Tak jako nikdo
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Největší technologická společnost světa spojila síly s jednou z nejslavnějších architektonických kanceláří a několik let společně posouvají hranice kancelářských i retailových prostorů. Nezáleží na tom, patříte-li mezi fanoušky značky s& nakousnutým jablkem v logu, jejich vlajkové prodejny nabízejí architektonickou úroveň, které se v současnosti nic nevyrovná.
Ahoj, máš čas?
Pokud jste se v posledních dvou letech procházeli centrem Milána po náměstí Piazza del Duomo a obchodní galerií Vittorio Emanuele II, dost možná jste narazili na osmimetrovou fontánu s jednoduchým skleněným boxem. Místo působí jako moderně řešený veřejný prostor s amfiteátrem, stromy a vodním prvkem, který nesmí chybět na žádném italském náměstí. Chyba lávky. Že jde o novou vlajkovou prodejnu společnosti Apple, totiž naznačuje jen a pouze vcelku nenápadné bílé logo. Žádné poutače, nápisy, vystavené zboží, nic.
Technologický gigant hledal vhodné prostory pro nový Apple Store v historickém srdci Milána dlouhá léta. V současnosti druhá nejhodnotnější firma planety s tržní kapitalizací přes jeden a půl bilionu korun měla v roce 2011 spadeno nejprve na uvolněné místo na promenádě galerie Vittorio Emanuele II, v aukci ji ale předběhla luxusní italská značka Prada. Následně se Apple dostal k prostorům na sousedním náměstí Piazza del Liberty, kde od roku 1959 fungovalo oblíbené milánské kino Apollo, které s nástupem multiplexů začalo pomalu skomírat.
Apple tím získal jedinečnou příležitost pohrát si se samotným prostorem náměstí. Projektu se ujali dvorní architekti firmy z londýnského studia vedeného pětaosmdesátiletou legendou své profese, sirem Normanem Fosterem. Ti navrhli většinu vlajkových obchodů Applu od roku 2009, kdy Foster zvedl telefon a uslyšel: „Ahoj, Normane, potřebuju s něčím pomoct.“ Byl to Steve Jobs s požadavkem, aby se pustili do návrhu monumentálního kampusu společnosti v kalifornském Cupertinu. Náklady na něj se vyšplhaly na pět miliard (!) dolarů.
Na hranu minimalismu
První Apple Store se otevřel před dvaceti lety a od té doby se u architektonického řešení všech dalších pokračuje v cestě striktního minimalismu, který se stal synonymem pro design „jablečných“ výrobků. Ústřední roli hraje přehledné uspořádání, kvalitní přírodní materiály (sklo, ocel, dřevo, kámen) a důraz na precizní provedení detailů. Zákazník se má totiž pohybovat v prostoru, který je stejně vyladěný jako drahé zařízení, které si odnese domů. Náklady jsou u Apple Storů až na druhém místě. Můžeme v nich narazit třeba na schodiště a obklady z italského mramoru nebo hi-tech konstrukční prvky vyztužené uhlíkovými vlákny. Často se jde na samu hranu konstrukčních možností. Pověstný minimalismus se architekti snaží okořenit prvky typickými pro ten který kout světa.
U některých prodejen značky Apple je také vidět snaha o propojení s okolním prostředím města – většinou formou obrovských celoprosklených stěn, které neruší zhola nic. V tomto směru jednoznačně vyčnívá právě milánský Apple Store, který se stává přirozenou součástí veřejného prostoru. Prodejna je totiž umístěna pod zemí a její střechu tvoří sestupující amfiteátr, který je pro všechny přístupný čtyřiadvacet hodin denně – jako běžné náměstí. Amfiteátr se pravidelně využívá k pořádání kulturních akcí.
Do prodejny se sestupuje proskleným boxem, na který z obou stran prýští voda, což v kombinaci s ostrým italským sluncem vytváří jedinečnou podívanou. Nebyli bychom v Apple Storu, aby za zmínku nestály taky schody z leštěné oceli a kamene, kotvené pouze z jedné strany. Denní světlo vchází dovnitř stropem zasklenými štěrbinami mezi stupni amfiteátru, díky tomu se v obchodě necítíte jako v nějakém bunkru. Mimochodem, nenajdete tu jediný sloup, který by strop podpíral. Každý centimetr čtvereční podlahy i stěn pokrývá obklad z lokálního lombardského kamene, světle šedé ruly Beola Grigia, v Miláně používané po staletí. Tímto kamenem je nově vydlážděna také plocha náměstí, takže s ním celý obchod doslova srůstá. Zkrátka, návštěva Apple Storů stojí za to, i pokud si pro telefon následně zajdete ke konkurenci.