Škoda Transportation dodá na Slovensko 20 vlaků za 1,9 miliardy
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Společnost Škoda Transportation v konsorciu s firmou ŽOS Trnava dodá slovenskému národnímu dopravci Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) devět nových elektrických vlakových jednotek. Smlouva v hodnotě zhruba 76 milionů eur (1,9 miliardy korun) bude podepsána nejpozději na přelomu srpna a září, dodává předseda představenstva ZSSK Roman Koreň.
Zakázka zahrnuje i opci na dodání dalších 11 vlaků. Vítězné konsorcium předložilo podle Koreně výrazně lepší nabídku než druhý účastník soutěže, švýcarská společnost Stadler Bussnang. Kontrolu tendru už ukončil slovenský úřad, který dohlíží na veřejné zakázky (ÚVO).
Téměř celou hodnotu zakázky bude ZSSK financovat z evropských fondů, dopravce dnes podepsal smlouvu s ministerstvem dopravy o poskytnutí nevratného příspěvku na nákup devíti zmíněných vlakových souprav. V provozu by měly být do konce roku 2023. Před případným využitím opce na dodání dalších vlaků bude muset ZSSK najít peníze na jejich koupi, dosud obnovu vozového parku pokrývala hlavně z unijních fondů.
"Do vozového parku našich železnic opět přibudou nové ekologické elektrické jednotky, které umožní bezpečnější a pohodlnější cestování tentokráte na tratích východního Slovenska. Projektem pokračujeme v úspěšné dlouhodobé slovensko-české spolupráci," uvedl Koreň k nákupu devíti souprav.
Škoda Transportation a slovenská firma ŽOS Trnava získaly od ZSSK v roce 2018 zakázku v hodnotě 160 milionů eur (čtyři miliardy korun) na dodávku 25 elektrických jednotek. ZSSK má zatím z tohoto tendru, ve kterém zmíněné firmy rovněž porazily Stadler, v provozu 18 souprav.
Skupinu Stadler naopak ZSSK označila za vítěze jiného tendru na dodání čtyř elektrických vlakových jednotek v odhadované hodnotě téměř 77 milionů eur (zhruba dvě miliardy korun) pro regionální dopravu. Soutěže, kterou nyní kontroluje ÚVO, se zúčastnila i Škoda Transportation. U Stadleru si ZSSK dříve objednala vlakové jednotky a multifunkční lokomotivu pro tratě ve Vysokých Tatrách.