Zelená budoucnost Škody. Jak s dostupností klasických aut zamává emisní zpřísňování
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Zelené trendy a neustále se zpřísňující emisní limity dlouhodobě tvrdě dopadají na automobilový průmysl. Výrobci se požadavkům Evropské komise musejí přizpůsobovat a hledají nejméně bolestné cesty k přechodu na elektromobilitu. To se týká i automobilky Škoda, která sice ještě spalovací motory definitivně neopouští, v blízké budoucnosti však chystá výrobu dalších tří elektromobilů a počítá s tím, že až 70 procent prodaných aut bude elektrických. Nově uvedená čtvrtá generace fabie tak už bude velmi pravděpodobně posledním cenově dostupným modelem v této třídě.
Před dopadem chystané ještě přísnější emisní normy Euro 7 varoval v souvislosti s ukončením výroby oblíbeného modelu Fabie Combi nedávno i šéf automobilky Thomas Schäfer. Nuceného přechodu na elektromobilitu se pak kvůli ztrátě pracovních míst obávají i odbory a dodavatele dílů do klasických motorů.
Evropská komise letos v červenci navrhla, aby nové vozy od roku 2035 nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého, což zásadně prodraží a prakticky znemožní jejich výrobu. Unijní exekutiva také chce výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat více dobíjecích stanic. Plán musí nejprve schválit členské státy a Evropský parlament, což může podle unijních činitelů i kvůli očekávaným námitkám části automobilové lobby trvat až několik let.
Omezení ale mohou přijít už v roce 2025 s novou emisní normou Euro 7, která může znamenat zánik velké části aut se spalovacím motorem a zvýšení nákladů na výrobu nových aut, tvrdí odborníci.
Škoda v uplynulých dnech uvedla na český trh novou generaci modelu Fabia, která začíná na ceně necelých 330 tisíc korun. Vzhledem k tomu, že se jedná o zcela neelektrické auto, není její dlouhodobá budoucnost zcela zaručena. Velmi skeptický je v tomto ohledu škodovácký odborový předák Jaroslav Povšík, podle kterého by mohla být čtvrtá generace fabie právě kvůli nové emisní normě tou poslední s klasickým motorem. Podle Povšíka se malé vozy jako fabia budou vyrábět i nadále, ovšem už jen elektrické.
Strašák v podobě normy Euro 7 tak dramaticky zrychlil transformační proces směrem k elektromobilitě, čemuž nedávno padla za oběť Fabia Combi. Podle Povšíka se jednalo o příkaz z koncernu Volkswagen, kam Škoda spadá, a kvůli tlaku Evropské komise jiné východisko než úplné ukončení výroby modelu nebylo.
K tomu se vyjadřoval poměrně ostře i šéf automobilky Schäfer, který to jinak sice navenek nedává tolik najevo, ovšem platí, že je k elektromobilitě a zelenému zpřísňování více skeptický než šéf koncernu Herbert Diess. Schäfer například tvrdí, že nová emisní norma bude znamenat konec aut s cenou do 20 tisíc eur (tedy asi 500 tisíc korun).
Co se týče tlaku na elektrifikaci, byla by navíc nová norma neefektivní, protože by její nástup naopak zbrzdila. Automobilky by totiž musely vynaložit další velké prostředky, aby nové požadavky splnily a spalovací auta mohly ještě chvíli prodávat. Nedocházelo by tak k tomu, že by elektromobily zlevňovaly, a doplatili by to opět nejvíc spotřebitelé.
„Euro 7 může nová auta učinit nedostupnými“
Z ještě více utažené emisní politiky vyjádřilo obavu i Sdružení automobilového průmyslu. „Vývoj nového vozidla trvá zhruba pět až sedm let, což znamená, že s ohledem na prezentované plány Evropské komise snížit emise uhlíku z nových vozidel na nulu od roku 2035 před sebou máme ještě alespoň dvě generace vozidel se spalovacími motory. S těmito plány však může dramaticky zahýbat nástup emisní normy Euro 7, jejíž přesné parametry ale ještě neznáme,“ vyjádřil se pro deník Echo24 výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Co se týče udržitelnosti výroby modelů aut s klasickými motory, jako například nové fabie, bude tedy záležet čistě na regulacích. „Tak jako je to u každé nové technologie, také vývoj technologií pro rozvoj čisté mobility je samozřejmě financován z prodejů stávajících vozidel. To, jak dlouho budeme vyrábět vozy se spalovacími motory, je ale otázka výlučně regulatorní, tedy otázka emisních limitů v rámci Green Dealu a balíčku Fit for 55 nebo otázka zavedení nové emisní normy,“ uvedl Petzl.
Do urychlení elektrifikace by se také podle Petzla norma Euro 7 propsala urychlením konce klasických aut nebo každopádně jejich výrazným růstem cen. „Minimálně by došlo by k jejich výraznějšímu prodražení, což by samozřejmě např. výrazně hendikepovalo segment nejmenších a nejlevnějších vozidel a nové automobily by se tak staly pro určitou skupinu zákazníků nedostupnými,“ domnívá se.
Ve výhledu u dostupnosti elektromobilů je automobilový průmysl spíš optimistický. „Jako ceny stávajících vozidel s přibývajícími technologiemi a bezpečnostními prvky dlouhodobě rostou, očekáváme, že se bude rozšiřovat modelové portfolio elektromobilů i do nižších tříd. To znamená, že po původně prémiových vozidlech bude teď v následujících letech přicházet modelová paleta elektromobilů s cenovkou okolo 500 tisíc korun, což už odpovídá například zmiňované fabii v lepším provedení,“ tvrdí Petzl.
Škoda nyní vyrábí jeden čistě elektrický vůz, kterým je SUV Enyaq iV. Začátkem roku na trh přijde Enyaq iV ve verzi Coupé. Následně firma bude vyrábět další tři elektromobily. Z nastupující elektromobility ale mají strach odbory. Půjde podle nich o horší krizi, než jakou je nynější krize s nedostatkem čipů do elektroniky.
„Horší bude situace do budoucna, kde počet zaměstnanců bude odpovídat typům přidělených produktů – vozů a komponent, automatizaci a Průmyslu 4.0, eventuálně také vyčleňování a přesouvání kompetencí mezi jednotlivými značkami a závody v rámci koncernu Volkswagen. Kdyby to někdo chtěl zkoumat, tak tam je situace opravdu vážná,“ tvrdí Povšík.
Podle člena představenstva Škody Martina Jahna automobilka jedná s vládou o zvýhodnění elektromobilů a o tom, aby se investovalo do infrastruktury v Česku. Na dálnicích, na důležitých nádražích a odpočívadlech mají být do budoucna nabíjecí stanice.
Jahn se snažil situaci uklidnit slovy o tom, že vozy se spalovacími motory se budou podle něj vyrábět ještě mnoho let, stejně jako náhradní díly. Hromadné propouštění zaměstnanců by tak hrozit nemělo. „Plánovací kola zohledňují přeškolení a umisťování zaměstnanců. K rekvalifikacím bude docházet postupně spolu s rušením spalovacích motorů,“ uvedl Jahn.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.