CESTOVÁNÍ

Cestovatelský chaos. Lidé platí kvůli zrušeným letům i desetitisíce navíc

CESTOVÁNÍ
Cestovatelský chaos. Lidé platí kvůli zrušeným letům i desetitisíce navíc

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pandemie covidu nepřestává zasazovat rány cestování, jak ho lidé znali dřív. Následky dvou let s tvrdými omezeními pokračují a pro cestující nejen z Česka to znamená rušené lety na poslední chvíli, dlouhé fronty a například i důsledky v podobě desetitisíců korun navíc, které je třeba vynaložit pro cestu domů. S jedním z takových zážitků se na deník Echo24 obrátil i jeden ze čtenářů.

Covidové restrikce zanechaly v evropském letovém prostoru „paseku“. Zatímco se lidé po dvou letech se značným zájmem vrhají na dovolené, letecké společnosti i samotná letiště trpí nedostatkem personálu a příliš ambiciózními letovými plány, které se jim nyní nedaří naplnit. Do toho se zvedají i stávky zaměstnanců kvůli mzdám, které situaci dále komplikují. A na cestující to má často velmi nepříjemné dopady.

Pro Vladislava F. znamenal současný zmatek v letecké dopravě nocování na letišti i desítky tisíc za dopravu navíc. Víkendový let z portugalského Porta do Prahy totiž podle něj společnost EasyJet bez vysvětlení zrušila „z minuty na minutu“ a nechala bezprizorní cestující na letišti bez další asistence.

„V podstatě nás tam nechali úplně napospas, na ceduli bliklo ,zrušeno‘ a to bylo vše. Víc informací jsme nedostali, jejich informační stánek byl zavřený, zaměstnanci letiště se nám omluvili a dali nám letáky od EasyJetu s návodem, co máme dělat. Ten nabízel vyplacení voucheru v budoucnu či přesměrování na jiný let, kvůli čemuž se ale musíte dovolat na zákaznickou linku. Jenže to nešlo, protože když začne najednou dvě stě lidí volat, je to konec,“ popsal deníku Echo24 situaci Vladislav F.

Znamenalo to tak najít let co nejblíže Praze a přes Mnichov se následně dopravit zpět. To znamenalo ale také další výdaje v hodnotě 870 euro, tedy přes 21 tisíc korun. A 24hodinové zpoždění s přečkáním na letišti. Jedinou kompenzací byl dosud podle Vladislava F. poukaz na 4,5 eura od zaměstnanců letiště v Portu.

Společnost EasyJet ve vyjádření pro deník Echo24 potvrdila zrušení letu, tvrdí však, že zákazníkům nabídla asistenci a vše rychle uhradí po vyplnění reklamačních formulářů. „Zákazníkům jsme nabídli možnost změny letu, plné náhrady, stejně tak ubytování v hotelu i se stravou, spolu s informacemi, jak vše zařídit rychle, snadno a online skrze aplikaci či naši zákaznickou podporu. Zákazníkům rychle navrátíme prostředky i kompenzace,“ uvedla pro deník Echo24 Federica Ceccarinová ze společnosti EasyJet. „I přes to si však uvědomujeme nepříjemnosti způsobené zrušením letu a za to se velmi omlouváme,“ dodala. K dotazům, proč ke zrušení letu došlo, se však společnost nevyjádřila.

Jde jen o jeden z případů, které se zdaleka netýkají jen jedné společnosti. K dalšímu případu uvízlých Čechů i dalších cestujících došlo o víkendu v Barceloně, i v tomto případě se pak cestující setkali s ne zcela ideálním řešením situace ze strany společností (více jsme psali zde). Problémy však mají letiště i dopravci napříč Evropou. Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže za tím stojí zejména personální problémy, za kterými ale kromě covidu vidí také manažerská selhání dopravců i letišť.

„Je to velký problém. Není to otázka poslední dnů, ale měsíců. První důvod je nedostatek zaměstnanců letišť, což je dle nás opravdu velká manažerská chyba jejich vedení, protože předchozí roky ukazovaly, že jakmile padnou restrikce, lidé budou cestovat a letiště na to měla být připravena,“ řekl deníku Echo24 Papež s tím, že pražské letiště je na tom zatím ještě poměrně dobře ve srovnání s Amsterdamem, Paříží či Londýnem. „Druhá věc je nedostatek zaměstnanců u leteckých společností a nedostatek připravených letadel. Když se tyhle dvě věci spojí dohromady, vzniká ten chaos,“ dodal Papež.

V praxi to pak podle něj znamená to, že letiště narazí na kapacitu, s kterou by bylo vůbec schopné letadlo přijmout, zajistit odbavení, oznámí tak letecké společnosti, že ho zkrátka nepřijme. Podobně to pak funguje naopak, když letecká společnost zjistí, že nemá dostatek personálu k vybavení letu kvůli podstavu pilotů či letušek. „Například mohou mít stále tak striktní covidové předpisy, že když někdo z posádky dostane covid, celá posádka se uzemní na 14 dní,“ dodal Papež.

Problém však vidí zejména v tom, jak se dle něj chovají letecké společnosti k zákazníkům. „Letecké společnosti, a to platí obecně, na svého klienta v podstatě kašlou,“ řekl Papež s tím, že například nalézt ze zákona povinné kompenzační formuláře je u některých leteckých společností na webu téměř nemožné, jejich vyřízení pak společnosti natahují na měsíce a snaží se zákazníky odradit. „Tady naprosto selhává kontrola státu, ať už ministerstva dopravy nebo České obchodní inspekce,“ řekl Papež.

29. června 2022