Problémy dopravce Arriva

Arriva si po kritice svých vlaků sype popel na hlavu. Start označila za nevydařený

Problémy dopravce Arriva
Arriva si po kritice svých vlaků sype popel na hlavu. Start označila za nevydařený

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Společnost Arriva zveřejnila na svém webu omluvu za „nevydařený start“ vlaků. Od půlky prosince ji totiž provázely technické potíže s jejími vozidly, odbavováním cestujících či projetí vlaků na červenou. Arriva se za tyto problémy v pátek omluvila s tím, že pracuje na odstranění všech nedostatků.

Na Arrivu se snesla vlna kritiky od cestujících, ale také médií poté, co začala od půlky prosince jezdit na některých tratích ve středních a severních Čechách či na Zlínsku. Cestující často poukazovali na nedostatky. První den například Arriva vypravila do Tanvaldu rychlík, který netopil, za jízdné nebylo možné v některých spojích zaplatit kartou a vlaky nabíraly mnohaminutová zpoždění.

Společnost množství závad přiznala. „Plně uznáváme, že tato kritika byla a je oprávněná. Cestující, který čeká na vlak, potřebuje, aby přijel včas, na palubě byl příjemný a dobře proškolený personál a ve vlaku fungovalo vše, co má, aby byla cesta příjemná. Start našich vlakových linek jsme nezvládli na sto procent a všem, kteří to při své cestě pocítili, bychom se rádi omluvili,“ uvedl ředitel společnosti Arriva vlaky Jiří Nálevka.

Firma přivezla ojeté vlaky z Německa

Nálevka zároveň přiznal, že více než 30 let staré ojeté motorové jednotky 845 působily problémy, projevilo se na nich to, že byly delší dobu odstavené. V Německu již o jejich provoz nebyl zájem, Arriva je však přivezla do České republiky, kde s nimi vozí cestující. Stále jich ale nemá dostatek, proto na koleje vysílá i vozy jiných dopravců. Arrivě vypomáhá zajišťovat provoz například společnost KŽC
Doprava, která disponuje historickým vozovým parkem. Kvůli nedostatku vozů pak Arriva na svém webu uvedla, že dočasně ruší provoz expresů z Prahy do Nitry.

I když si mnozí cestující stěžují na vysokou hlučnost jednotek 845, Jiří Nálevka si pochvaluje jejich vysokou spolehlivost. „Větší množství poruch se bohužel nevyhnulo ani rychlíkovým linkám v Čechách, tyto závady jsou neprodleně odstraňovány a vozidla jsou opětovně navracena do provozu. Jsme přesvědčeni, že jednotky řady 845 potvrdí svoji pověst z předchozího nasazení v Německu, že se jedná o jednu z nejspolehlivějších řad vozidel. Bohužel se nám ani nevyhnula ani nehoda na přejezdu, kdy jsme na delší dobu přišli o jednu jednotku po střetnutí s vozidlem v pražských Čakovicích,“ dodal Jiří Nálevka.

Arriva se s problémy potýkala také během vánočních svátků. 26. prosince projely hned dva vlaky ve středních Čechách návěstidlo, které zakazovalo jízdu vlaku, a došlo k poničení výhybek a krátkodobému uzavření tratí. Technické problémy měly vlaky také na Liberecku, kde jedna z jednotek nezvládla vyjet trať z Turnova směrem na Liberec a musela být během ranní špičky stažena zpět do Turnova.

Někteří bulharští strojvedoucí neuměli dostatečně česky

Pracovníci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), kteří provoz na železnici řídí, si zároveň stěžovali na to, že někteří bulharští strojvedoucí neuměli dostatečně česky a museli jim volat na bulharské telefonní číslo, což není v souladu s předpisy. Arriva v návaznosti na to uvedla, že chyby odstranila a na zaměstnance uvedla česká telefonní čísla.

V prvních dnech v některých vlacích nešly společnosti prodávat jízdenky, v některých případech pak nebylo možné platit kartou. Zlínský kraj již avizoval, že výpadek na tržbách z jízdného bude chtít od Arrivy vykompenzovat. Podle ředitele firmy Arriva vlaky je příčina u dodavatele pokladního systému. „Prvotní problémy s prodejem jízdenek v našich pokladnách i ve vlacích se podařilo z větší části vyřešit, a jízdenky v pokladnách i ve vlacích už prodáváme. Tady si musíme bohužel posypat hlavu popelem nad výběrem nevhodného dodavatele celé technologie. Společnost Telmax zcela selhala v přípravě odbavovacích systémů pro Arrivu, odpovědnost vůči cestujícím i objednavatelům však máme samozřejmě za tyto nedostatky my,“ uvedl Jiří Nálevka.

Vlaky společnosti Arriva kontrolovali v uplynulých dnech pracovníci ministerstva dopravy, kteří uvedli, že nalezli několik nedostatků. K situaci se v pondělí vyjádřil také ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). „Ve vlacích dopravce Arriva jsme provedli doposud 16 kontrol. Zjištěné nedostatky povedou ke smluvním sankcím, striktně podle smlouvy,“ napsal na Twitteru ministr. V pátek pak potvrdil, že provoz nových vlaků jeho resort „důkladně prověřuje“. „Budu důrazně požadovat nápravu zjištěných nedostatků, aby byl zajištěn maximální komfort a bezpečí pro cestující,“ dodal Kremlík.

Arriva, která je dceřinou firmou Deutsche Bahn, se potýká s problémy na železnici od změny jízdních řádů v polovině prosince. Soukromá společnost nově jezdí na linkách Praha-Tanvald, Kolín-Nový Bor, Praha-Rakovník a Praha-Písek-České Budějovice. Ministerstvo dopravy zaznamenalo například problémy s prodejem jízdenek ve stanicích či odřeknutí vlaku Čížová – Praha.

 

, vdr