například z filmu Báječná léta pod psa či Pokoj v duši nebo z Divadla v Dlouhé. V anketě hlasovalo 200 013 lidí. Vondráček získal 124 316 hlasů. Nahrazuje tak osmaosmdesátiletou rozhlasovou hlasatelku Dagmar Hazdrovou, která provozní hlášení a názvy zastávek pražské MHD nahrává od roku 1996 a před časem rozhodla skončit. Nahrávky zastávek se musí průběžně doplňovat, hlášení vznikají postupně podle potřeby.
Vondráček v nadsázce řekl, že si připadá jak po prezidentské volbě. „Akorát já nemusel objíždět republiku v karavanu. Chci poděkovat všem, kteří mě volili a za tu příležitost, kterou jsem dostal. Ti, co mě nevolili, ale nemají sklapnout, pokusím se být dobrým hlasem pro všechny,“ řekl. Svou novou roli následně přirovnal k polidšťování strojů. „Ten stroj (autobus a tramvaj) má dva lidské aspekty, řidiče a pak je to hlas, který řekne, na kterou stanici dorazil,“ dodal.
Podnik s Vondráčkem podepíše v příštím týdnu smlouvu a v srpnu začne herec natáčet první nahrávky, a to jak názvy stanic, tak provozní hlášení. Na podzim se pak nahrávky objeví v tramvajích. Do konce letošního roku bude Vondráček namlouvat názvy autobusových zastávek, které se pak v provozu objeví v příštím roce. Pro tramvaje a autobusy v PID je potřeba 7793 nahrávek.
Nový hlas do městské dopravy vybírali cestující ze čtyř nahrávek. Čtveřici hlasů mohli slyšet přímo v autobusech a tramvajích. Předvýběr udělala porota, ve které byli nejen zástupci DPP a magistrátu, ale také odborníci, například fonetik.
Hlášení stanic původně v MHD vůbec nebylo. První pokusy začaly až v 50. letech 20. století, kdy je do mikrofonu hlásil řidič. „První větší zlom byl v roce 1974, kdy jsme otevřeli první linku metra a kde byly nasazeny první vlakové rozhlasy,“ řekl dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek. První kazetové přehrávače se pak v tramvajích objevily v roce 1987. O rok později zahájil DPP první pokusy s digitálními hlásiči, v roce 1995 byl první celoplošně zaveden v metru. V autobusech a tramvajích se objevily v roce 1996.
Svůj hlas má i každá ze tří linek pražského metra. Na lince A hlásí názvy stanic a další pokyny Světlana Lavičková, na lince B zní hlas zesnulé Evy Jurinové, hlášení na lince C namluvil Tomáš Černý. Letos zahájil dopravní podnik stavbu nové linky D, která má vést z Pankráce do Písnice.
čtk,