Rolls-Royce testuje motor s vodíkovým pohonem, technologická revoluce se blíží
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Britský výrobce luxusních automobilů a letadlových pohonných jednotek Rolls-Royce testuje letecký proudový motor s vodíkovým pohonem. Malý letecký motor s plynovou turbínou Rolls-Royce AE-2100A je zcela konvenční, ale stejně v budoucnu může způsobit obrovské změny v leteckém průmyslu: proudový motor je totiž poháněný vodíkem. O testování ve Velké Británii informuje zpravodajská stanice BBC. Mluví se o tom, že by se mohlo jednat o „novou technologickou revoluci“ v letectví.
První testování letadlového proudového motoru s vodíkovým pohonem proběhlo na Salisburské pláni v anglickém hrabství Wiltshire na jihu království. Na testech se podílí vývojáři a výzkumníci ze společnosti Rolls-Royce ve spolupráci s leteckou společností EasyJet a britskou vládou. Původní vývojářské práce probíhaly v Derby v hrabství Derbyshire.
Bez karoserie, s odhalenou složitou kabeláží a potrubím, je bezpečně připevněný k robustnímu zkušebnímu zařízení, zatímco inženýři a technici se shlukují kolem řady obrazovek v řídicí místnosti, v bezpečné vzdálenosti.
Cílem testování je dokázat, že vodíkové palivo může nahradit běžná letecká paliva aniž by to omezilo výkon běžných proudových motorů. „V dlouhodobějším horizontu má vodíkový pohon hrát významnou roli v tom, že umožní další růst leteckého průmyslu a zároveň výrazně sníží emise způsobené změnou klimatu,“ píše zpravodajský server BBC.
„Důvodem, proč se zabýváme vodíkem, je ve skutečnosti snaha o dosažení čisté nuly,“ upřesnil šéf leteckých a kosmických technologií ve společnosti Rolls-Royce Alan Newby. „Krása pohledu na palivo, jako je vodík, spočívá v tom, že neobsahuje žádný uhlík, a proto při jeho spalování nevzniká žádný CO2,“ doplnil Newby s tím, že projekt podporuje letecký gigant EasyJet, který přispěl na výzkum a vývoj miliony liber.
Šéf EasyJet David Morgan tvrdí, že vodíkový pohon nabízí „nejlepší cestu“ ke snížení emisí v letecké dopravě na krátkou vzdálenost. „Před několika lety jsme se začali zabývat tím, co by mohlo pohánět letadla budoucnosti. Podívali jsme se na technologii baterií a bylo zcela jasné, že baterie není vhodná pro velká komerční letadla, se kterými létáme,“ vysvětluje Morgan s tím, že vodík je vhodnou náhradou.
Přesto je vodíkové letectví ještě „hudbou budoucnosti“, jelikož dosavadní testy potvrdily, že proudový motor lze nastartovat a provozovat při nízkých otáčkách, ale je potřeba vyvinout zcela nový motor schopný bezpečně pohánět osobní a komerční letadla. Upravena musí být také samotná letadla, jelikož vodík v kapalné formě zabírá cca 4x více místa než kerosin, který je potřeba ke stejně dlouhé cestě.
„Z pohledu letadla je to velká změna. Letadla budou muset mít nádrž s vodíkem, který se musí udržovat ve velmi, velmi nízké teplotě,“ upozorňuje Newby s tím, že vodík se stává kapalným až když je ochlazen na – 253C, ale před spalováním se musí znovu přeměnit zpět na plyn.
Rolls Royce rolls out hydrogen jet engine https://t.co/HmwgN8iWZD pic.twitter.com/JIirCIVREd
— The Hill (@thehill) November 28, 2022
„Test byl proveden na vojenském zkušebním polygonu Boscombe Down za použití ekologického vodíkového paliva, které vzniklo využitím síly větru a vln v Evropském centru pro mořskou energii na odlehlých Orknejských ostrovech mezi Skotskem a Norskem,“ dodává k tomu americký deník The Hill.
Zelený vodík je ekologické palivo vzniklé štěpením molekul vody nebo čpavku pomocí obnovitelných energií. Většina průmyslového vodíku se aktuálně vyrábí díky spalování fosilních paliv.
Zelený vodík sice neprodukuje žádné emise, ale jeho výroba stojí násobně více elektřiny, než se nakonec uvolní energie. Díky tomu je vodík nevhodný pro osobní užití např. pro vytápění domácností nebo pohon osobních vozů. Dálková komerční letecká doprava je ale díky svým přísným hmotnostním limitům a intenzivním požadavkům na energii obecně považována za jedno z nejobtížnějších hospodářských odvětví, v němž lze dosáhnout nulových emisí uhlíku.
„To z něj dělá vzácné odvětví, kde vodíkové palivo dává větší smysl než baterie – ačkoli mnoho leteckých dopravců sází na elektrická letadla pro regionální dopravu,“ podotýká deník The Hill. „Vodík nabízí skvělé možnosti pro celou řadu letadel, včetně letadel velikosti easyJet. Bude to obrovský krok vpřed při plnění úkolu dosáhnout do roku 2050 čisté nulové spotřeby,“ cituje deník Morgana s tím, že stojí na „prahu nové technologické revoluce.“