ZBAVOVÁNÍ SE AUT

Dotace každému, kdo se zbaví svého auta a přesedlá na kolo

ZBAVOVÁNÍ SE AUT
Dotace každému, kdo se zbaví svého auta a přesedlá na kolo

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V německém městě Denzlingen v Bádensku-Württembersku se rozhodli být do roku 2035 tzv. klimaticky neutrální a v rámci „Programu financování ochrany klimatu“ vyplácí bonus všem lidem, kteří se rozhodnou zbavit se svého auta. Informoval o tom například server Die Welt. Tendence vyplácet bonusy za zbavení se aut s běžným spalovacím pohonem se však neobjevují pouze v Denzlingenu a v Německu. Přestup na kola, a to včetně nákladních, chtějí po volbách zavádět také němečtí Zelení.

Město Denzlingen v rámci svého plánu financuje také výstavbu solárních systémů nebo investuje do energeticky efektivní renovace budov. Každý, kdo odhlásí registraci svého vozu se spalovacím motorem a zaváže se, že nebude po dobu tří let kupovat nové auto, obdrží finanční bonus. Nákup ročního ticketu pro veřejnou dopravu nebo nákup elektrokola bude dotyčnému dotován částkou 500 eur (téměř 13 tisíc korun). Případně mohou obdržet poukázku v hodnotě 200 eur (přes 5 tisíc korun) na nákupy.

Město také zavedlo příspěvky na registraci u poskytovatele sdílených automobilů nebo na nákup e-cargo kola, e-skútru nebo e-motocyklu, pokud je prokázáno, že je dopravní prostředek ekologický.

100 euro měsíčně pro každého, kdo nemá auto

Krokem Denzlingenu se inspirovala také berlínská iniciativa, která požaduje, aby každý, kdo nevlastní auto a místo něj používá alternativní formu dopravy dostával ročně 1100 euro (přes 28 tisíc korun). Informoval o tom server Kreiszeitung.

Podle výpočtů iniciativy Changing Cities a Institutu pro městskou mobilitu by mohlo být v hlavním německém městě na silnici o 60 000 méně osobních automobilů. V současnosti je v Berlíně registrováno přibližně 1,2 milionu vozidel.

Podle německého odborníka na dopravu Andrease Knieho zhruba 50 procent majitelů aut se bez svého automobilu v běžném životě obejde. Prémie pravděpodobně přiměje mnoho lidí přemýšlet o tom, že se svého vozidla vzdá. Za tímto účelem musí být podle Knieho významně vylepšena kvalita veřejné dopravy, protože motoristé jsou zvyklí na mobilní nezávislost.

Zbavení se aut propagují ve své předvolební kampani také němečtí Zelení. Jeden z jejich propagačních plakátů ukazuje čtyřčlennou rodinku, jak jezdí na nákladním kole krajinou. Otec šlapací prostředek řídí a matka s potomky v helmě sedí v nakladači vepředu. To celé je doplněno o předvolební slogan „Se skutečným plánem do budoucna." Kampaň Zelených ale zatím spíše sklízí posměch.

Francie nezůstává pozadu

Německo ale v boji proti autu, jako novodobému ideologickému nepříteli, není osamocené. S podobnými nápady přišli i ve Francii, kde letos na jaře parlament schválil rozšíření šrotovného. To původně platilo pro nákup vozidel s ekologičtějšími parametry. Nově ale pokud se ve Francii žijící člověk zbaví auta, může obdržet bonus 2500 euro na nákup elektrického kola nebo jiných bicyklů na „čistou“ energii. Nemusí jít jen o kola, dotace platí i pro různé ekologické tříkolky nebo čtyřkolky a podobná vozidla. Navíc se plánuje rozšíření dotace i pro nákladní kola.