Letiště Praha chystá velkou expanzi a investice za 27 miliard korun
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Vedení Letiště Václava Havla v Praze plánuje rozsáhlou expanzi a počítá s investicemi za 27 miliard korun. Do roku 2026 by tak firma měla vybudovat novou paralelní ranvej a podstatně rozšířit Terminál 2. Po dokončení staveb by letiště mělo odbavovat zhruba 21 milionů cestujících ročně. Řekl to mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.
Letiště se už nyní potýká s vlastními limity. Zatímco loni odbavilo rekordních 15,4 milionu cestujících, letos očekává ještě o zhruba 1,5 milionu pasažérů více. To je přitom již odhadovaná kapacita letiště. Vzhledem k očekávanému dalšímu růstu letecké dopravy by tak současný systém dvou vzletových drah už v budoucnu nemusel stačit.
Letiště proto připravuje stavbu paralelní dráhy. Ta by měla sloužit především pro přistání ze směru od Nebušic, zatímco z nynější hlavní ranveje by měla letadla většinou pouze startovat, a to směrem na Jeneč. Takzvaná vedlejší přistávací dráha se používá zejména jako záložní, například při opravách hlavní ranveje.
O stavbě dráhy se mluví už přes deset let a její realizace se kvůli územním problémům postupně oddalovala. Proti stavbě protestovali i obyvatelé některých částí na severozápadě Prahy. Podle nich je příprava ranveje motivována pouze ekonomickými cíly na úkor životního prostředí. Letiště se však zavázalo, že hlukové limity překročeny nebudou a některým jiným částem by se mohlo naopak ulevit. Odhadovaná cena stavby je okolo devět miliard korun.
Zhruba podobnou částku by mělo stát také rozšíření Terminálu 2, na kterém by měla vzniknout mimo jiné nová letadlová stání s nástupními mosty. Terminál dosud funguje pro lety do schengenských zemí, zatímco Terminál 1 je určen pro ostatní lety. Po rozšíření by měly být oba terminály rozděleny podle dopravců.
Podle Pacvoně by ve vzdálenější budoucnosti mohla v okolí letiště vyrůst i další infrastruktura jako jsou hotely, kongresové haly a další komerční prostory. Součástí rozvojových plánů letiště je i jeho železniční napojení do centra Prahy. Vládou vybraná varianta napojení letiště na železnici do Kladna měla být podle původních plánů Správy železniční dopravní cesty do roku 2024. Kvůli složitým debatám o vedení trati se však v Praze dosud nezačalo stavět. Aktuálním termínem dokončení trati je tak rok 2028.
Další rozvoj letecké dopravy bude podle Pacvoně letiště cílit především směrem k příjezdové turistice. Letiště se proto dlouhodobě snaží posilovat dálkové linky. Od května nově létá společnost American Airlines mezi Prahou a Filadelfií. Linka se stala 13. dálkovým spojením z Prahy.
V dalších letech se chce letiště zaměřit na východ. V současnosti proto finišují jednání o lince do Bangkoku. V budoucnu by mohly přibýt i dálkové linky do Tchaj-wanu, indického Dillí nebo Hongkongu. „Právě v těchto destinacích sledujeme dlouhodobě výrazný potenciál,“ vysvětlil Pacvoň. Usilovat ovšem bude letiště i o další destinace, ať už v Severní Americe nebo Evropě.
Po výrazném růstu letecké dopravy bylo v 60. letech postaveno v Ruzyni nové letiště, kam se před 50 lety přesunul pravidelný provoz. Stará Ruzyň, v současnosti Terminál 3, je dnes využívána k privátním letům.