Tendr na mýto je znovu ohrožen. Rozhodnutí stojí opět na Rafajovi
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Několikaletý příběh o provozovateli nového mýtného systému zdaleka nekončí. Antimonopolní úřad bude muset znovu rozhodnout o námitkách, které podala společnost Kapsch v souvislosti s mýtným tendrem. Firma výběrové řízení napadala, protože podle ní ministerstvo dopravy uvádělo při tendru nepravdivé informace a porušovalo zásady rovného zacházení. Tendr sice vyhrálo konsoricum firem CzechToll/SkyToll, přesto je po rozsudku soudu znovu ohroženo výběrové řízení. Nejistota panuje také ohledně toho, kdo by mýtné vybíral, pokud by se tendr musel opakovat.
Verdikt Krajského soudu v Brně z minulého týdne tak vrací celou záležitost, o které bude muset rozhodnout znovu šéf Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj. To však už nyní vyvolává pochybnosti, protože v souvislosti s mýtným tendrem zasahovala v březnu u Rafaje policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu. Domovní prohlídka přitom souvisela s podezřením na ovlivňování tendru na mýtný systém, který se snaží ministerstvo dopravy vyřešit už od roku 2014.
Podle místopředsedy sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřeje Polanského (Piráti) je nyní odpovědnost v rukou premiéra Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Ti totiž nadále odmítají Petra Rafaje z čela ÚOHS odvolat. „Tendr jako takový ohrožen je, neb znovu hrozí, že bude zrušen. Větší problém by ale byl výběr samotného mýta po 31.12. 2019. V případě zrušení tendru by totiž nastalo vakuum a pokud se ministerstvo dopravy na to nepřipraví již nyní, může hrozit jeho zastavení,“ uvedl pro Echo24 Ondřej Polanský.
Pokračující obavy ohledně tendru na mýto sdílí i další ze členů výboru Stanislav Blaha (ODS). „Kroky pana Rafaje v kauze mýtného tendru nejsou důvěryhodné. Jeho úřad rozhodl o věci dvakrát naprosto rozdílným způsobem. A to za během pouhých čtyř měsíců. To lze vysvětlit snad jen nepatřičným tlakem, a možná i nezákonným, na jeho výsledek ze strany ANO,“ uvedl pro Echo24 Blaha.
Šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj má však zatím neotřesitelnou pozici, ve které ho drží prezident Miloš Zeman. „Protože bych musel mít v ruce pravomocný rozsudek a ten samozřejmě nemám. Pokud mám reagovat, tak jedině na základě pravomocného soudního rozhodnutí,“ uvedl Miloš Zeman v rozhovoru pro MF Dnes.
Zdlouhavé výběrové řízení
Zejména bývalý ministr dopravy Dan Ťok byl pod palbou kritiky za zdlouhavé výběrové řízení k mýtnému tendru. Původně totiž měla smlouva s provozovatelem mýta firmou Kapsch platit do konce roku 2016. Ťok bez řádného výběrového řízení podepsal dodatek smlouvy na provozování výběru poplatků na další tři roky. Ministr svůj podpis obhajoval tím, že prodloužení kontraktu je jediným možným řešením. Ťok se také pochlubil, že vyjednal slevu ve výši 1,54 miliard korun na období od roku 2017 do roku 2019. Smlouvu navíc nechal ministr uzavřít o víkendu a podepsal ji jeho náměstek.
Situace ohledně mýta se dostala také na půdu sněmovny, kde se probíraly podrobnosti ohledně razie NCOZ u Petra Rafaje a prvního místopředsedy hnutí ANO Jaroslava Faltýnka. Ten se měl scházet s předsedou antimonopolního úřadu a také s šéfem firma Kapsch. Po dvou schůzích není jednání poslanců stále dokončené, i když Jaroslav Faltýnek považuje téma za uzavřené. „Okolnosti provázející mýtný tendr jsou od začátku podivné, řešíme je i na plénu Poslanecké sněmovny a tento bod ještě není dokončený. Nedivím se, že jej provázejí i žaloby zúčastněných,“ řekl Stanislav Blaha.
Opoziční poslanec dodává, že by bylo transparentní odhalit smlouvu s vítězem tendru. „Pokud vím, ministerstvo dopravy ještě nezveřejnilo smlouvu s CzechToll/SkyToll. To atmosféře tendru nepřispívá. Nový ministr dopravy by to měl okamžitě udělat,“ dodal Blaha.