Ústavní soud zrušil část EET, třetí a čtvrtá vlna teď nebude
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský v pátek krátce po deváté hodině oznámil, že soud s odloženou platností zruší část 38 paragrafů Zákona o elektronické evidenci tržeb (EET). Zrušil také „náběh“ třetí a čtvrté etapy elektronické evidence tržeb. Zákon však není protiústavní, rozhodl soud. Ukončení rozpravy při jeho schvalování sice podle něj bylo v rozporu s jednacím řádem, opozice však dostala prostor vyjádřit svůj názor. Důvod pro jeho úplné zrušení to tedy není. Podle premiéra a původce zákona Andreje Babiše (ANO) je hlavní, že jako celek dál platí.
Dvě zrušená ustanovení podle poslanců komplikovala evidenci u bezhotovostních plateb a internetových obchodů. Jejich platnost skončí 28. února 2018. Soudu vadilo také, že fyzické osoby musejí na účtenkách uvádět příliš mnoho identifikačních údajů, jmenovitě rodné číslo.
Podle soudců sleduje EET legitimní cíl – účinný výběr daní a narovnání podnikatelského prostředí. Předčasné ukončení rozpravy při schvalování normy nemá být důvodem k jejímu úplnému zrušení. Bylo to sice v rozporu s jednacím řádem Sněmovny, nicméně opozice měla před tím dost prostoru uplatnit své názory, plyne z nálezu ÚS.
„Zákon nadále platí tak jak je, dokud nepřijde únor či konec roku 2018. Ústavní soud tímto dává čas Poslanecké sněmovně, aby připravila úpravu tohoto zákona,“ řekl České televizi Michal Radvan z Katedry finančního práva a hospodářství Právnické fakulty Masarykovy univerzity.
Třetí vlna EET, jejíž „náběh“ byl zrušen, se měla týkat svobodných povolání, dopravy či zemědělství, čtvrtá potom vybraných řemesel a výroby. Podle ÚS je u nich nutné důkladně zvážit dopady na různé skupiny povinných subjektů. „Třetí a čtvrtá etapa nejsou v rozporu s Ústavou, je ale třeba vyřešit, na koho mají dopadnout,“ podotkl Rychetský.
Případné výjimky z EET je nutné upravit zákonem, nikoliv cestou vládního nařízení. Proto soud zrušil sérii zmocňovacích ustanovení, díky kterým vláda mohla některé tržby vyloučit z EET úplně, případně je převést do zjednodušeného režimu. Jen do konce příštího roku zůstane platit nařízení, které vyřadilo z EET prodej vánočních kaprů a tržby těžce zrakově postižených.
Pro premiéra Andreje Babiše je podstatné, že zákon o EET, který prosadil jako ministr financí v bývalé vládě, nadále platí. Detaily v Bruselu, kde reprezentuje Českou republiku na summitu Evropské unie, však nemá k dispozici. „Nebudu to komentovat, nejsem ministr financí a neznám vůbec rozhodnutí soudu,“ uvedl v textové zprávě ČTK.
§5 b): Formální náležitosti pro evidovanou tržbu splňuje platba poplatníkovi, která je uskutečněna bezhotovostním převodem peněžních prostředků, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat.
Část §18 odst. 2: Uskutečněním evidované tržby je přijetí evidované tržby, nebo vydání příkazu k jejímu provedení, pokud byl tento příkaz vydán dříve.
§20 odst. 2, b): Poplatník je na účtence povinen uvádět své daňové identifikační číslo.
§37 odst. 1, b): K řízení o přestupcích podle tohoto zákona je příslušný celní úřad.
Skupina 41 pravicových poslanců navrhla v minulém volebním období soudu buď zrušit zákon jako celek, anebo škrtnout některé z jeho 38 paragrafů, případně vyjmout z působnosti zákona plátce daně z příjmu fyzických osob s rozhodným příjmem pod 1,8 milionu korun ročně.
Ústavní soudci obdrželi návrh sepsaný advokátem Zdeňkem Koudelkou loni v červnu. Nález připravoval soduce Josef Fiala. Soudci o něm opakovaně diskutovali, tento týden dospělo plénum k rozhodnutí. Dnes je na programu pouze vyhlášení nálezu, nikoliv veřejné projednávání návrhu.
Vládní většina podle návrhu prosadila EET i za cenu porušení zákonné procedury. Rozprava skončila ve třetím čtení, aniž někteří opoziční poslanci dostali prostor k vystoupení. Návrh kritizuje také obsah zákona a jeho dopady, třeba na malé živnostníky nebo důchodce, kteří si přivydělávají prodejem.
Z konkrétních paragrafů návrh kritizuje hned ty nejzákladnější, které stanovují subjekt a předmět evidence tržeb a vymezují evidované tržby nebo rozhodný příjem. Poslancům vadí také to, že zákon dává vládě pravomoc určovat svým nařízením typy tržeb ve zjednodušeném režimu a různé výjimky z EET. Další sporná ustanovení podle návrhu vyvolávají problémy u internetových obchodů a bezhotovostních plateb. Opozici vadilo také to, že podnikající fyzické osoby mají na účtence jako součást identifikace své rodné číslo.
Úplné znění nálezu Ústavního soudu naleznete na jeho webu.