V Česku zatím elektromobilová bída. Registrovaných aut je 0,3 %, o koupi uvažuje 2,4 %
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským státům však Česko výrazně zaostává. Podíl elektromobilů na nově registrovaných autech činí v ČR 0,3 procenta, v Evropě je to přes jedno procento. Zájem českých motoristů brzdí především vysoké ceny elektromobilů. Vyplývá to ze studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA). V prvním čtvrtletí letošního roku bylo v ČR zaregistrováno 132 elektromobilů a 1416 vozů s hybridně-elektrickým pohonem. Prodej nových osobních aut s konvenčním pohonem dosáhl 59.616 vozů.
Průzkumu IDEA se zúčastnilo 3000 respondentů. V něm 43 procent dotázaných avizovalo úmysl koupit nový vůz v horizontu tří let. O elektromobilu uvažovalo 2,4 procenta z nich, dalších 6,6 procenta připustilo zájem o hybridní auta.
Podle studie má největší vliv na rozhodování českých spotřebitelů pořizovací cena elektromobilů, která je stále výrazně vyšší, než u auta se spalovacím motorem. Při sníženy ceny elektromobilu o 100.000 korun, by se podle IDEA ovšem zvýšil zájem pouze o polovinu procentního bodu. Větší efekt by podobná sleva vyvolala u hybridů, kde by se zájem zvýšil až o šest procent.
Například jeden z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě Nissan Leaf stojí nejméně 950.000 korun. Renault Zoe stojí 837.000 Kč a VW e-Golf od 993.900 Kč. Naproti tomu v Česku nejprodávanější model s konvenčním pohonem, Škoda Octavia, začíná na 437.900 korun a o stupeň nižší nová řada Scala na 370.000 Kč.
Cena však není jediný důvod, proč prodej elektromobilů v Česku vázne. Většina dotazovaných se obává i technických specifik elektrických aut. Jde zejména o nedostatek servisů pro elektromobily a krátkou životnost baterie. Problémem je i krátký dojezd těchto vozidel a málo dobíjecích stanic, což zatím nekompenzují nižší náklady na provoz aut.
Motoristy by k nákupu elektromobilů mohla podle studie přesvědčit státní podpora. Ta funguje v řadě zemí - například daňovým zvýhodněním, příspěvky na nákup a dalšími výhodami. V případě státní podpory by většina lidí byla ochotna koupit elektromobil, který by byl dražší zhruba o 40.000 korun proti klasickému autu.
Česko o podobných programech neuvažuje. Premiér Andrej Babiš v březnu uvedl, že stát bude pokračovat ve vypsaných programech pro podnikatele a úřady. Řekl, že stát dal 1,2 miliardy korun na rozvoj infrastruktury, zejména výstavby dobíjecích stanic, a pokračují dotační programy za půl miliardy Kč, respektive 270 milionů Kč na pořizování ekologických aut. Jsou však určeny pro podniky, respektive státní úřady a organizace, nikoli pro fyzické osoby.
Pobídky k nákupu elektromobilů naopak začínají nabízet některé tuzemské firmy. Dnes oznámil zahájení jejich prodeje pro domácnosti a živnostníky ČEZ. "Vedle samotných elektromobilů nabízíme také domácí dobíjecí stanice, které jsou výrazně rychlejší než dobíjení ze zásuvky," uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) je think-tank Národohospodářského ústavu Akademie věd ČR, který se zaměřuje na analýzu veřejných politik.