Otevírání škol

Chaos ve školství. Vláda mění názory, maturanti jsou stále v nejistotě

Otevírání škol
Chaos ve školství. Vláda mění názory, maturanti jsou stále v nejistotě

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na jedné straně se vláda přikláněla k petici za uzavření škol do konce června, na druhé straně se ale školy postupně otevírat budou. Kabinet Andreje Babiše se rozhodl zmírnit restriktivní opatření a v postupných vlnách pouštět žáky zpět do škol, i když od náměstka ministra zdravotnictví Romana Prymuly se ozývaly nesouhlasné hlasy. Nejpravděpodobněji si oddechnou rodiče nejmenších studentů, protože se počítá s návratem dětí z prvního stupně základních škol v květnu. Maturanti jsou ale stále v nejistotě, protože se jejich zkouška bude odvíjet od další situace s koronavirovou nákazou.

Vláda po několikahodinovém jednání dospěla k názoru, že se nejdříve otevřou školy 11. května pro maturanty a 25. května pro mladší školáky z prvních stupňů základních škol. Nejmenší studenti budou mít výuku upravenou, kdy v jedné skupině bude maximálně 15 dětí, aby se snížilo riziko nákazy mezi dětmi. Původně chtěl náměstek Roman Prymula brzdit, protože podle něj je potřeba vnímat i petice rodičů, kteří si nepřejí poslat své dítě do školy.

Pod peticí je přiloženo přes devadesát tisíc podpisů. Podle části rodičů by měl ministr školství Robert Plaga obětovat letošní školní rok a děti by se do lavic měly vrátit až začátkem září po letních prázdninách. Signatáři se totiž obávají, že děti budou šířit koronavirovou nákazu, která se daří v České republice mírnit. Proti ale stojí méně početná skupina šestnácti tisíc signatářů, která podepsala petici za znovuotevření škol. Podle nich mají děti právo na kvalitní vzdělání a osobní kontakt se svými vrstevníky.

Potvrzují to i názory některých rodičů, kteří si stěžují na nečinnost některých učitelů v době koronavirové krize nebo naopak za enormní aktivitu, kdy děti i rodiče nestíhají nápor různých úloh. V některých školách například neprobíhají živé hovory s pomocí videokonferenčních programů a ani se o to nesnaží. „Nyní po šesti týdnech je to hrozné. Děti nemají vůbec žádnou odezvou na obrovské množství odevzdané práce. Člověk pak vidí u ostatních rodičů, jak se některé školy snaží a funguje jim to. V řadě škol pak dostávají zpětnou vazbu, co se týká odevzdané práce. Nevím, jestli mám z toho brečet nebo smát,“ řekla pro Echo24 jedna z matek ze středočeské obce, která má dceru v páté třídě na základní škole.

Podle ní je pro děti jakákoliv neaktivita učitele demotivující a žáci by se měli co nejdříve vrátit k normální výuce. S návratem druhého stupně základních škol se zatím plošně nepočítá. Týkat se to bude pouze ročníků, které mohou skládat přijímací zkoušky na navazující studia na středních školách a gymnáziích.

Podle člena školského výboru Martina Baxy je pro žáky situace nadále nejistá. „V tomto plánu totiž připadá na měsíc červen ‚možnost realizace jednotných přijímacích zkoušek‘ a současně velmi neurčitě popsané konzultace nebo občasné aktivity žáků 2. stupně na jejich ZŠ. Není tedy jasné, co žáky čeká a kdy je to vlastně čeká. Již v březnu přitom připravil ministr Plaga tyto žáky o možnost dvou pokusů u jednotných přijímacích zkoušek. Toto není férový přístup k žákům, které český školský systém nutí absolvovat – samu o sobě problematickou – jednotnou přijímací zkoušku na střední školy,“ uvedl Baxa.

Otazníky panují i nad maturanty, kteří by na konci školního roku měli skládat závěrečnou zkoušku. „Ředitel Integrované střední školy v Mladé Boleslavi Štefan Klíma uvedl, že pokud by se školy otevřely v červnu, tak se to nepodaří zvládnout. Šlo by jak o běžnou výuku, přijímací zkoušky a navíc také maturity z odborných předmětů. Jelikož má škola i učiliště, tak by se musela odehrát i závěrečná zkouška. Zvlášť u odborných škol a učilišť je pořádání maturitní zkoušky velmi obtížné. Příkladem může být sklářská střední škola, kde výroba maturitního výrobku trvá měsíc. Je to strašně náročné,“ řekl pro Echo24 předseda Pedagogické komory Radek Sárközi.

Pokud by se ale situace okolo koronavirové nákazy zkomplikovala, tak by se maturita neskládala vůbec a známka by byla vypočtena z průměru hodnocení, které by student obdržel na vysvědčení. „Pokud se školy otevřou v půlce května, tak se to nestihne. Gymnázia ano, ty jsou ale v menšině. Většina odborných škol s učilištěma to organizačně nezvládnou, pokud by byly otevřeny i pro další žáky,“ uvedl Sárközi, podle kterého není zatím vyřešena ani otázka internátů a školních jídelen.

15. dubna 2020