doprava a hnutí ANO

Nové dopravní stavby? Rozpočet nepočítá ani s těmi rozestavěnými

doprava a hnutí ANO
Nové dopravní stavby? Rozpočet nepočítá ani s těmi rozestavěnými

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Hnutí ANO hovoří dlouhá léta o výstavbě dopravní infrastruktury, výsledky jsou však zatím tristní. Vypovídající bylo otevření pouhých čtyř kilometrů dálnic v loňském roce. Že by se měla situace zlepšit, nevyplývá ani z návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok. Pokud se další peníze nenajdou, nebude mít SFDI dostatek peněz ani na probíhající stavby. 

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) žádal 109,350 miliard. Z toho měl stát zaplatit 78,994 miliard a zbylých 30,356 miliard mělo jít ze zdrojů Evropské unie. Realita je však odlišná. Stát přiklepl 70,2 miliard z národních zdrojů a Evropská unie přidá 17,1 mld, takže bude SFDI příští rok hospodařit s rozpočtem 87,3 miliard korun.

„Rozpočet je navrhován v celkové výši 87,3 mld. Kč (70,2 mld. Kč národních zdrojů a 17,1 mld. Kč prostředky EU). Požadavky jednotlivých investorů jsou v součtu 109,350 mld. Kč. Rozdíl tedy přes 22 mld. Kč. Vzhledem k požadavkům se jedná o nedostatečné krytí,“ říká ve svém stanovisku Sdružení pro výstavbu silnic.

Deník zdopravy.cz navíc upozornil, že ve fondu budou chybět peníze i na probíhající stavby. Při součtu jednotlivých položek bude na příští rok potřeba téměř 20 miliard korun. Rozpočet však počítá pouze se 17 miliardami. Rozpočet tak bude poprvé v historii v mínusu už při současné rozestavěnosti.

„Snažíme se optimalizovat zdroje a jednat s ministerstvem financí o zajištění dodatečných peněz například od Evropské investiční banky,“ řekl serveru zdopravy první náměstek ministra Tomáš Čoček. V úvahu připadá i převod nevyčerpaných peněz z letošního roku. „Není důvod běžící stavby zastavovat,“ dodal náměstek.

Podle Kremlíka však může stát ještě něco do rozpočtu přidat. „Celkový rozpočet SFDI se započtením evropských peněz činí minimálně 87 miliard s možností dalšího navýšení v případě potřeby. Ve srovnání se schváleným rozpočtem na rok 2019 se jedná o navýšení rozpočtu o 1 miliardu korun,“ uvedl již dříve Kremlík pro Echo24.

V dalších letech dá stát ještě méně

Zvrat nenastane ani v příštích letech, právě naopak. Podle rozpočtových výhledů dá stát v letech 2021 a 2022 na dopravní stavby ještě o pět miliard méně. V obou letech by to mělo být 65,425 miliard. Stát chce tento výpadek kompenzovat vyšším převodem výnosu z mýtného. Šlo by však pouze o dvě miliardy ročně, jak vyplývá z návrhu rozpočtu SFDI, který má redakce Echo24 k dispozici.

„Návrh ministerstva financí na období let 2021 a 2022 týkající se výnosů z mýtného ve výši 14,4 mld. Kč lze považovat za splnitelný za předpokladu principiálních změn (změna rozsahu zpoplatnění dálniční sítě a zvýšení ceny poplatků za užívání dálnic a silnic zejména v souvislosti se zohledněním ekologických externalit, které je řešeno v novelizovaném zákoně č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích),“ píše se v návrhu.

Další zdroje chce ministerstvo hledat jinde. Kremlík zmiňuje například projekty PPP nebo využití úvěrů Evropské investiční banky.

Stát by podle ministra měl přitom v letech 2022 až 2024 zahájit výstavbu většiny zbývajících úseků dálniční sítě. V současnosti je podle údajů ministerstva rozestavěno 243 kilometrů, včetně 52 kilometrů modernizované D1. V přípravě je dalších 52 kilometrů, z toho 19 na D1. Další část většiny prací je soustředěna na středočeskou D3, karlovarskou D6, dálnici D11 směrem k Polsku a D35, která bude navazovat na D1.

 

Vojtěch Šeliga