Prodavači v centru Prahy poměrně často okrádají turisty, ukázal experiment
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
S poctivostí pražských prodavačů to není úplně nejlepší, vyplývá ze studie, která vyjde v odborném časopise Journal of Behavioral and Experimental Economics. Základem studie, na níž se podíleli pracovníci čtyř českých univerzit, byl experiment, při němž se figuranti vydávali v letních měsících roku 2015 za turisty nakupující v pražských obchodech s potravinami. K jejich okradení ze strany prodavačů došlo ve více než pětině případů.
Čtyři figuranti (dva muži, dvě ženy kolem 25) se vydávali během letních měsíců do obchodů v širším centru Prahy a předstírali před prodavači a prodavačkami, že mají problém spočítat české mince a žádají je tak o pomoc. V mincích jim tak dali do ruky vždy více, než byla požadovaná částka. K dotvoření iluze nosili výrazně turistická trička s nápisem I Love Prague (Miluji Prahu) a hovořili pouze anglicky.
Mapa zhruba ukazuje zkoumané části Prahy:
**** clink rendering error ****K okradení figurantů při vrácení peněz, tedy nadhodnocení původní ceny, pak došlo ve 21 % případů. Většinou došlo k nadhodnocení ceny o zhruba 50 %, objevily se ale i jednotky případů, v nichž cena přesáhla tu původní až čtyřikrát. V historickém centru města, kde je koncentrace turistů největší, pak byla pravděpodobnost okradení třikrát vyšší, než v jiných částech města. Celkem studie pracuje se vzorkem 259 lidí, z toho prodavaček bylo 56 %. Odhadovaný věk prodavačů a prodavaček byl na škále od 20 do 60 let.
Přestože muži podváděli a zároveň byli okrádáni častěji než ženy, nešlo o výrazný rozdíl a pohlaví tak mělo na výsledky malý vliv. O něco více se také ke krádeži prodávající odhodlávali v ranních hodinách oproti večerním.
Sběr dat se odehrával v širším centru Prahy mezi červnem a zářím roku 2015. Studii nazvanou Cheating Customers in Grocery Stores: A Field Study on Dishonesty vypracovali vědci ze čtyř českých univerzit, konkrétně Karlovy Univerzity, Masarykovy Univerzity, Univerzity J. E. Purkyně a Vysoké školy ekonomické v Praze.