I James Bond chytil Covid-19. Jak epidemie změní film
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pád akcií, cen ropy, kdo může, pracuje z domova, rušení velkých veletrhů a převáděcích akcí, rozvoj donáškových služeb, konec podávání rukou. Již nyní se spekuluje, jaký má a bude mít dlouhodobý vliv koronavirus na světovou ekonomiku a lidské chování. Zda se zjistí, že velké předváděcí akce nejsou potřeba, a firmy budou prezentovat své výrobky výhradně online? Dojde k přehodnocení světových dodavatelských řetězců, aby nebyly tak závislé na jedné zemi, totiž Číně? Jeden z průmyslů, který se může vlivem epidemie hodně proměnit, je film. Přesněji řečeno jeho distribuce.
Ve světě filmu již několik let zuří skrytá válka mezi streamovacími službami, jako je například Netflix, a tradičními kiny. Biografy se celkem logicky bojí, že pokud by se většina filmů přesunula na internet, mohou zavřít. Tomuto soupeření se občas dává za vinu, proč většina dnešních filmů, které běží v kině, jsou bezduché akční snímky. Filmy se pomalu mění ve spektákly, které nejlépe vyniknou na velkém plátně. Na druhou stranu streamovací služby dávají peníze do čím dál zajímavějších projektů. Režisér Martin Scorsese nakonec natočil svou poslední epickou gangsterku pro Netflix poté, co u velkých studií pro ni nesehnal podporu.
Netflix již započal experimentování s vysokorozpočtovými filmy, které pouští do kin jen ve velmi omezené míře, tak aby se mohly kvalifikovat na Oscary, ale k většině diváků se dostanou až prostřednictvím jejich služby. Není tedy divu, že kina a velká studia, která jsou na nich závislá, berou Netflix jako úhlavního nepřítele.
Tomu, že streamování může být budoucností, nasvědčuje i to, že s těmito službami se v poslední době roztrhl pytel. Studio Disney, které patří k hollywoodským lídrům v inovacích, spustilo Disney+, svoje platformy chtějí založit či již založily HBO, televize CBS a NBC či třeba firmy Amazon a Apple.
Problém samozřejmě je, že se to všechno nedá ukoukat, člověk prostě nemá dostatek času. Všechny tyto streamovací služby se tak nemohou uživit. Sám Netflix má problémy. Má dluhy zhruba za 12 miliard dolarů, a pokud by diváci utekli ke konkurenci, zřejmě se rychle položí. Za tímto účelem je předplatné Disney+ naschvál nastaveno níže než to u Netflixu.
Jenže co kdyby nastala událost světových rozměrů, která by přinutila mnoho lidí zůstat po dlouhou dobu doma a vyhýbat se nehygienickým kinům? Koronavirus již nyní má vliv na politiku velkých studií. První to pocítil agent 007. Datum premiéry nové bondovky bylo přesunuto z dubna na listopad. Na vině je koronavirus. I když se zdá, že na návštěvnost amerických kin zatím neměl vliv, v Číně, druhém nejdůležitějším trhu pro Hollywood, jsou všechny biografy povinně uzavřené. Diváci se také ve velkém vyhýbají kinům v Jižní Koreji, Japonsku a Itálii. Hollywood by mohl přijít kvůli zdravotnické krizi až o pět miliard dolarů.
To je důvod, proč se studio MGM rozhodlo posunout datum premiéry nového Jamese Bonda. Bondovky jsou většinou populárnější ve světě než v USA, aby si film britský agent na sebe vydělal, potřebuje nutně Čínu.
Další dva filmy pod drobnohledem jsou hraná disneyovka Mulan a marvelovka Black Widow. Mulan vypráví příběh o stejnojmenné hrdince z čínských legend. Film je v podstatě šitý na míru Číňanům, Disney si dal záležet, aby byl co nejvěrnější čínské historii a kultuře. Studio se pyšnilo, že v tomto ohledu bude mnohem ohleduplnější než kreslená verze z roku 1998.
Black Widow sice není mířená přímo na Číňany, ale filmy studia Marvel jsou v říši středu tradičně úspěšné. Pro Marvel by tak vzdání se čínského trhu mohlo znamenat obří ztráty. Disney, který vlastní i Marvel, zatím u obou filmů o přesunu premiéry nerozhodl.
Pokud jsou takové problémy jen kvůli karanténě v Číně, její rozšíření do dalších velkých trhů by mohlo být pro kina a studia likvidační. Naopak komu to může pomoci, jsou streamovací služby. Lidé v karanténě nemusí mít do čeho „píchnout“, zvláště pokud v ní budou z preventivních důvodů nebo budou mít jen lehký průběh nemoci. Je to skvělá příležitost, jak dohnat seriálové resty. Koronavirová epidemie tak může zvrátit rovnováhu ve filmovém průmyslu ve prospěch streamovacích služeb. Je samozřejmě možné, že koronavirus zbytek světa v takové síle nezasáhne nebo se celkem rychle přelije a zase opadne, takže to nebude mít pro filmový průmysl velké následky. Ale zároveň je možné, že jedním z důsledků epidemie bude změněný způsob konzumace filmů. Je to jeden z mnoha příkladů, jak virus může proměnit současný svět.