Téměř polovinu vybraného mýta na Slovensku si nechá výběrčí SkyToll
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Jen deset centů z každého eura zaplaceného prostřednictvím mýta za využívání zpoplatněných úseků silnic na Slovensku bylo v letech 2014 až 2018 použito na výstavbu nových dálnic. Vyplývá to ze zprávy slovenského Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), který závěry svého zkoumání zveřejnil před dvěma měsíci. Zjištění úřadu je jedním z důvodů, kvůli kterým teď na Slovensku nespokojení autodopravci blokují část hraničních přechodů.
„NKÚ na základě kontroly upozorňuje na neefektivní a nehospodárně nastavený systém, a také na vážná rizika do budoucna. Ta souvisejí s vlastnictvím celého technického zázemí pro výběr mýta, a z toho vyplývající omezené možnosti NDS (Národní dálniční společnosti – pozn. ČTK) při rozhodování o provozovateli mýta po roce 2022, kdy smlouva se společností SkyToll skončí,“ píše slovenský NKÚ ve zprávě z 22. listopadu loňského roku.
Záznamy slovenské databáze FinStat ukazují, že společnost SkyToll v roce 2018 hospodařila se ziskem 20,95 milionu eur (528,8 milionu Kč), což byl proti předchozímu roku nárůst 42 procent. Tržby se zvýšily o dvě procenta na 74,43 milionu eur (1,9 miliardy Kč). Hrubá marže, což je důležitý ukazatel, který vyjadřuje, kolik procent z tržeb firmě zůstane po zaplacení nákladů, činila 55,6 procenta.
Slovenští autodopravci od nedělního večera začali znovu blokovat některé úseky silnic, včetně hraničních přechodů s Českou republikou. Unie autodopravců Slovenska (UNAS) mimo jiné požaduje snížení silniční daně pro kamiony o polovinu. V reakci na zprávu NKÚ také žádají pozastavení mýtného systému. Společnost SkyToll jej provozuje od roku 2010.