DÁLNIČNÍ ZNÁMKY

Ajťáci spustili eshop k dálničním známkám. Zakázku zvládli přes víkend zadarmo

DÁLNIČNÍ ZNÁMKY
Ajťáci spustili eshop k dálničním známkám. Zakázku zvládli přes víkend zadarmo

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Skupině 60 dobrovolníků se podařilo za víkend a zadarmo vyrobit informační systém k elektronickým dálničním známkám. Původní zakázka stála křeslo ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Podle odborníků i politiků byla výrazně předražená, měla vyjít na 400 milionů korun. Systém je dostupný na webu ferznamka.cz ve čtyřech jazykových mutacích.

Stránka je volně přístupná pro veřejnost a nabízí funkci koupit si „fér známku“ za symbolickou cenu. „Veškerý výdělek z tohoto prodeje poputuje Nadačnímu fondu Kolečko, který pomáhá dětem po těžkých úrazech,“ uvedli dobrovolníci na webu.

Programátoři vytvořili všechny veřejné části, které měl stát v zadání. Systém obsahuje také interaktivní podporu a otestována byla i kontrola platby u projíždějících vozidel. Část, která v původní zakázce podléhala utajení, si podle organizátora hackatonu Tomáše Vondráčka musí stát zařídit přes firmy s bezpečnostní prověrkou.

O předání systému do rukou státu se bude teprve jednat. Podle Vondráčka je kvůli tomu nutné vyřídit několik legislativních a technických podmínek. Potrvá to několik týdnů.

Původně organizátoři plánovali spuštění systému na 18:00, kvůli chybě v jedné funkci se však start o několik desítek minut posunul.

Představení systému lze shlédnout na videu na Facebooku skupiny:

Babiš má o systém zájem

Premiér Andrej Babiš (ANO) řekl, že v případě, že bude systém plně funkční, tak ho stát využije. Kremlíkův nástupce Havlíček oznámil, že původní zakázka bude po dohodě s firmou Asseco zrušena.

Ministerstvo dopravy by v případě plné funkčnosti vyvinutého systému následně hledalo provozovatele. Skupina 60 dobrovolníků pracovala na informačním systému od pátečního večera. Vyvíjený systém by podle organizátorů mohl být náhradou za zakázku na IT, jehož dodavatelem měla být za 401 milionů korun firma Asseco Central Europe.

„Pokud budeme mít záruky, že ten produkt bude funkční a bude za něj někdo odpovědný, tak předpokládáme, že ho použijeme. Pak budeme soutěžit provoz toho systému,“ uvedl Babiš. Odpovědný by za funkčnost systému neměl být stát. Do tendru na provoz by se podle premiéra už nepřihlásila skupina kolem organizátora hackathonu Tomáše Vondráčka.

Babiš v neděli na místě hackathonu strávil téměř dvě hodiny. S Vondráčkem a ministrem dopravy Karlem Havlíčkem řešil vedle systému také možnost vybudování platformy, v rámci které by stát řešil své IT systémy s veřejností, zejména IT odborníky. „Budu tlačit na ostatní ministry, aby otevřeli veřejnosti své systémy a IT řešení,“ podotkl. Vondráčkovu akci kolem dálničních známek uvítal

Vůči hackathonu se ovšem objevily i kritické hlasy, které akci označovaly za reklamní kampaň, jež má propagovat Vondráčka a jeho firmy. Stát podle nich bude moci systém využít jen stěží.

, , zd