PROPAD AUTOMOBILEK

Rána pro český automobilový průmysl. Výroba klesla skoro o polovinu, prodej o 22 %

PROPAD AUTOMOBILEK
Rána pro český automobilový průmysl. Výroba klesla skoro o polovinu, prodej o 22 %

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Koronavirová krize tvrdě dopadla na automobilový průmysl, výroba aut v Česku klesla o 45,2 procenta a prodej meziročně zase o 22 %. Česká ekonomika je přitom na automobilovém průmyslu zásadně závislá. Průmyslová produkce v květnu meziročně klesla o 25,7 procenta. K výrazné meziroční změně nejvíce přispělo odvětví výroba motorových vozidel, přívěsů a návěsů, které pokleslo o dramatických 45,2 procenta. Automobilky mají kromě výroby problémy i v odbytu, protože na trhu klesla poptávka po nákupu nových motorových vozidel.

Prodej nových osobních aut v Česku letos klesne meziročně o 22 procent na 195 000 vozů. Důvodem jsou opatření kvůli koronaviru a následný pokles poptávky. Vyplývá to z analýzy společnosti PwC. Předchozí dubnová analýza počítala s letošním prodejem o 3000 aut vyšším. V prvním pololetí prodej osobních aut v Česku meziročně klesl o 26 procent na 95 029 vozů. Míra poklesu prodeje byla v ČR během pandemie ale výrazně nižší, než v jiných zemích EU.

„Ačkoliv data za červen 2020 vykazují pozitivní dynamiku, dá se předpokládat, že jde primárně o uspokojení odložené poptávky z jarních měsíců v kombinaci s atraktivními cenami a balíčky,“ uvedl Michal Razim z PwC.

Pro výsledek celého roku budou podle Razima klíčová třetí a čtvrté čtvrtletí. V tomto období se automobilky budou potýkat s riziky vyplývajícími z poklesu spotřebitelské důvěry firem i fyzických osob a nejistoty v souvislosti se znovuzaváděním opatření kvůli epidemii. Nejistá je také situace u firemních flotil, které představují jeden z nejdůležitějších segmentů trhu.

Do rozhodování zákazníků může také zasáhnout očekávané plošné zdražení vozidel většiny značek v souvislosti s prudkým poklesem kurzu koruny a investicemi do snižování emisí. Vyprší také moratorium na splátky dluhů, podle něhož mohou jednotlivci i firmy přerušit na tři nebo šest měsíců podle vlastního výběru splácení úvěrů a hypoték.

Prodej nových osobních automobilů se propadl také v Německu, kde se v prvním pololetí v důsledku koronavirové krize meziročně snížil o téměř 35 procent na 1,21 milionu. To představuje nejslabší první polovinu roku od znovusjednocení země před 30 lety, oznámil německý svaz automobilového průmyslu VDA. Zároveň předpověděl, že výroba osobních automobilů v Německu se v celém letošním roce propadne o 25 procent na 3,5 milionu vozů.

Paradoxem je, že se oproti loňsku zvýšil podíl elektrických aut, přesto je stále mizivý. „Podíl elektrických aut + plug-in-hybridů na nových registracích vzrostl v prvním pololtí 2020 na 1,86 % (1770 aut.), zejména díky Citigo-e a Skoda Superb Plug-in-Hybrid. Pořád sice nic moc, ale oproti minulému roku, kdy za celý rok činil podíl 0,44 % (1100 aut.),“ uvedl hlavní ekonom ING pro ČR Jakub Seidler na Twitteru.

 

Vojtěch Šeliga

11. července 2020