Pražské mosty

Tragický stav mostů nebere konce. Na výsledky se čeká u Hlávkova mostu i Legií

Pražské mosty
Tragický stav mostů nebere konce. Na výsledky se čeká u Hlávkova mostu i Legií

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Problémy s pražskými mosty neberou konce. Sitauci v už tak ucpané dopravě komplikuje uzavření mostu na Vltavské, špatný stav Libeňského mostu a nejnověji železniční most pod Vyšehradem. Novému vedení metropole však starosti pokračují. V celé Praze je na 700 mostů, z nichž josu desítky ve špatném, velmi špatném či havarijním stavu. Dosavadní uzavírky mostů tím nemusí končit. „Vedení Prahy by nyní mělo zjistit, v jakém stavu jsou mosty a jak jsou roztříděné,“ řekla pro Echo24 stavební inženýrka Miloslava Pošvářová.

Technická správa komunikací už v březnu vydala zprávu o stavech mostů, které jsou ve špatném stavu. TSK seřadila kategorie do sedmi stupňů, přičemž už pátá kategorie znamená špatný stav. V něm se ocitá na sedm desítek mostů, které jsou delší než sto metrů. V šesté kategorii se ocitá na dvacet takových mostů. Nejnověji se čeká na diagnostiku mostu Legií a Hlávkova mostu. TSK se chystá zjistit stav také u Lanového mostu.

Podle stavební inženýrky Miloslavy Pošvářové je tragický stav mostů zaviněn právě Technickou správou komunikací. „Chyba je v systémové správě mostů. Majetkový správce, kterým je TSK, má vést dokumentaci s ohledem na plánování oprav. A ta se nedělala dostatečně. Neexistoval ani žádný kontrolní mechanismus z hlediska magistrátu, který poskytoval finanční prostředky a neměl zpětnou vazbu, co se s finančními prostředky dělá. V TSK je dlouhodobě podceněné množství pracovníků. V roce 2016 to bylo asi sedm pracovníků, kteří nebyli ani odborně vzděláni v tom, aby mohli práci vykonávat,“ řekla pro Echo24 Miloslava Pošvářová.

Současné vedení Prahy by nyní mělo dle Pošvářové prověřit, v jakém stavu jsou mosty ve skutečnosti. Údaje TSK prý nemusejí odpovídat realitě. „Byl velký tlak na to, aby se některé mosty upřednostnily a získaly tak vyšší klasifikační stupeň. První věc je, provést hloubkovou kontrolu a udělat si jasno v tom, jaké mosty v rámci oprav upřednostnit a jaké ne,“ řekla Miloslava Pošvářová.

V havarijním stavu jsou totiž nyní zapsány i Karlův most, Palackého most či lávka na Dlabačově. „Otázka je, čemu kdo říká havarijní stav. Pokud někdo říká, že Karlův most je v havarijním stavu, tak v jeho případě nehrozí okamžité zhroucení,“ řekla Pošvářová. Zajištění nového stavu mostů by mohlo být hotové do půl roku.

Na novou studii nyní čeká i Libeňský most, který se rozhodl tehdejší radní pro dopravu Petr Dolínek strhnout. Nové pražské vedení však uvedlo, že se most bude opravovat. Stane se to tak poprvé v jeho devadesátileté historii. Dolínkův nástupce proto chystá novou studii.

Studie by měla například doporučit, zda budou muset být vnitřní obloukové pásy vybourány, nebo zůstanou zachovány. „Tyto dvě varianty nám srovná z hlediska zatížitelnosti mostu, životnosti a z hlediska nákladů na rekonstrukci. Na základě toho se rada rozhodne,“ řekl Adam Scheinherr.

Problém se stavem mostů se do pozornosti veřejnosti dostal poté, co se minulý rok zřítila lávka v Troji. Nejnovější problém je u železničního mostu, který bude zbourán. Uvedla to studie Kloknerova ústavu, která hovoří o nereálnosti oprav. „V současné době víme, že oprava ocelových nosníků by byla velmi komplikovaná a bez potřebné životnosti. Oprava kamenných částí mostu je reálná. Bude se jednat o možnostech opravy stávajícího mostu. Jeho úplné zbourání nepřipadá v úvahu,“ řekl ve středu pro Echo24 ředitel Národního památkové ústavu Ondřej Šefců.

29. listopadu 2018