V režii Marka Thera

V režii Marka Thera

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Český umělec německého jména Mark Ther ve svých dílech vypráví, kreslí, natáčí a režíruje příběhy. Od útlého dětství je fascinován historií, a to nejen své rodiny v Sudetech či Bavorsku, ale dobou kolem první a hlavně druhé světové války. Německý jazyk, uniformy a jiné dobové oblečení, rozkvetlé stromy, jarní louky a hladce učesaní příslušníci Hitlerjugend mu opakovaně sloužili jako ideální herci a kulisy pro provokativní a lascivní ztvárnění moci a nadvlády v kontrastu s erotickou hrou a tabuizovanou sexualitou.

Mark Ther má mnoho talentů a v každém z nich se projevuje silný cit pro detail, neobyčejnou hravost a radost ze života. Jeho filmová díla přinášejí vždy silné emoce, které se na vás buď slizce nalepí, protože z vás režisér udělá nechtěného voyeura, nebo propadnete hlubokému smutku a beznaději, když vidíte bolest, bezpráví či smrt, ale můžete si být jistí, že neodejdete lhostejní a bez zážitku. Příběhy buduje jak čistě obrazové, beze slov a hudby, tak plně filmové, nicméně najít byste je mohli jen v kinech galerií, artových sekcích malých kin v rámci předfilmů anebo například na Festivalu otrlého diváka, který vytváří program pro náročnější návštěvníky.

Aktuální příběh, který můžete s autorem libovolně dlouho prožívat do půlky července, je výstava Květen v olomoucké Telegraph Gallery, kde se mu dostalo velkorysé možnosti realizovat plnohodnotnou a propracovanou instalaci. Jako v galerii se ale cítit dlouho nebudete. Režisér vás totiž vyzývá k prozkoumání vystavěného bytu, do nějž se dostanete rovnou garáží se zaparkovaným vozem Mercedes z roku 1986, s dobovými stránkami Bildu, veselými plyšáky Garfielda na zadních sedačkách, erotickými inzeráty u nástěnného telefonu a dalšími drobnostmi, které vám začínají skládat obrázek o tom, u koho jste se ocitli doma. Přes zimní zahradu projdete do lynchovsky zeleno-červené chodby s mnoha dveřmi a je jen na vás, jestli překonáte svou obavu (Therův divák tuší, co může následovat) a do některých se odvážíte vstoupit a pokračovat dál. A tak si pomalu sestavujete střípky osudu muže s esesáckou minulostí, ale s jistým vkusem pro interiér a umění a hlavně s jistou sexuální úchylkou, která vás pak potkává na každém kroku.

Tabuizovaná témata a hlavně jejich dovedné zpracování vynesly Therovi roku 2011 Cenu Jindřicha Chalupeckého. Autor si je s sebou nekompromisně nese dál a posouvá je stále blíž současnosti. Můžeme si být jisti, že se právě bedlivě rozhlíží kolem nás a brzy znovu překvapí otevřenou kritikou společnosti nebo příběhem, který si z hlavy jen tak nevymažeme.

 

Blanka Čermáková

16. července 2022