Zdržení metra D

Metro D se znovu odkládá. Je to neschopností radnice, tvrdí opozice

Zdržení metra D
Metro D se znovu odkládá. Je to neschopností radnice, tvrdí opozice

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Po odložení společného podniku mezi společností Penta a Dopravním podnikem je jasné, že se stavba metra D posune. Projekt nové linky metra je tak další nezvládnutou věcí od vedení Prahy. „Současná koalice opět prokázala, že díky své nesourodosti a neschopnosti není schopná pro Pražany udělat vůbec nic,“ řekl pro Echo24 pražský zastupitel a člen ODS Filip Humplík. Stažení bodu z programu vítá opozice, která varovala před společným podnikem kvůli netransparentnosti.

Miliardový projekt chtěl magistrát uskutečnit s pomocí společnosti Penta, která by vytvořila společný podnik s Dopravním podnikem. V projektu by získala jedenapadesátiprocentní podíl soukromá společnost a minoritu by držela metropole. To kritizovala opozice, podle které by šlo o netransparentní podnik. „Je tam několik riskantních ustanovení. Jedním z nich je, že se neví co se bude dít s pozemky, které jsou dány do společného podniku. Většinu má Penta, takže to není v registru smluv a nepodléhá to informacím 106. Tedy je to riskantní a není možné to takhle dělat,“ řekl pro Echo24 zastupitel Jan Čižinský.

Proti se postavili také Piráti, kteří odmítli nést odpovědnost za rozhodnutí vedení Prahy. „Pokud současné vedení Prahy opravdu chce založit společný podnik s Pentou, tak ať za to nesou odpovědnost konkrétní politici, kteří pro tento projekt zvednou ruku. My Piráti společný podnik odmítáme, považujeme ho za velmi nevýhodný pro Prahu,“ řekl pražský lídr Pirátů do komunálních voleb Zdeněk Hřib.

Piráti poukazují také na blížící se volby, které se uskuteční v říjnu. Dle nich by město mělo do té doby s rozhodnutím počkat, a také kvůli skutečnosti, že v Senátu leží zákon o liniových stavbách, který povede k urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Společný podnik by pak dle nich neměl žádnou cenu.

Podle pražského zastupitele Filipa Humplíka je však metro D ukázkou neschopnosti vedení Prahy. „Proti samotnému záměru společného podniku se soukromým subjektem v podstatě nic nemám. Vždy je ale otázkou samotná realizace a ďábel je jak známo ukryt v detailu. Současná koalice opět prokázala, že díky své nesourodosti a neschopnosti není schopná pro Pražany udělat vůbec nic,“ řekl pro Echo24 zastupitel Filip Humplík.

Podobné projekty, kdy se propojí veřejný a soukromý sektor k různým stavbám, jsou však v ostatních zemích běžné. Hnutí ANO spolu se sociální demokracií dokonce zařadilo tento bod do programového prohlášení. „Do výstavby dopravní infrastruktury zapojit formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) soukromé investory (pilotní projekt PPP – dostavba dálnice D4),“ je zaneseno ve společném prohlášení.

Smutným a odstrašujícím příkladem ale zůstává dálnice D47. Tendr za desítky miliard vyhrála v roce 2002 izraelská společnost Housing & Contruction bez výběrového řízení. První soukromou dálnici schválila vláda Miloše Zemana pouhých pár dní před volbami. 

První pokus o stavbu veřejného a soukromého sektoru (projekt PPP) se tak vůbec nezdařil. O rok později se ve sněmovně ustanovila komise, která vyšetřovala okolnosti uzavření smlouvy na výstavbu osmdesáti kilometrů dálnice D47. Během třiceti následujících let měl pak stát zaplatit 125 miliard korun. Špidlova vláda následně kontrakt zrušila a izraelské společnosti vyplatila kompenzaci 620 milionů korun. Sněmovní komise pak v roce 2004 konstatovala, že Zemanova vláda uzavřela pro stát nevýhodnou smlouvu, kterou však neprovázelo korupční jednání.

18. července 2018