Zelené plány EU jsou cesta do pekel, pro běžné lidi nestravitelné, varuje Vondra
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Za cestu do pekel označil zelené plány Evropské komise (EK) v rámci nového klimatického zákona europoslanec Alexandr Vondra (ODS). Obává se toho, že nákladná opatření, kterými chce EU dojít k plošné dekarbonizaci, budou pro běžné obyvatele jen „těžko stravitelná“. Vondra upozorňuje především na to, že jednotlivé unijní státy nemají možnost navrhovaná opatření EK odmítnout. Nová zelená politika EU přitom podle něj nebude férová, protože neměří každému stejně a některé státy na ni tvrdě doplatí. Unie by proto měla připravit detailní dopadovou studii pro každou zemi zvlášť. Plán na snížení emisí o 55 procent podpořil i premiér Andrej Babiš (ANO), jeho vláda přitom nemá žádné představy, jak dopady opatření zmírní. Píšeme o to zde.
Podle vizí EK by se měly unijní země měly odklonit od fosilních paliv a cílem je eliminovat skleníkové plyny do roku 2050. K tomu je ale podle komise zapotřebí přeměnit řadu oborů, což tvrdě dopadne na běžné občany a spotřebitele. Radikální je například návrh zakázat prodej aut se spalovacími motory po roce 2035. Elektromobilita však dosud není rozšířená a zdaleka není dostupné pro širokou veřejnost.
Vondra varuje před tím, že EU se snaží regulovat všechny základní lidské aktivity a životní potřeby jako je bydlení, potrava, topení a doprava a cena za radikální snížení emisí bude ohromná. Poukazuje například na ještě větší zdražování stavebního materiálu, jehož ceny již i tak aktuálně prudce vzrostly, v souvislosti se zdražováním emisních povolenek.
„Unie bude administrativními zásahy zvyšovat cenu emisních povolenek. Cena se za poslední dva roky zpětinásobila a poroste dál, což se promítne do cen surovin. Zdraží elektřina a energeticky náročné výrobky jako je ocel, sklo, cement a podobně. Systém obchodování s povolenkami se v roce 2026 navíc rozšíří na bydlení a dopravu. Zdraží se vytápění, a to nejen z centrálních výtopen, které jsou pod tlakem už teď, ale i z lokálních kotlů na plyn, které byly doteď vyjmuty. Kvůli úsporám budou lidé přestavovat domy, ale zároveň výrazně zdraží stavební materiály, benzín a nafta,“ vyjádřil se Vondra na svém facebooku k pravděpodobným dopadům.
Vondra také upozornil na to, že EU bude na členské země tvrdě tlačit, aby zvýšily spotřební daně, s tím, že unie sama zvýší energetické daně. „V této oblasti jako jediné platí jednomyslnost, všechny státy musí souhlasit. Ostatní opatření budou formou nařízení či rozhodnutí EU. To znamená, že ke schválení stačí většina v Evropském parlamentu a v Radě EU. Parlamenty členských států nemají roli, ač se opatření dotknou všech,“ řekl europoslanec.
Kvůli kompenzování dopadů svých návrhů chce komise zřídit speciální klimatický fond. Podle představeného plánu by do něj měla jít čtvrtina peněz získaných z prodeje povolenek ze silniční dopravy a vytápění budov. To však vysoce pravděpodobně nebude stačit a není proto jasné, kde se budou další příjmy na financování brát.
Vondra uvádí, že částka 72 miliard, kterou chce unie do fondu vložit na dalších sedm let, je směšná. „Navíc výnosy z povolenek doteď zůstávaly členským státům. Jen se jim to sebere a přerozděl,“ řekl europoslanec.
„Komise se chová jako pyroman, ne jako hasič problémů“
Vondra také uvedl, že je nutné, aby EU měla udržitelnou politiku k životnímu prostředí. Ta však musí být vyvážená. „Komise jen urychluje nákladná opatření v prvním pilíři (boj s uhlíkem), zatímco kroky ve třech zbývajících zpomaluje. Přitom opatření k zelenějšímu zemědělství, ochraně biodiverzity a vody v krajině, či zavádění cirkulární ekonomiky by přinesly rychlejší výsledky a stály by méně peněz,“ domnívá se.
Poukazuje rovněž na to, že plánovaná opatření nejsou spravedlivá. „Zelená politika má být férová. Měřit každému státu stejně. Bohužel, předložené návrhy tak nečiní. Větrné země jako Holandsko na nich vydělají, jiné země jako Česko nebo sousední Polsko na nich kvůli geografickému znevýhodnění prodělají,“ prohlásil Vondra.
Problémem je také destabilizace společnosti kvůli velkým rozdílům v životních standardech. „Zatímco ti nejbohatší to ufinancovat zvládnou a novému stylu v elektromobilech se přizpůsobí, většina lidí, která patří ke střední třídě, jen zchudne, o těch nejchudších ani nemluvě,“ obává se Vondra. Situaci srovnává se zkušeností, kdy přeregulované socialistické hospodářství přivedlo většinu obyvatel do chudoby a nesvobody.