Huawei a Čína

Berlín v kleštích. Čínský velvyslanec hrozí omezením dovozu německých aut kvůli Huawei

Huawei a Čína
Berlín v kleštích. Čínský velvyslanec hrozí omezením dovozu německých aut kvůli Huawei

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Čínský velvyslanec pohrozil Německu odvetnými opatřeními, pokud Berlín společnost Huawei vyřadí z účasti na budování sítě páté generace 5G. Naznačil, že pákou by měly být miliony německých automobilů, které se každoročně v Číně prodají. Pokud by jejich dovoz do země Peking omezil, neblaze by se to podepsalo i na českém automobilovém průmyslu, který se na tom německém do značné míry podílí. Informaci přinesla zpravodajská agentura Bloomberg. Z druhé strany ale na Berlín stále tlačí Spojené státy, které ve společnosti Huawei vidí bezpečnostní rizika.

Německo bylo dosud k Huawei spíše smířlivé, ale podle Bloombergu ve vládě kancléřky Angely Merkelové roste vůči čínské firmě odpor, politici ji považují za nedůvěryhodnou kvůli bezpečnosti. Nejčastěji jí bývá vyčítána přílišná vazba na komunistickou stranu, která v Číně vládne. Proti společnosti se ostře vymezují Spojené státy, které tlačí na své spojence, aby ji z budování sítě 5G vyloučili. Huawei podala proti sankcím, které na ně Spojené státy uvalily, žalobu k Federální komisi pro komunikace.

V Německu vznikla legislativa, která sice Huawei přímo nezmiňuje, ale je koncipována tak, aby mohla čínskou společnost eliminovat. Huawei opakovaně odmítá, že by její technologie byly zneužívány ke špionáži či sabotáži. Čínský velvyslanec v Německu Wu Kchen připomněl, že od německých výrobců pochází čtvrtina z 28 milionů automobilů, které se v Číně loni prodaly.

„Mohli bychom jednoho dne říci, že německá auta, která dovážíme, už nejsou bezpečná, neboť jsme se mezitím dostali do pozice, kdy můžeme vyrábět naše vlastní?“ ptá se velvyslanec. „Ne, to by byl ryzí protekcionismus.“

V Česku Huawei působí od roku 2003. Před riziky, která představuje, varoval například i český Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB). Prezident Zeman zprávu NÚKIB označil za poplašnou a nařkl úřad z podvádění české vlády.

Mnozí čeští automobiloví subdodavatelé jsou na stavu německého trhu závislí. Škoda Auto, součást německého koncernu Volkswagen, jen za loňský rok v Číně prodala na 340 tisíc vozů. V příštích pěti letech pak plánuje investice a rozšíření výroby v Číně, mimo jiné i na elektrické automobily.

Čtěte také: NÚKIB vydal o Huawei poplašnou zprávu a podvedl vládu, míní Zeman

 

, jch

15. prosince 2019