Revoluce v létání: Bude rychlejší než Concord. Z Londýna do New Yorku za 90 minut
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Běžný let mezi Londýnem a New Yorkem trvá dnes kolem osmi hodin. V příští dekádě bychom se ale mohli dočkat v oblasti letectví nasazení nových strojů, které by trasu zvládly urazit za pouhé desítky minut. Oživit někdejší slávu nadzvukových letů chce do deseti let třeba startup Hermeus nebo projekt Boom Supersonic, upozorňuje server CzechCrunch.
Má přepravovat pasažéry rychlostí překračující hranici Mach 5, tedy rychlostí více než asi 6000 km/h. Tím by se výrazně zrychlilo cestování hlavně na ty nejdelší vzdálenosti. Využívat k tomu chce turbínové motory a běžně dostupné technologie a materiály. Třeba pro lety z Londýna nebo Paříže do New Yorku počítá Hermeus s dobou letu pouhých 90 minut.
Tak výkonný motor, který by dokázal dosáhnout avizované rychlosti, by společnost už měla mít vyvinutý a otestovaný. I to mohlo být důvodem, proč se na ni obrátilo americké letectvo, které má o jeden stroj tohoto typu velký zájem. Letoun by mohl časem sloužit také samotnému prezidentovi Spojených států a létat pod označením Air Force One.
Hermeus vybral v posledním kole financování vývoje letounu celkem 16 milionů dolarů (asi 370 milionů korun). Na vývoji se podílí inženýři, kteří dříve působili ve firmách jako SpaceX, Blue Origin, NASA či Boeing.
„Vytvořit letoun schopný letět rychlostí Mach 5 je velmi ambiciózním plánem. Nabízí se srovnání s Concordem, tedy nadzvukovým letounem provozovaným od 70. let minulého století až do přelomu tisíciletí. Ten byl schopen vyvinout maximální rychlost odpovídající Mach 2 a současná konkurence se pohybuje okolo podobných čísel,“ vysvětluje server CzechCrunch.
Blízko k vytvoření komerčního nadzvukového letounu nicméně v současnosti nemá pouze Hermeus, ale také projekt Boom Supersonic, který rovněž aspiruje na využití ve službám amerického prezidenta, navíc je ve vývoji o něco dále.
Boom Supersonic sice pracuje s prototypem, který má být schopný letět rychlostí jen Mach 2,2, před Hermeem má ale značný náskok. V současnosti se již připravují letové zkoušky, které by se měly brzy uskutečnit nad Mohavskou pouští.