revoluce v dopravě

Soukromí dopravci vtrhli na regionální železnice. Hned první den měli problémy

revoluce v dopravě
Soukromí dopravci vtrhli na regionální železnice. Hned první den měli problémy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Na železnici v neděli začala s novým jízdním řádem malá revoluce, kdy na některé regionální tratě vstoupili soukromý dopravci, aby zajišťovali dopravu objednanou státem. První den se však neobešel bez problémů. Společnost Arriva kvůli spoji bez topení z Prahy do Tanvaldu způsobila zpoždění i Českým drahám. Vlak Regiojetu z Ústí nad Labem do Mostu zase vůbec nevyjel.

Na devíti nových linkách zahájila provoz Arriva. Dosud dopravce jezdil mezi pražskou Hostivaří a Roztoky u Prahy a z Prahy do Nitry. K tomu nyní přibyly čtyři dálkové linky, které si u Arrivy objednává ministerstvo dopravy. Jde o linky Praha-Turnov-Tanvald, dále Praha-Rakovník, Praha-Příbram-České Budějovice a Kolín-Rumburk-Šluknov.

Hned spoj do Tanvaldu měl však v neděli problémy, jak upozornil server zdopravy. Kvůli nedostatku souprav nasadila společnost starý rychlík, ve kterém nefungovalo topení. Vlak tak nabral desítky minut zpoždění a nepřímo zpozdil také vlaky Českých drah. Mluvčí společnost Martin Farář pro Echo24 potvrdil, že jako kompenzaci nechtěla Arriva od cestujících peníze, nebo jim je vrátila.

Uvedl také, že mají problémy s platebními systémy a platba je v jejich vlacích možná zatím pouze v hotovosti. „Je to začátek, každý začátek je těžký a neobejde se bez dětských nemocí,“ řekl Farář pro Echo24. Jiné spoje však měly zpoždění maximálně v řádu několika minut, ubezpečil.

Od neděle se také zvýšil počet spojů RegioJet. Nově začal provozovat denně 34 rychlíkových spojů na vytížené trase mezi Brnem, Ostravou a Bohumínem a dalších 120 regionálních osobních vlaků v Ústeckém kraji. Provoz dopravce rozšíří také na lince Praha-Ostrava-Košice, kde vlaky nově zajíždí do Bohumína, a na trase Praha-Brno-Vídeň/Bratislava. Na Slovensku společnost rozšiřuje linku do dalších měst.

Regiojet se v neděli dočkal trapasu, kdy před televizními kamerami jeden z nových spojů na trase Ústí nad Labem – Most nedokázal vyjet.

Mluvčí společnosti Aleš Ondrůj se prostřednictvím deníku Echo24 cestujícím omluvil. „RegioJet zahájil provoz také osobních vlaků v Ústeckém kraji. Tam jsme bohužel ráno čelili technickým problémům a poruše soupravy na osobním vlaku. Tyto komplikace nás velmi mrzí, nicméně děláme vše pro jejich odstranění. Nasadili jsme posílený technický tým tak, aby se co nejdříve podařilo vzniklou poruchu odstranit,“ uvedl pro Echo24.

„V prvních týdnech budeme – podobně jako i na jiných tratích dříve – tolerantní z hlediska cestujících a jízdenek. Rozumíme tomu, že to bude pro všechny novinka, proto se i v případě, že nám do vlaku nastoupí cestující s platnou jízdenkou jiného dopravce, tak mu ji v období do konce roku uznáme a zaměříme na to, abychom mu vysvětlili, jak si nově kupovat jízdenky na linku R8. Jde nám o to, aby si cestující měli možnost na novinky zvyknout, seznámit se s nimi a je nám naprosto jasné, že to nějakou chvíli potrvá,“ dodal.

Na nových tratích začal jezdit také Leo Express. Zajišťuje část regionálního provozu v Pardubickém kraji a ve spolupráci s Arrivou také na Zlínsku. Vedle toho nasadí ještě jeden spěšný vlak, který Pardubicko ve všední dny spojí s Prahou a od pátku do neděle také s polskou Vratislaví. Také vlaky Leo Expressu se neobešly bez potíží. Kvůli poruše motoru měl vlak na Kralicku zpoždění k 50 minutám.

Českým drahám (ČD) se počet spojů mírně snížíl, dopravce přišel o část linek objednávaných státem nebo kraji, převzali je soukromí dopravci. Dráhy i přesto mají 90procentní podíl na trhu a provozovat budou v průměru 6854 vlaků denně. Dopravce posílil zejména spoje mezi Prahou a Brnem, více vlaků pojede také na lince ze severu Moravy přes Břeclav do Vídně i na dalších vnitrostátních linkách. Novinkou je přímé spojení z Prahy do Českých Velenic. Od května příštího roku bude jezdit railjet ze Štýrského Hradce přes Brno do Berlína.

 

Vojtěch Šeliga

16. prosince 2019