Hádka o platy nemusí skončit jen stávkou. Učitele naštvala Babišova reakce
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Dlouho doutnající spor o navýšení platů učitelů a nepedagogických pracovníků nemusí skončit pouze středeční stávkou. Další protest a zavření škol záleží zejména na vládních poslancích, kteří ještě mohou změnit podobu státního rozpočtu na příští rok. Premiér Andrej Babiš stávku kritizuje a tvrdí, že protest chce pouze malá skupina učitelů. To však odmítají odboráři, podle kterých jsou pod náporem telefonických hovorů, kdy učitelé žádají bližší informace k plánované stávce.
Učitelské odbory totiž vyhlásily stávku za nesplnění slibu, podle kterého měl stát přidat 10 procent na platy učitelů. Vláda však v pondělí odhlasovala, že platy porostou pouze o 8 procent, přičemž 2 procenta půjdou do odměn, o kterých rozhodnou ředitelé škol. Premiér Babiš přitom původně sliboval, že na učitelské platy půjde celkem 15 procent, kdy se 10 promítne v tarifech a 5 v odměnách.
Kabinet Andreje Babiše však s vyhlášením stávky nechce mít nic společného. Místopředsedkyně odborového školského svazu Markéta Seidlová řekla deníku Echo24, že se s nimi po vyhlášení protestu nikdo nebavil. „Určitě budeme chtít ovlivnit, jaká částka bude nakonec obsažená v rámci rozpočtu na příští rok. Pokud by k žádnému vývoji nedošlo, tak jsme připraveni se za naše požadavky postavit dál. V tuto chvíli nechceme vyhrožovat, jak to bude dál, nebo ne. Neudělali jsme to předtím, neuděláme to ani teď. Pokud nás však budou nadále takto vláčet, tak to v žádném případě není konečná,“ řekla pro Echo24 Markéta Seidlová.
Podle ní jsou v krajích zahlceni telefonáty od samotných učitelů, kteří se ptají na informace, jakým způsobem mají protestovat. Předseda vlády však uvedl, že protest bude malý a většina do stávky nepůjde. „V životě neměli učitelé tolik peněz. Učitelé stojí za námi. Pan Dobšík lže. Ve středu se ukáže, koho vlastně zastupuje,“ uvedl Babiš v debatě, kterou v pondělí pořádal Český rozhlas.
Babišova slova však podle Seidlové učitele naštvala a spíše více pomohla k přípravě protestu. „My i kolegové v regionech jsme velmi vytížení. Pan ministr se vyjádřil, že to bude pouze minoritní. My máme však za to, že to bude velmi masivní,“ řekla pro Echo24 odborářka.
Předseda vlády se snažil učitele kritizovat už během víkendu, kdy na sociálních sítích prezentoval čísla, která půjdou v příštím roce do resortu školství. „V roce 2014 měli pedagogové plat 26 397 korun, nepedagogové 14 861 korun. V roce 2020 to bude 42 054 korun a 23 593 korun. Za šest let se platy zvýší o 59,3 procenta u pedagogů a 58,75 procenta u nepedagogů. To je přece skvělý výsledek,“ uváděl Babiš ve svém pravidelném týdenním hlášení na Facebooku.
Pedagogové však upozorňují, že platy učitelů sice narostly za šest let o 31 procent, průměrná mzda ve stejném období stoupla o 27 procent. „Rozhodně tudíž nelze hovořit o masivním zvyšování, jak tvrdí premiér, jedná se spíše o valorizaci,“ řekl Radek Sárközi z Pedagogické komory.
Učitelům také vadí, že jako vysokoškolsky vzdělaní pracovníci nejsou ohodnoceni podobně jako v jiných oborech. Současný český plat učitele tvoří totiž jen 64 procent průměrné mzdy vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců. „Což je nejméně ze států OECD a Evropské unie. V sousedním Německu to je 100 procent, v Polsku 80 procent. Abychom dosáhli německé úrovně, musela by vláda zvýšit učitelské platy minimálně o polovinu,“ uvádí komora.
Se stávkou ovšem nesouhlasí ředitelé gymnázií a základních škol. Celý spor o platy se totiž řeší pouze v nastavení procentního podílu na tarify a odměny. Osobní ohodnocení pak rozdávají ředitelé, kterým by se tak snížila pravomoc odměnit dobré učitele. „Deklarovaným požadavkem stávky není zvýšení platů učitelů, ale přesun části finančních prostředků určených na platy učitelů z nenárokových složek do složky tarifní. Cíl stávky tedy chápeme jako snahu o omezení pravomocí ředitelů v oblasti odměňování pracovníků,“ uvedli v prohlášení Michal Černý a Jaroslav Jirásko z Asociace ředitelů základních škol.
Podle nich jsou odměny jedním motivačních nástrojů jak ohodnotit kvalitní pedagogickou práci. Plánovaná stávka by přitom proběhla v rozporu s jejich zájmem. Přesto však s odboráři souhlasí, že desetiprocentní přidání na příští rok je nedostatečné. „Za dostatečné považujeme navýšení platů o 15 procent,“ uvedla asociace.