V BUBLINĚ

Pečeme na koronavirus

V BUBLINĚ
Pečeme na koronavirus

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Refrénem sociálních sítí – psal jsem onehdá (věděli jste první) – jsou už delší dobu fotografie z procházek. A já je vítám! Mají ale novou konkurenci. Lidé začali ve velkém počtu péct a seznamují své takzvané přátele na sociálních sítích se snímky výsledků svého pekařského úsilí. Těžko říct, čím to – možná se o to přičinily různé domácí i zahraniční televizní pořady, možná je to výsledkem snahy zaplnit nucenou nečinnost v karanténě aspoň nějak. Možná je to kolektivní pokus podívat se koronaviru hrdě přímo na koronu a vpálit mu své rozhodné: „Pečeme na tebe.“ V každém případě to taky vítám. Rád se dívám, co ostatní uživatelé zase napekli, je to pro mě trochu návrat do let útlého dětství, kdy jsem si rád prohlížel fotografické ilustrace v kuchařských knihách. Vida, hrachová polévka, tu bych si dal. Ty fotky taky mají oproti fotošopovaným a bůhvíjak jinak ještě upravovaným snímkům v kulinářských magazínech někdy i kvalitu jakéhosi gastronomického art brut. Asi jako když na počátku devadesátých let začal trh s pornografií válcovat NEI Report s amatérskými fotkami „holek odvedle“.

Vysoké frekventovanosti se během Velikonoc na sociálních sítích dočkal termín „hobbymarket“, přiznávám, že s jeho existencí jsem do té doby nebyl obeznámen. Asi i proto, že v prostorách mnoha českých hobbymarketů jsem hostem velice sporadickým a výhradně nedobrovolným. Široce diskutovaná byla skutečnost, že řečené hobbymarkety byly přes svátky otevřené, na bohoslužby do kostelů ale lidé v čase nejvýznamnějšího křesťanského svátku přijít nemohli. Výsledkem byla dlouhá řada spíš pobouřených statusů ilustrovaných snímky, které dokládaly, že ty rozlehlé krámy byly plné lidí a na dodržování potřebné distance se nijak zvlášť nedbalo. Rozumí se samosebou, že část těch pobouřených uživatelů se ocitne v kostele asi stejně často a s asi stejným nadšením jako já v hobbymarketu, ale to už patří k věci. Často taky zaznělo ironické tvrzení, že hobbymarkety jsou „chrámy dneška“, o obchodních centrech se to říká hodně, zvlášť v situacích, kdy je potřeba projevit schopnost ponoru do hloubky. Zrovna v tomhle případě na tom srovnání ale cosi je. Hobbymarkety jsou místa, kam chodí nakupovat lidé, kteří ve volném čase makají. A makat je správné – za všech okolností a vždycky. Dělání, dělání všechny smutky zahání a tak. Zaplašit chmury činností, to je oblíbený tuzemský recept. A když už člověk nestluče psí boudu, aspoň by měl najet hodně kilometrů na kole... Jenom na to pomyslím a chce se mi spát.

Roman Prymula spekuloval o důvodech rozdílného průběhu pandemie COVID-19 v různých zemích, napadlo ho, že „germánská rasa“ je vůči nemoci odolnější. Jasně, nakousnout téma nadřazenosti „germánské rasy“ v jakémkoli ohledu znamená koledovat si ne snad nutně o průšvih, určitě ale o značný počet výsměšných komentářů. Zároveň je ale jasné, že v Prymulových slovech se neprojevil nějaký jeho „vnitřní nácek“, spíš byla výrazem jeho omezených formulačních schopností. To ale nevadilo, aby v nich část pokrokového publika našla důvod k pobouření – jsou poslední dobou celkem vzácná (máme-li na mysli ten specifický druh pobouření, jejž si pokroková veřejnost nejraději užívá). Na Prymulův úlet reagovaly články a všeobecně vzdělávací statusy, v nichž se obecenstvu vysvětlovalo, že žádné rasy neexistují. Reagovali na ně různí nevěřící Tomášové, podle nichž rasy naopak existují a mezi nimi existují nějaké rozdíly, argumentovalo se objevy antropologie, genetiky a dalších věd, jež měli debatéři v malíčku. Já se například dozvěděl, že v daném kontextu je správnější používat termín „haploskupina“. Zkrátka – pro tu chvíli to na Facebooku vypadalo jako v nevinných časech předkoronavirových, kdy každý den na sítích zuřil značný počet střetů mezi stoupenci společenského pokroku a zastánci překonaného tmářství. Zdá se to tak dávno. Ale nejsem si jist, jestli mi to chybí.

24. dubna 2020