Hra s čísly. Podle NKÚ postavil Ťok 42 kilometrů dálnic. Babiš se ohání číslem 127
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Staví se jako nikdy předtím a do tří let se zprovozní 210 kilometrů dálnic. S takovými prohlášeními přichází premiér Andrej Babiš, který ze všech sil obhajuje svého ministra dopravy Dana Ťoka. Šéf dopravního resortu však nestaví rychle jako jeho předchůdci, uvádí Nejvyšší kontrolní úřad. NKÚ také disponuje daty, které tvrdí, že Dan Ťok otevřel pouhých dvaačtyřicet kilometrů nových dálnic za své čtyřleté působení v úřadě.
Čísla z NKÚ použil také moderátor České televize Václav Moravec, který měl v nedělním diskuzním pořadu právě premiéra Andreje Babiše. Předseda vlády se snažil ministra dopravy obhajovat i přesto, že Ťok otevřel minulý rok necelé 4 kilometry dálnic. „Je to nespravedlivé vůči ministru Ťokovi, že se minulý rok otevřelo pouze 3,7 kilometru nových dálnic,“ řekl Andrej Babiš, který nabídl jiné číslo. Ťokův resort prý v minulém roce otevřel 45 kilometrů nových silnic. Celkové číslo je však spojeno jak ze 4 kilometrů jedné nové dálnice, tak z 26 kilometrů rekonstruované dálnice D1 a 15 kilometrů silnic první třídy.
Že nejsou čtyři kilometry nové dálnice vysoké číslo, přiznal i předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO). „Jasně, čekám, že spousta lidí mi bude psát do komentářů, že loni jsme otevřeli pouze čtyři kilometry dálnic. Bezesporu je to málo, o tom žádná a těžko něco namítat. Nicméně některé procesy jednoduše urychlit nešly, buď kvůli problémům nebo kvůli přísné legislativě,“ uvedl na svém facebookovém profilu Martin Kolovratník.
Premiér se s ministrem dopravy také neshodnou na tom, kolik bylo zprovozněných dálničních úseků od roku 2014. V té době do dopravního úřadu nastoupil Ťok po Antonínu Prachařovi. „Od roku 2014 jsme uvedli do provozu 54,5 kilometru dálnic,“ řekl Dan Ťok v rozhovoru pro ČT24 v listopadu loňského roku. Předseda vlády Andrej Babiš však v neděli uváděl, že Dan Ťok postavil 127 kilometrů. Čísla Nejvyššího kontrolního úřadu pak ukazují, že se od roku 2014 do roku 2017 postavilo 38 kilometrů. Minulý rok pak jeden čtyřkilometrový úsek.
Andrej Babiš tak do svých 127 kilometrů započítal jak číslo 38 kilometrů z NKÚ, tak i zhruba 90 kilometrů opravené dálnice D1, kterou považuje za úplně novou dálnici. „To je nová dálnice. Ona se neopravuje, ale staví se nově od základů. Jak byla, se rozpadá a ona se musí postavit nově,” řekl premiér Andrej Babiš v nedělních Otázkách Václava Moravce. Tam také prohlásil, že NKÚ není pro něj nezávislá instituce a jejím číslům nevěří. Psali jsme o tom zde.
Jedno z čísel z NKÚ si však premiér Babiš vypůjčil hned na začátku pořadu. „Je důležité, aby lidé věděli, že průměrný věk výstavby dálnice je třináct let. Tak co měl ten Ťok otvírat,“ zeptal se řečnicky Andrej Babiš. Právě číslo třinácti let uvádí NKÚ ve stejné zprávě jako číslo osmatřiceti kilometrů dálnic za vlády Dana Ťoka. „Zásadním problémem brzdícím tempo výstavby dálnic byly problémy ŘSD v přípravě staveb, zejména ve fázi od získání souhlasného stanoviska k vlivům na životní prostředí do vydání pravomocného stavebního povolení. Tato fáze přípravy trvala v průměru 13 let,“ uvádí zpráva NKÚ.
Nejvyšší kontrolní úřad také uvádí, že Česká republika má jedny z nejdelších územních řízení. „Podle výsledků studie Světové banky je Česká republika z hlediska administrativní náročnosti při vyřízení stavebního povolení na posledních místech žebříčku evropských zemích. V počtu potřebných úkonů pro vydání stavebního je ČR na 46. místě společně s Ázerbájdžánem (před posledními Rumunskem a Moldávií),“ uvádí zpráva.
Letos se má otevřít 22 kilometrů dálnic
V příštím roce navíc prý Dan Ťok otevře 47 kilometrů nových silnic. Z toho dálnic bude nových 22,4 kilometrů a silnic prvních tříd 25 kilometrů. Do celkového čísla nejsou započítané žádné úseky modernizované D1. Číslo se však shoduje s výstupem Nejvyššího kontrolního úřadu z ledna loňského roku. „Podle dopravní politiky na roky 2014–2020 by měla být dálniční síť dokončena do roku 2050. Po roce 2017 zbývalo dokončit 833 km dálnic. Pro dodržení termínu dokončení sítě dálnic by tedy mělo být v letech 2018–2050 dokončeno v průměru 25 km dálnic ročně. Stávající tempo výstavby nedává předpoklad pro splnění tohoto záměru,“ uvádí NKÚ.
Andrej Babiš se přesto nevzdává myšlenky, že se do roku 2021 postaví na 210 kilometrů dálnic, tak jak hovoří programové prohlášení. Dan Ťok se navíc v listopadu nechal slyšet, že je reálné, aby se do dvanácti let dostavěla celá dálniční síť.