Ukrajina se chystá zahájit přestavbu své železniční tratě na evropský rozchod. Potrvá i 40 let
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ukrajina se chystá urychlit svou integraci do EU, což bude vyžadovat daleko hustější propojení se sousedními zeměmi unie, zvláště, když spojení s východem bude nemožné nebo komplikované. Bude také nutné vybudovat hustější železniční propojení se zeměmi EU. Rychlejší dopravě ale kromě hustoty tratí brání i širokorozchodná železnice. Podle ukrajinského ministra infrastruktury Oleksandra Kubrakova bude nutné přestavět ukrajinské tratě na evropský rozchod a začít by se mělo brzy, jelikož práce by mohly trvat až 40 let. Informovala o tom dnes agentura Unian.
Kromě modernizace samotných vagonů by se změny měly týkat i šířky trati. Ukrajina na své historické cestě zdědila sovětský železniční systém. Ukrajinské vlaky tak jezdí po „široké“ koleji 1520 mm a na hranici se setkávají s „úzkou“ evropskou kolejí 1435 mm. Kvůli tomu vznikají na západních hranicích překážky a zpomalují rychlost vývozu ukrajinského zboží do zahraničí a dovozu dováženého zboží.
"Chápeme, že budeme muset vybudovat evropskou trať na Ukrajině a spojit naši železniční síť s evropskou. Alespoň hlavní uzly by se k nám měly dostat jako evropská trať," řekl Oleksandr Kubrakov.
Viktor Dovgan, dopravní expert a bývalý náměstek ukrajinského ministerstva infrastruktury, agentuře Unian řekl, že je nutné začít s rekonstrukcí hned od západní hranice a pokračovat s úzkou tratí v místech, kde je menší riziko raketových útoků.
"Důležité je nejen obnovit, ale také rozšířit kapacitu. Protože máme problém s exportem a potřebujeme pokračovat v úzkém rozchodu, stavět terminály, normální osobní dopravu. A pokračovat zase po úzkokolejce ne do Kyjeva, ale alespoň do Kovelu, Mukačeva, Lvova. Tedy na krátké úseky, protože velké nebudeme moci dotáhnout,“ řekl Dovgan v souvislosti s válkou.
"Náklady na kompletní výměnu rozchodu tratí za evropskou na 20 tisíc km tratí a na modernizaci doprovodné infrastruktury v zemi si vyžádají 120–150 miliard hřiven (80 -100 mld Kč) a potrvají 30–40 let. V závislosti na stavu železnice infrastruktury a topografie oblasti, náklady na položení jednoho kilometru evropské trati budou od 6 do 22 milionů hřiven (od 4 do 14,7 mil. Kč)," uvedl poradce ministra strategického průmyslu Heorhyj Zubka.